wielen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

dit voorjaar heb ik een cannondale trail gekocht, met de dc 3.0 wielset. Nu heb ik al een paar keer een slag in mijn wielen gehad. Kan dat aan de kwaliteit van de wielen liggen en is upgrade naar een stijvere set een oplossing? Ik vind de wielen sowieso aan de zware kant en niet al te stijf, ik weeg 95kg .
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Ik lees even mee, heb ook een trail (SL3 versie) met dezelfde wielen.Begin te twijfelen aan upgrade
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Setje Hope wielen, of laten bouwen met Hope naven met DT-Swiss XM481 velgen. Niet heel zwaar en vrijwel onverwoestbaar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wat Lars zegt. Beetje afhankelijk van je budget (wat is je budget?). Gezien je gewicht zul je niet snel (zonder een vermogen uit te geven) een zeer lichte wielset kunnen gebruiken. Je zit snel rond de 2kg. Maar dat zal zeker lichter zijn dan wat je nu hebt.

Een handgebouwde set is (mits goed gebouwd) stijver en duurzamer. Let dan wel, gezien je gewicht op de volgende zaken (imho):
- Minimaal 32 spaken.
- Messing nippels.
- DT comp (of vergelijkbaar) of nog stevigere spaken.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
BasB
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 30 november 2009, 15:10
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2016 29"

Een setje handgespaakte wielen is zeker zijn geld waard.
Rij zonder problemen, hope naven met BOR XMD 366 velgen.

De hope naven zijn super relaxed in onderhoud, ook een conversie voor
een andere as is simpel met adapter. De BOR XMD velgen zijn hetzelfde als de ZTR Crest.
Ik moet eerlijk zijn, dat was de XMD 388 of de XMD 366 dat nog is?

Zo’n set kwam rond de €550,- / €600,- bij Ryk van ForceWheels. Ryk weet wat ie doet....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

BasB schreef:De BOR XMD velgen zijn hetzelfde als de ZTR Crest..
95kg en Crest-achtige velgen vind ik niet verstandig (max. rijdersgewicht fabrikant 86kg).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Dank voor de reacties zover. Ik begrijp dat mijn gewicht hier wel degelijk een rol in kan spelen. 550-600 euro is het me niet waard, dacht eerder aan de helft van dat bedrag maar weet niet of dat realistisch is.
Gisteren trouwens ontdekt dat het om spaakbreuk gaat, tweede keer in 800km.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Koen1976 schreef:550-600 euro is het me niet waard, dacht eerder aan de helft van dat bedrag maar weet niet of dat realistisch is.
Hangt een beetje van je wensen af. Qua gewicht zul je dan niet snel onder de 2kg duiken.

Als je iets meer dan de helft (regio 350 euro) uit wilt geven is er al wat meer mogelijk. Een goede, duurzame set is imho de beste upgrade van je fiets. Ik heb wielen die al een jaar of 8 meegaan zonder problemen. Als je de investering dan uitsmeert over zo'n periode valt het wel mee :D

Als je nu 2x spaakbreuk in hetzelfde wiel hebt, is de kans groot dat er structureel iets mis is met dat wiel.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat laatste dacht ik ook.
Er klopt iets niet aan jouw huidige wiel, dat moet de leverancier eigenlijk voor je oplossen.

En om echt een stapje vooruit te maken zit je helaas al snel aan een bedrag tussen de 300 en de 500 euro.
Als er arbeidsloon bij komt eerder 500 dan 300.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Jan,
wiel vanmorgen naar de winkel gebracht en daar zei men hetzelfde. Men zou het opnemen met de fabrikant en laat me nog weten hoe en wat maar vond dat het niet moest kunnen en het zou niet aan mijn gewicht moeten liggen. Opnieuw spaken of nieuw wiel werd geopperd. Ik wacht het even af.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi zo.
Heb je een reservewiel meegekregen, zodat je ondertussen gewoon kunt blijven fietsen op je half jaar oude Cannondale ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Wiel is onder garantie opnieuw gespaakt, door een vakman. Hij gaf aan dat de spaakspanning af fabriek een zootje was. Het zou nu goed moeten zijn.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Koen1976 schreef:Wiel is onder garantie opnieuw gespaakt, door een vakman.
Goed opgelost door de LBS :-q . Dat zouden er meer moeten .
Koen1976 schreef:Hij gaf aan dat de spaakspanning af fabriek een zootje was. Het zou nu goed moeten zijn.
De 2x spaakbreuk zal daar ook wel (deels) oorzaak van zijn. Dat fabriekswielen gewoon goed gebouwd zijn is eerder uitzondering dan regel. Daarom moet je met fabriekswielen ook bijna altijd terug na een paar ritjes om de wielen opnieuw op spanning te zetten.
Als ik ze zelf bouw simuleer ik het inrijden. Als de wielen op de goede spanning staan en ik ga ze "stressen", loopt de spaakspanning enorm terug. Meestal zo'n 30%.

Hoe zit het met het andere wiel? Hopelijk blijft dat wel heel.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Het andere wiel (voorwiel) lijkt ok, maar ik overweeg dat uit voorzorg ook opnieuw te laten spaken want ik merk dat de fiets iets strakker rijdt nu. En dan volgend jaar een setje handgemaakte wielen bestellen.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

De hope naven zijn super relaxed in onderhoud, ook een conversie voor 
een andere as is simpel met adapter.
Ik overweeg een wielset te laten bouwen door Eleven Wheelworks. Ik ben er nog niet precies uit wat voor een onderdelen erin moeten komen. Alleen de Hope pro 4 naven weet ik al wel zeker. Deze zijn volgens bovenstaande quote dus eventueel met adapters bij een nieuwe fiets makkelijk uit te wisselen?
Plaats reactie