De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oystein schreef:Tuurlijk zal een duurdere spaakspanningsmeter een nauwkeurigere waarde laten zien maar ben wel van mening dat als je op zijn minst kan controleren of de spaakspanning overal ongeveer gelijk is (per kant natuurlijk) dat je dan al aardig op weg bent.:
Niet alleen gelijke spaakspanning is belangrijk, ook de hoogte van de spanning. Bij het centreren en recht zetten van de velg zit je als je niet uitkijkt ver over de maximale spanning van de velg. Als je dan aan de veilige kant gaat zitten heb je het risico op een te lage spanning.

Wel erg leuk om te doen (imho) en je kunt vrijwel alle kanten op qua combinaties.

Veel plezier!!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ondertussen heb ik alles binnen om mijn 1e zelfbouw wielen te gaan bouwen.

Van wat losse delen naar een compleet wiel:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heb ik een bekende beginnersfout gemaakt door de nippelspanner in het begin de verkeerde kant op te draaien :o

Het stond nog beschreven door Roger Musson en toen ik dat las dacht ik nog ... tuurlijk draai ik goed. Heb genoeg gesleuteld en of ik nou ondersteboven hang een ratel draai ik echt altijd de goede kant op zonder na te denken maar met een spaaksleutel moet je toch even opletten.

Ik moet nog een richtbank bouwen maar heb het wiel al best goed op spanning (veel verder dan op 2e foto) en het wiel ronddraaiend in mijn handen zie ik eigenlijk geen zijwaartse of hoogteslag.

Begint er op te lijken ... wel erg leuk om zelf te doen :-q

Binnenkort het achterwiel en dan alles echt op spanning zetten en uitlijnen :-D
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Van de week heb ik beide wielen gespaakt en al redelijk op spanning gebracht.
De velg zit al behoorlijk goed gecentreerd maar voor de laatste finishing touch heb ik toch een wielrichter nodig.
Even langs de bouwmarkt en voor paar tientjes aan MDF en andere hardware gehaald voor mijn DHZ richter.

Vandaag was het een mooie dag om wat te knutselen in de tuin :-D

Ik zal nog wel een stukje krimpkous om het haakse beugeltje waarmee ik visueel de uitlijning contoleer.
Ik kan nu alles kwijt van 100 - 190 mm naven.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Morgen gaan we met 3 man naar Limburg de Parkstad routes bij Heerlen rijden :-D
Wordt voor mij de 1e keer iets anders dan de vlakke rondjes van Zeeland en West-Brabant.
Nu eens echt hoogtemeters maken :o

Ik heb geen fiets GPS maar mijn iPhone kan het ook.
Dat is alleen een stroomvreter dus moest iets verzinnen om genoeg energie te hebben.
Ik heb al een Powerbank van 5200 mAh = ca. 3x de capaciteit van de iPhone accu.

Laatst met de sportfiets een rondje Kalmhoutse heide gedaan en daar getest hoe snel de iPhone accu leeg raakt.
Ik gebruikte de knooppunten app en na ca. 1uur was ik al 30% energie kwijt.
Beeldscherm stond wel op max. omdat ik met mijn zonnebril op reed en anders het niet kon zien.
Met de extra accu zou ik ongeveer 4x zo lang met de telefoon moeten kunnen doen ... ben benieuwd.

Vanmiddag alsvast de Powerbank op mijn fiets gemonteerd en de Topeak iPhone houder ... de iPhone kabel is alleen wat lang maar met een paar slagen in de rondte helpt ook :winkie:
De blauwe tape is een katoenachtige (sport)tape en het zwarte is een stukje klittenband.

Ik heb er zin in en van de routes heb ik al de GPX op mijn telefoon staan.
Ik gebruik trouwens de app BikeGPX.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oystein schreef:Van de week heb ik beide wielen gespaakt en al redelijk op spanning gebracht.
De velg zit al behoorlijk goed gecentreerd maar voor de laatste finishing touch heb ik toch een wielrichter nodig.
Even langs de bouwmarkt en voor paar tientjes aan MDF en andere hardware gehaald voor mijn DHZ richter.

Vandaag was het een mooie dag om wat te knutselen in de tuin :-D

Ik zal nog wel een stukje krimpkous om het haakse beugeltje waarmee ik visueel de uitlijning contoleer.
Ik kan nu alles kwijt van 100 - 190 mm naven.
Nice, zoiets wil ik ook nog eens bouwen :-q
Morgen gelijk je zelf-gespaakte wielen testen?

Heb je trouwens een spaakspanningsmeter?
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De wielen zijn nog niet klaar ... verder nog geen tijd voor gehad.
Ik rij morgen met mijn 2.6 x 27.5 welke nog prima voldoet op de Nederlandse grond :wink:

Ik heb als extra een centreerboog en een spaakspanningmeter.
Beide budget van X-Tools maar voldoet voor wat ik er mee ga doen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Gisteren de 4 Parkstad routes gereden in Heerlen.

Begonnen vanaf de parkeerplaats aan de Schaapskooiweg op de Brunsummerheide.
Onderweg vanuit Zeeland was het best koud en zeker vanaf Eindhoven behoorlijk mistig.
Een maal aangekomen voelden we de zon al een beetje doorkomen en de kou verdween daar ook mee ook al gaf de temperatuurmeter nog maar net 10 graden aan :o
Toch korte broek en shirtje aan en geen moment koud gehad en uiteindelijk was het een heerlijke dag.
Bij Snowworld konden we zelfs heerlijk buiten zitten voor een welverdiende lunch als tussenstop :P

Afbeelding

De BikeGPX app was super om mee te navigeren. Op een aantal punten gingen we verkeerd en zie je dat je van de route af rijdt en ook op de knooppunten tussen de verschillende lussen was het wel fijn om uit te kunnen zoomen voor een overzicht welke lus waarheen ging want de nummers 1-3-1-2-4-2-1 hadden wij natuurlijk niet zo in ons hoofd zitten :wink:
Verder is het hoogteprofiel onderin ook handig om te doseren waar nodig is en waar je weer op adem kan komen.
Dit plaatje is trouwens niet van mijn telefoon maar ziet er verder hetzelfde uit.

Afbeelding

Ik heb voor alles op mijn 32T gefietst (soms afgestapt (3x ??) :cry: ) en de 26T heeft er maar werkeloos bij gehangen.
Dat ik niet alles omhoog heb gefietst zal eerder mijn techniek geweest zijn dan dat ik het niet rond kreeg.

Uiteindelijk het hele rondje in 5 uur gedaan en de gevreesde man met de hamer had ik blijkbaar thuis laten liggen want het hele rondje heb ik goed af kunnen maken zonder inzinking. Had wel verwacht met alle hoogtemeters erin dat de 70+ km wel aan zouden voelen als 100 km maar dat viel blijkbaar wel mee.

Kortom een zeer geslaagde dag en naast de hele snelle lange afdalingen achterin lus 4 aan de andere kant van de snelweg vond ik de halfpipe boven Snowworld best heftig .. of beter gezegd tricky :winkie:
Het waren nogal scherpe knikken bovenin de kom dus balans houden was even opletten maar ben nergens van mijn fiets af gestuiterd.
Dan is Limburg wel spannender dan de rondjes Westershouwen, Bergen op Zoom of Dorst :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vandaag dan eindelijk mijn extra wielset af gemaakt.
Ze stonden al 2 weken te wachten om op spanning gezet te worden en ik ben wel tevreden met het resultaat :-q

Ik heb eerst het voorwiel gedaan en daarna het achterwiel wat ook wel weer sneller ging.
Er gaat alleen best veel tijd in zitten om te zorgen dat de velg goed in het midden van de naaf zit, dan de hoogteslag verwijderen, zijdelingse slag(en) eruit halen, spaken op de gewenste spanning zetten en dan weer alles nalopen omdat je in de vervolgstappen bijvoorbeeld de velg niet 100% in het midden houdt. Zo ga je al snel 2-3 keer het rijtje af maar dat zal wel beter worden naarmate ik dit vaker ga doen.

Nu nog een 11 speed cassette van Shimano of Sunrace, een paar banden dan kan ik er tenminste ook wat mee.
Voor deze wielset weer dezelfde schijven die ik op de 27,5 wielen heb maar da nu met een zwart hart :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Nou netjes hoor ,ik ben benieuwd hoe je het vind rijden!!
RobertDuits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 6 juli 2017, 20:42
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF Sl 7.9 di2

Ziet er goed uit. Ik las dat je e.e.a. bij Frieke op de site hebt bekeken. Daar heb ik mijn set ook besteld en die zijn super.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik ben zelf ook benieuwd ... om meerdere redenen ... haha.
Hoe houden die wielen zich of sta ik binnen 100 km met losgelopen spaken en hoe zullen de Chinese Alibaba naven het uithouden :roll:

Van Frieke had ik alleen het filmpje bekeken hoe hij de wielen/spaken “kraakt” voordat hij ze definitief op spanning zet.
Bij mij kraakte het (acoustisch) duidelijk minder dan bij Frieke maar kan misschien aan de combi nippels en velgen liggen. Heb wel genoeg kracht gezet dus ik ga er vanuit dat het goed is gebeurd :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ondertussen zijn mijn extra wielen helemaal klaar, banden en cassette zijn gemonteerd dus nu kan ik testen of het spaken echt goed gelukt is en de spaken goed op spanning blijven.

Ik heb er nu wat asfalt banden op gelegd dus kan nu ook s'avonds wat weg km's maken als conditie training.
De banden zijn de Maxxis Drifter in 29x2.0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Netjes hoor :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bonzaiking schreef:Netjes hoor :-q
Dat bedoel ik ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Een tijdje geleden (2 juli - pag. 24 van dit topic) had ik al eens gemeld dat ik af en toe moeite had om mijn achterwiel te verwijderen en toen kwam ik tot de conclusie dat het kwam omdat de achterpad niet 100% recht was.

Gisteren heb ik mijn fiets weer eens helemaal schoon gemaakt en eindelijk mijn nieuwe wielen met wegbanden gemonteerd.
Eens kijken hoe dat fietst.
Maar nu kreeg ik mijn achterwiel niet gemonteerd ??? :o :o

Uiteindelijk ben ik er achter wat de echte oorzaak is en dit was uiteindelijk ook de oorzaak van mijn probleem in juli.

Dit is de dropout:

Afbeelding

Wat ik in juli niet gemeld had is dat ik mij ondertussen ook aangeleerd had om mijn as zo te positioneren dat de 2 platte vlakken voor een 17mm sleutel verticaal staan waardoor het wiel makkelijker in en uit de dropout schuift.
Bij de Superstar wielen hebben zijn de eind caps op de as geschroefd vandaar de platte vlakken voor een steeksleutel.

Afbeelding

Mijn nieuwe wielen hebben compleet ronde push-on eindcappen dus daar zit nergens een smaller deel.
Het blijkt dat de eindcap makkelijk in het hoge deel van de dropout past maar zodra ik die naar beneden schuif loopt die klem in de bocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De diamter van de eindcap is 19 mm waarbij de dropout op het smalste deel net een paar tienden smaller blijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zodoende met de vijl een stukje weg genomen en nu glijdt de as er makkelijk in en uit.

Afbeelding

Ik heb dit met deze foto's net ook aan Stanton gemaild en kan mij bijna niet voorstellen dat ik de eerste of enige ben die hiertegen aangelopen is.

Voor mij is het probleem opgelost dus ga straks als de wegen een beetje opgedroogd zijn een rondje asfalt doen en kijken hoe mijn zelf gespaakte wielen zich houden :winkie:
Laatst gewijzigd door Oystein op zo 3 december 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie