Blogtopic:"Adventures & Patrols" Update Vakantie Saalbach P9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zondag 30 apr.
Genius on Adventure
Toertocht Sart Les Spa, België
45 km. & 1005 hoogtemeters

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik de toertocht van Sart les
Spa gereden heb en gezien de droge grond en blauwe lucht beloofd
het een mooie bikedag te worden.
Na de inschrijving volgt al snel de eerste leuke afdaling via de zijflank
van een helling. We rijden richting Stockay waar een hele lange klim
volgt. De afdaling hierna is een domper. Saai asfalt naar beneden.
Het hele technische niveau van de tocht is voor de pauze flink naar
beneden gegaan. Jammer want de versie van een paar jaar geleden
was een stuk technischer en mooier.

Klik hieronder voor een POV filmpje van de toertocht Sart Les Spa:


Maar na de bevoorrading veranderd de tocht en worden we getrakteerd
op een aantal mooie afdalingen en trails. Uiteraard volgen er nog een
paar flinke klimmen waarvan eentje uit de buitencategorie. Maar de
grip bergop is goed en de benen zijn flink opgewarmd dus de > 25%
steile helling worden met flinke kracht op het kleine blaadje bestreden.
Als laatste nog een paar leuke paadjes en via de, vroeger een tech-
nische, afdaling onder de autoweg biken we terug naar Sart les Spa.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo, aan een inhaalslag bezig ?
Beetje achterstallige reisverslagen wegwerken ;)

zijn wij verwend of worden de toertochten steeds eenvoudiger (want drukker) ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:zijn wij verwend of worden de toertochten steeds eenvoudiger (want drukker) ?
Euh... Eigenlijk twee antwoorden. Sowieso zijn wij verwend. Al die veerweg, droppers etc.
nodigt uit tot technischer rijden.
Maar de TT's zijn een stuk tammer dan een paar jaar geleden. Af te lezen aan de
hoeveelheid singletrack. En dat heeft te maken met vergunningen voor toertochten.
Kijk maar naar de TT's hier in Belgisch Limburg. Alle toestemming wordt verleend
voor het biken over de singletracks. Oke, ook niet heel technisch als je het in een
bepaald spectrum bekijkt maar in ieder geval is in mijn ogen bijna elke singletrack
leuker dan een breed pad :bier:

Over een tijdje de route van Lowie maar eens doen in Spa. Die stikt van de leuke
trails :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

vrijdag 15 sept.
Pinky's Adventure
Garage thuis,
Project gravelracer

Het is weer enige tijd geleden dat ik een leuke bike heb gebouwd en
per toeval kwam ik via het mountainbike.nl forum een knalroze On
One Scandal tegen in de maat XL.
Met de juiste geometrie en maten om er een gravelracer van te maken.
De rest van de spullen heb ik hier bijna allemaal nog liggen.

De postbode kwam langs en bezorgde het frame. Inderdaad zuurstok-
roze! Maar ondanks het gebruik door de jaren heen ziet het frame er
nog goed uit. De oude eigenaar had er zelfs een splinternieuw balhoofd
en degelijke superstar zadelpen bij gedaan.

Tijd om de zaak eens rustig op te bouwen. Het wachten is op de Karton-
nen vork uit China. Maar dat zal nog wel een paar weken duren.

Zuurstokroze Scandal. Uiteraard heeft de toekomstige bike direct de
bijpassende nickname Pinky gekregen. Als van Pinky and the Brain.
Een tekenfilmserie van vroeger.
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

maandag 18 sept.
Pinky's Adventure
Garage thuis,
Project gravelracer

Het bouwen is begonnen. Met de ooit in elkaar gelaste balhoofdpers
wordt het Octane Warp One balhoofd erin gezet. Uiteraard wordt er
direct extra vet op de enigszins droge onderlagers gesmeerd waardoor
alles weer soepeltjes draait.

High Octane en loodvrij:
Afbeelding

Balhoofd persen met draadstangen en cuphouders:
Afbeelding

Kannibalisme:
En dan zit het balhoofd erin en moet je wachten op de vorken welke
nog onderweg zijn. In je achterhoofd weet je dat het komende dagen
lekker weer gaat worden en het begint te kriebelen.

De wielset wordt alvast klaargemaakt en de derailleurs, cassette, trapas
lagers en crankstel worden gemonteerd. Tsja, en als je dan toch al zo
ver bent dan wordt het tijd om de kannibaal uit te hangen.

Er ligt nog een oude 29'er verende vork in de kast welke ik tijdelijk in
mijn Tacx-bike zet. Hier zit namelijk een vaste Surly Karate Monkey in
die tijdelijk in de gravelracer gaat. Het zadel wordt verwisseld met het
Bontrager zadel uit de Bariste en de stuurpen van de Tacx bike wordt
gewisseld door eentje van Bulls. Zo, onderdelen geshopt en gewisseld.
Wie zegt er nu dat je nooit alle fietsen tegelijk kunt gebruiken ;)

De vork erin en het stuur en de stuurpen kunnen erop alsmede de shifters/remmen:
Afbeelding

Tektro Nova remmen zouden voor de stopkracht moeten zorgen. Helaas
gaat die vlieger niet op omdat ze niet ver genoeg naar buiten kunnen.
Dan maar een setje BB5 Road erop. Helaas niet in het zwart maargoed.

Tektro's er weer af en Avid's erop:
Afbeelding

Nu het stuur en de stuurpen erop zitten kunnen de derailleurs afgesteld worden. 2x9 is genoeg voor mij:
Afbeelding

Tonnetjes die onderweg kunnen zorgen voor de fijnafstemming van de derailleurs en remmen:
Afbeelding

Time to wrap things up:
Een dag later is de bike zo goed als klaar. Nog even naar de LBS voor
een paar meter buitenkabel en zwart stuurlint. Vrouwlief vond een wit
stuurlint ook wel leuk staan maar dat gaan we dus niet doen! Het is
bij mij waarschijnlijk per direct smerig en komop, het frame is al
lollypop-roze. Daar gaan we geen wit lintje voor gebruiken ;)

Tijd om de zaak in te wikkelen:
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

woensdag 20 sept.
Pinky's Adventure
Garage thuis,
Project gravelracer

De bike zit in elkaar en het is tijd voor een korte testrit om het zadel
en stuur op de juiste hoogte en afstand te zetten.
Zo gezegd zo gedaan en na het maken van een paar foto's rijdt ik weer
terug naar huis.
En dan gebeurd het. De ketting slaat over zodra ik op de pedalen ga
staan. Raar? Dat doettie anders nooit. Ik vertel het tegen mijn vrouw en
deze reageert hetzelfde: "Jij hebt toch nooit een overspringende ketting?"
Bevinding per direct bevestigd.
Ik besluit om een ander derailleurpadje te gebruiken. Misschien was deze
een beetje verbogen. Tijd voor rondje nr. 2.

Ik ben de straat nog niet uit en "Kloink"! Nope, dat was het dus niet.
Dan wordt het tijd voor Plundra. Vermoedelijk is de oude ketting en
cassette die al enkele jaren in de kast waren op. Dus de Tacx bike moet
er weer aan geloven. Vakkundig wordt de drivetrain geplunderd en
overgezet naar de On One. Tijd voor rondje nr. 3
Dat ging goed. Het schakelt als een zonnetje en rolt lekker soepel.
Morgen trekken we er direct op uit voor een lange rit.

En het resultaat? Lastig op de foto te zetten in de felle zon. Maar het is weer een geslaagd project:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Nice!!! Enneh mooi roze is niet lelijk en roze is het nieuwe zwart ofzo :P

Wat voor stuurtje zit erop?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ziet er inderdaad goed uit :-q heb je er nu 50mm Hurricane op liggen of 42mm?
Wat betreft 2x9, inderdaad meer dan genoeg.......ik heb zelfs met 1x9 (42t voor en 11--34 achter) de laatste vlakke toertocht gereden en kwam niks te kort (wat versnellingen betreft :wink: )
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mooi! Wat voor een vette flarebar is dat?
Waar woke is, is vuur
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ Monkey, 50 mm Hurricane. Ze moeten redelijk wat stenen kunnen verhappen op
het nieuwe evenement van de Roc d'Azur. Namelijk de Gravelroc. (en ze lagen nog
in de kast ;) ) Voor deze bike zou ik ook niet onder de 40mm gaan. Staat niet mooi.

@ Stephen & Makkelijk, Het stuurtje is er eentje van Nederlands ontwerp. een Satori
Beach Ergo, Eigenlijk ontwikkeld voor de strandwedstrijden maar in mijn ogen ook prima
voor de gravelracer. 44 cm breed bovenin en 56 cm onder in het breedste punt. En
met een adviesprijs van € 35,- was het de moeite waard om eens te proberen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Donderdag 21 sept.
Pinky on Patrol
Graveltocht Cranendonck,
87 km. & 131 hoogtemeters

Nadat de derde testrun van gister succesvol is verlopen gaan we
vandaag echt op pad. Een rondje gravelracen rondom Cranendonck
en nog verder.
Het is bijna officieel herfst maar het belooft stralend weer te worden.
Dus gewapend met arm-, beenstukken en een bodywarmer klim ik
in het zadel.
Na enkele honderden meters wordt het asfalt al verlaten en bike ik
over een breed zandpad richting de Geuzendijk. De grond op de zand-
paden is zo nu en dan nog redelijk zacht en de rolweerstand liegt er
niet om. Naast de Geuzendijk loopt een lekker lange singletrack en
dat is een mooi stukje om direct te wennen aan het stuurgedrag van
de nieuwe bike.
Valt niet tegen en zonder kleerscheuren steek ik de weg over richting
Heugten in Maarheeze.

De bike rolt soepel over de paden en de kilometers zoeven voorbij.
Even een korte stop om het zadel een stukje verder naar voren te
schuiven en binnen no time stuiter ik over de singletracks rondom
het Beuven tussen Someren en Heeze. Singletracks met boomwortels
zijn niet geweldig op dit ding want de voorkant klappert goed. En dan
heb ik slechts 2,6 bar in de banden zitten. Een beetje de gulden
middenweg tussen comfort en snelheid.

We laten Heeze al achter ons en biken door de Leenderheide. De
heide staat nog net een klein beetje in bloei en met een blauwe lucht
is het schitterend rijden over de gladde zandpaden. Maar het wordt
toch echt tijd voor koffie en kijk, daar komt de Hut van Mie Pils al in zicht.

Na een lekkere kop Cappuccino en stuk appeltaart draaien de benen
alweer zijn rondjes en tikken de resterende kilometers gestaag weg.
Een mooi ding want de benen zijn goed leeg na zo'n rondje gravelracen.
Morgen weer?

Het Beuven tussen Someren en Heeze:
Afbeelding

Yours Truly amuseert zich prima:
Afbeelding

Strabrechtse Heide nog net in bloei:
Afbeelding

Op de terugweg door de Gastelse Heide:
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vrijdag 22 sept.
Pinky on Patrol
Ritje naar Sterksel,
38 km. & 48 hoogtemeters

Komende nacht begint om 22:02 de astronomische herfst, de dag
en nacht zijn vandaag even lang en het wordt langzaam tijd om van
garderobe te wisselen. Maar nu nog even niet. Met een kleine 18
graden en mooie lucht besluit ik om even antwoord te geven op de
vraag van gisteren: "Morgen weer?"Ja dus. Gezien ik toch nog even
wil uitfietsen maar geen idee heb waarheen besluit ik om even bij
fietsmaat Tommy op de koffie te gaan. Even wat kilometers asfalt
en een paar zandpaden verslinden. Zo gezegd zo gedaan en binnen
no-time is de gemeentegrens al verstreken en rollen we over de
spoorlijn richting Sterksel.

Tommy is lekker aan het klussen dus een mooie tijd om hem daarvan
te verstoren en een bak koffie te doen. Na de koffie wordt het tijd om
terug naar huis te rijden. Uiteraard via een kleine omweg anders wordt
de tocht wel heel erg kort.

Vanuit Sterksel rol ik parallel aan de Sterkselse Aa richting De Pan.
In de verte spot ik een kudde schapen welke lekker onder de bomen
en bijna midden op het pad liggen. Ze springen niet eens zenuwachtig
aan de kant dus tijd genoeg om een paar leuke foto's maken van deze
pluizebolletjes.

Na het tafereeltje maken we een haakse bocht naar rechts en biken
alweer naar Maarheeze.
De bospaden laten we achterwege en met het asfalt onder de wielen zoemend
rollen we lekker terug naar huis.

Even spelen met de camera:
Afbeelding

Het roze is in de schaduw wat beter vast te leggen:
Afbeelding

One flew over the Chinooks nest:
Afbeelding

Schaapje, schaapje, witte witte wol:
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie plaatjes van een "genderneutraal" fietsje :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hierbij genomineerd als honorary member van de pink bike club.

"It takes knobby balls to ride a pink bike"

Enjoy!!


(vrij naar Johnny Bettencourt, https://teespring.com/shop/kb6012#pid=2 ... &sid=front)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vrijdag 29 sept.
Pinky on Patrol
Vakantierit Pierre du Coucou,
39 km. & 650 hoogtemeters

De eerste dag van de vakantie in Puget sur Argens nabij Frejus.
Volgende week begint de Roc d'Azur waar we ook enkele tochten
van meepikken maar voor de eerste tocht staat het vaste rondje
Bagnols en Foret op de planning.

Voor vertrek heb ik de 50 mm. Schwalbe Hurricane banden vervangen
door een Specialized Purgatory 2.3 en Rocket Ron 2.2. Overkill voor
een gravelracer zou je zeggen? Nee hoor, want de stenen hier zijn
een paar maatjes groter dan we in Nederland gewend bent. En ik wil
de bike ook uitlaten op de technische trails hier in de buurt. Dan is
het extra comfort en grip wel lekker.

We laten camping La Bastiane achter ons en rijden door het achter-
land naar La Luitenante. De bike voelt hier goed aan en na een korte
tijd staat de eerste echte klim voor ons. De Col de Pierre du Coucou.
Terug naar het kleinste blad en omhoog. 18 minuten later is het boven
tijd om een paar leuke foto's te maken en af te dalen richting de kleine
waterval bij Bagnols. Een leuk wandelpaadje waar je lekker afkoelt
onder het bladerdak. Het stroompje staat zo goed als droog en de
waterval is maar een klein waterstraaltje. Maar het is altijd leuk om
even te bekijken voordat we aan de koffie gaan.
Na de koffie laten we Bagnols en Foret achter ons en klimmen omhoog
naar Le Cannet. Ik besluit om via de D7 naar La Luitenante te rijden
en even lekker uit te waaien over het asfalt. Maar een paar km. voor
de afslag sla ik een leuke singletrack in en blijf deze volgen. De bike
doet het prima op de tracks en met wat leuk stuurwerk kom ik weer
uit op de brede gravelpaden van het achterland. Met nog een paar
km te gaan stuur ik de bike terug naar La Bastiane waar de Kronen-
Bourgjes al koud in de koelkast liggen.
De beste hersteldrank die er is :-q

Start van de klim, Col de Pierre du Coucou
Afbeelding

De eerste klim achter de rug:
Afbeelding

In Bagnols wacht de koffie:
Afbeelding

Mini waterval onder Bagnols:
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie