Zadeladvies

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Een dik jaar geleden heb ik mijn eerste MTB gekocht, hier heb ik een goedkoop zadel op geplaatst maar nu vond ik het nu wel eens tijd worden om deze te vervangen door een waardige MTB zadel.

Op dit moment rijd ik op een BioFlex Ozone zadel. Opzich ben ik hier redelijk tevreden over, in combinatie met mijn Gore zeem heb ik tijdens mijn 2 uur durende ritten eigenlijk geen last van mijn zitbotjes.

Afbeelding
http://www.wiggle.nl/biof...um=base&utm ... 60138898nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb mijn zit botjes opgemeten, +/- 11.5/12cm en vervolgens na het lezen van enkele reviews de Ergon SMC4 Comp Gel (maat M) gekocht.

Ik heb er 30 minuten op gefietst en ik ben niet overtuigd, hij zit niet fijner dan mijn oude zadel. Soms voel ik toch wel mijn zitbotjes en soms voelt de voorkant van het zadel erg hard aan.

Nu twijfel ik om een maat groter te proberen, of te gaan kijken naar een compleet andere zadel. Een uitgebreide zit meting hoeft voor mij niet, wat is jullie advies en ervaring hiermee? :)

Afbeelding
http://www.ergon-bike.com/en/product.ht ... 4-44030017" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heb zelf tweemaal de ergon geprobeerd, maar geen succes, ook Specialized geprobeerd en nog wat andere merken. Al die tijd ook een Sq lab gehad, active uitvoering type 611mtb. Dit is voor mij tot nu toe de meest geschikte gebleken, maar ieder zijn eigen voorkeur.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Die Ozone lijkt heel veel op de Sella Italia dames zadels.

Zijn in twee breedte maten te krijgen. Mijn zoon rijd met de smalle waar mijn vrouw op al haar bikes de brede heeft.
https://www.bike-components.de/en/Selle ... el-p40565/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikzelf heb dan weer de voorkeur voor zo hard mogelijk. Zeem moet het comfort geven en hoe verder ik in een zadel wegzak hoe meer problemen het geeft op mijn zitbotjes. :~
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

Op dit moment rijd ik op een BioFlex Ozone zadel. Opzich ben ik hier redelijk tevreden over, in combinatie met mijn Gore zeem heb ik tijdens mijn 2 uur durende ritten eigenlijk geen last van mijn zitbotjes.
waarom zoek je dan een ander zadel ?
ik zou het met deze doen
mijn ervaring is dat een lekker zadel best wel eens een zoektocht kan zijn en als je met deze ook tevreden bent zou ik hier op blijven rijden
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

bodhi 2 schreef:
Op dit moment rijd ik op een BioFlex Ozone zadel. Opzich ben ik hier redelijk tevreden over, in combinatie met mijn Gore zeem heb ik tijdens mijn 2 uur durende ritten eigenlijk geen last van mijn zitbotjes.
waarom zoek je dan een ander zadel ?
ik zou het met deze doen
mijn ervaring is dat een lekker zadel best wel eens een zoektocht kan zijn en als je met deze ook tevreden bent zou ik hier op blijven rijden
Precies,waarom zou je iets anders zoeken als je tevreden bent met het zadel wat je nu hebt.
Als je nergens last van hebt zou ik gewoon lekker door blijven fietsen op deze :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Die redenatie begrijp ik, zo dacht ik er eerst ook over. Maar dit BioFlex zadel is meer een vrijetijdszadel, het is alles behalve een race zadel. Daarnaast is het zadel ook best wel lomp, dat maakt het ooit lastig om achter je zadel te gaan hangen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je hebt er nog maar 30 minuten op gefietst. Probeer eerst eens een langere tocht.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dizer schreef:Daarnaast is het zadel ook best wel lomp, dat maakt het ooit lastig om achter je zadel te gaan hangen.
Dropper monteren, weg probleem. :wink:
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Sinds kort heb ik een WTB Rocket en dat is een verademing na een aantal jaren op Sella Italia SL en SLR (carbonnen plankje).
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

BM'09 schreef:Sinds kort heb ik een WTB Rocket en dat is een verademing na een aantal jaren op Sella Italia SL en SLR (carbonnen plankje).
Is dat eigenlijk ook niet een soort gel zadel? Lijkt op de foto's een behoorlijk dikke voering te hebben.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Momenteel heb ik alweer 4 zadels uitgeprobeerd en geen van allen was een succes. Iedere keer krijg ik last van mijn zitbotjes.

Ergon SMC4 Comp Gel - Size M --> Last na +/- 30 min
Ergon SMC4 Comp Gel - Size L --> Last na +/- 50 min
Selle Italia max flite gel flow --> Last na +/- 5 min
PRO Turnix Saddle 142mm --> Last na +/- 30 min
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Weet je zeker dat je de afstand van je zitbotjes goed hebt opgemeten?
Worden de zitbotjes goed ondersteunt of zitten ze exact aan de zijkant van het zadel?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het kan verschillende oorzaken hebben dat je zadelpijn krijgt ervan uitgegaan dat je de juiste maat hebt zijn er nog meer oorzaken. Misschien moet het nieuwe zadel nog ingereden worden. Verkeerde zithouding icm te veel gewicht.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Wat Real Epic al schrijft: de zeem moet uiteindelijk het comfort geven. Het zadel moet niet teveel gel of ander zacht materiaal hebben; wat namelijk eerst zacht en lekker lijkt te zitten, geeft door het zachte materiaal op langere duur alleen maar meer drukpunten en dus minder comfort. Hardere zadels - goed hard, mag best - geven minder drukpunten en het comfort komt dus van een (goeie!) zeem.

Ik heb zelf een prologo zadel , deze, en ben daar tevreden over, maar er is natuurlijk meer te koop aan goeie zadels en het blijft ook wel persoonlijk uiteraard.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dizer schreef:
BM'09 schreef:Sinds kort heb ik een WTB Rocket en dat is een verademing na een aantal jaren op Sella Italia SL en SLR (carbonnen plankje).
Is dat eigenlijk ook niet een soort gel zadel? Lijkt op de foto's een behoorlijk dikke voering te hebben.
Het is een wat hoger zadel, maar zeer zeker geen gelzadel. Heb de Rocket Comp ook - erg fijn!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie