Hoi allemaal,
Dit weekend na enig (maar onvoldoende) vooronderzoek voor een leuk bedrag een Rocky Mountain Element Team SC Full Suspension Frame aangeschaft.
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe een fully bevalt en ik dacht dat het een mooie budget manier zou zijn om de onderdelen van mijn hardtail over te zetten.
Vandaag aan de slag dus. Alleen als eerste kwam ik er achter dat de zadelpen niet compatibel was. Ik moet een 27.2 diameter hebben ipv de 31.6 die ik nu heb. Dat is opzich geen probleem.
Wel een probleem is mijn voorvork denk ik zo. Diameter is goed, alleen had ik even geen rekening gehouden met de benodigde lengte. De hoofdbuis van de fully is een behoorlijk stuk groter en laat ik nu net een paar maanden geleden mijn stuurbuis tbv mijn hardtail 2cm extra ingekort.
Resultaat: zonder spacer komt mijn stuurpen 7mm boven de stuurbuis uit. En ik ben bang dat dat te veel is en het dus niet verantwoord is om hiermee te rijden.
Daarnaast zit er een zilveren ring bij de headset waarvan ik geen idee heb waar en hoe die gemonteerd moet worden.
Zie foto's
Ik ben dus naarstig opzoek naar advies met het doel dat ik van dit project nog een betaalbaar succes kan maken. Anders ben ik bang dat ik het fully frame te koop moet zetten...
Alvast bedankt
Hulp gevraagd na een wat impulsieve aankoop
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?
Dat zilveren ringetje is de crownrace, die moet onderop de stuurbuis van je vork, maar omdat je deze vork uit je andere fiets heb gehaald hoef je deze niet te gebruiken.
Dat zilveren ringetje is de crownrace, die moet onderop de stuurbuis van je vork, maar omdat je deze vork uit je andere fiets heb gehaald hoef je deze niet te gebruiken.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik vind deze wel op (onder) het randje, persoonlijk zou ik het iig niet doen. De klemming is op de stuurbuis minimaal en het laatste wat je wil is dat het bij een drop allemaal los komt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Inderdaad, het ziet er wel erg kort uit.
Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien. Een deel net zo dik als de stuurbuis, en een stuk van 2,5cm dat er precies in gaat. Dit heb ik toen met 2 componenten lijm erin vast gezet.
Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien. Een deel net zo dik als de stuurbuis, en een stuk van 2,5cm dat er precies in gaat. Dit heb ik toen met 2 componenten lijm erin vast gezet.
- hebin029
- Extreme Biker
- Berichten: 661
- Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
- Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
- Contacteer:
Misschien is een stuurpen met lagere inbouwhoogte een optie?
Mijn advies om ook even goed te kijken naar de las op de staande zitbuis bij de demper. Daar was mijn Rocky aan beide kanten gescheurd. Ik rij bijna hetzelfde frame. Element Team uit 2007 vind het nog steeds een fijne en speelse bike.
Enjoy de opbouw
Mijn advies om ook even goed te kijken naar de las op de staande zitbuis bij de demper. Daar was mijn Rocky aan beide kanten gescheurd. Ik rij bijna hetzelfde frame. Element Team uit 2007 vind het nog steeds een fijne en speelse bike.
Enjoy de opbouw
Eerst doen, dan denken
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Inderdaad, indien de vorkbuis op gelijke hoogte komt met de bovenkant van het bovenste boutje van de stuurpen zou ik er niet bang voor zijn en lekker gaan fietsen.japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
+1, hij klemt op de stuurbuis en eronder zit nog een bout.Lars TB schreef:Ik durf die 7 mm probleemloos aan!
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Bedankt voor alle tips!
Ik ga toch nog even proberen om er iets van te maken. Verkopen kan altijd nog.
Tot slot nog een andere vraag. Aangezien de zadelbuis wat dunner is, is de klem van mijn voorderrie ook te groot. Is dit gewoon op te lossen met een stukje rubber tussen klem en zadelbuis?
Bedankt maar weer!
Ik ga toch nog even proberen om er iets van te maken. Verkopen kan altijd nog.
Volgens mij kwam de bovenste schroef gewoon op gelijke hoogte of nog net iets eronder. Ik zal er deze week nog even een foto van maken. Aangezien ik geen ruimte meer heb voor spacers kan ik indien nodig een stuurpen met meer 'rise' gebruiken of niet?byorka schreef:Inderdaad, indien de vorkbuis op gelijke hoogte komt met de bovenkant van het bovenste boutje van de stuurpen zou ik er niet bang voor zijn en lekker gaan fietsen.japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?
Ik zal de lasnaad bekijken. Ben ook erg benieuwd hoe het zou rijden. Reviews van toen waren zeer positief. Zijn er voorbeelden van stuurpennen die lagere inbouw hebben? Ik heb gezocht maar alles lijkt redelijk standaard te zijn.hebin029 schreef:Misschien is een stuurpen met lagere inbouwhoogte een optie?
Mijn advies om ook even goed te kijken naar de las op de staande zitbuis bij de demper. Daar was mijn Rocky aan beide kanten gescheurd. Ik rij bijna hetzelfde frame. Element Team uit 2007 vind het nog steeds een fijne en speelse bike.
Enjoy de opbouw
Interessante optie. Waar zou ik zo'n busje kunnen laten draaien en aan waar moet ik qua kosten ongeveer aan denken?japie carbon schreef:Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien
Tot slot nog een andere vraag. Aangezien de zadelbuis wat dunner is, is de klem van mijn voorderrie ook te groot. Is dit gewoon op te lossen met een stukje rubber tussen klem en zadelbuis?
Bedankt maar weer!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
- Mijn mountainbike: On-One Inbred
Je hebt vulringen voor je voorderrie.
Ik zou ff naar de lbs gaan.
Ik zou ff naar de lbs gaan.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
What do you mean i ain't kind, just not your kind.
Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
What do you mean i ain't kind, just not your kind.
Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
@Lars en TenZNL Wanneer is bij jullie dan de scheidslijn van niet meer monteren? Ik dacht altijd dat 3 tot 5 mm de max was.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Als het boutje voor meer dan de helft boven de buis komt. En dan nog, de onderste klemt ook nog, er zijn ook modellen met maar 1 boutje maar je moet ergens een grens trekken.
Het is natuurlijk ook nog maar de vraag of de zit bevalt, er is geen ruimte voor aanpassingen.
Het is natuurlijk ook nog maar de vraag of de zit bevalt, er is geen ruimte voor aanpassingen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
- Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
- Contacteer:
als de stuurpen bij de hardtail op de goede hoogte zat met de vork op deze lengte zal het bij dit frame ok wel niet zo veel schelen, BB hoogte kan iets anders zijn maar zal niet een giga verschil zijn waarschijnlijk.
Ik zou deze uitsteek ook wel aandurven, bovenkant stuurbuis op het hart van de bout is in beginsel maximaal, maar iets er onder vind ik zelf nooit een probleem.
Ik zou deze uitsteek ook wel aandurven, bovenkant stuurbuis op het hart van de bout is in beginsel maximaal, maar iets er onder vind ik zelf nooit een probleem.
Don't believe the hype!
Bij mijn hardtail heb ik ongeveer 1,5cm aan spacers onder de stuurpen en nog iets van 1cm erboven. Dinsdag maar eens naar de LBS voor een vulring, nieuwe ketting (is aan vervanging toe) en zadelpen. En dan poging 2.HotSnail schreef:als de stuurpen bij de hardtail op de goede hoogte zat met de vork op deze lengte zal het bij dit frame ok wel niet zo veel schelen, BB hoogte kan iets anders zijn maar zal niet een giga verschil zijn waarschijnlijk.
Ik zou deze uitsteek ook wel aandurven, bovenkant stuurbuis op het hart van de bout is in beginsel maximaal, maar iets er onder vind ik zelf nooit een probleem.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Nou... de crownrace of baseplate is toch vaak headset-specifiek... dus als de headset niet over te zetten is, zul je die nieuwe base plate moeten gebruiken.japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?
Dat zilveren ringetje is de crownrace, die moet onderop de stuurbuis van je vork, maar omdat je deze vork uit je andere fiets heb gehaald hoef je deze niet te gebruiken.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7