remkracht neemt (flink) af, geen lekkage of lucht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb inmiddels toch redelijk wat ervaring met het prutsen aan fietsen, waaronder afstellen en ontluchten van hydraulische schijfremmen. Maar nu heb ik toch een probleem/vraag waar ik het antwoord niet op heb... wellicht anderen hier wel ;-)

Het gaat om de Deore 595 achterrem op de fiets van mijn vriendin. De fiets wordt niet heel veel gebruikt, en is vooral als toerfiets (wegen & paden) in gebruik, een of twee keer per jaar ook in de heuvels of bergen als we op vakantie zijn.
Afgezien van die uitjes met hoogteverschil hebben de remmen dus amper iets te doen, en de fiets staat ook regelmatig wat langer stil.

In eerste instantie deed de rem het uitstekend, wat je ook van dat type mag verwachten (remkracht op SLX/XT niveau, de blokken zijn ook gelijk aan de oudere types XT en XTR)). Op een gegeven moment pakte ik haar fiets een keer en het viel me op dat de remkracht flink minder was dan normaal. De boel eens goed bekeken, maar geen rare dingen gevonden. Omdat ik nog een behoorlijke voorraad remblokjes had liggen er gewoon een paar nieuwe in gemonteerd.

Remkracht weer normaal... na een tijdje (paar maanden) echter weer hetzelfde verhaal. En dat herhaalde zich nog een keer! Telkens nieuwe blokken gemonteerd, allemaal origineel Shimano. En telkens na een paar maanden een bedroevend slechte remwerking.
Recentelijk was de remkracht zelfs zo minimaal dat ik de fiets gewoon door de aangetrokken rem heen kon duwen! Het rare is dat ik geen lekkage heb kunnen ontdekken, dat is wel het eerste waar je aan denkt als het remvermogen zo drastisch afneemt. Ook achter de blokjes is het droog.
In eerste instantie zaten er organic blokjes in, de laatste set was een setje metal.

Met ontluchten heeft het niks te maken, dat doe ik jaarlijks voor de vakantie om de boel in topstaat te hebben voor we de bergen in gaan. Bovendien is de remdruk prima, het gaat echt om het (zeer) slecht remmen.

De vraag is dus, wat kan de oorzaak zijn als de boel niet lekt en de remdruk is zoals-ie hoort te zijn... Er is ook niks veranderd aan de afstelling, als de remmen niet aanlopen verander je daar immers niks aan.
Ik kom nooit met spuitbussen in de buurt van mijn fietsen, dus het is ook geen kettingspray die bij de rem is gekomen (ik gebruik druppelflesjes).

De fiets staat gestald in een simpel schuurtje, tochtig en onder bepaalde weersomstandigheden ook vochtig. Soms heet in de zomer, tot vrieskou op koude winterdagen (samengevat: de isolatie is ruk ;-)). Er ligt een oud laken overheen tegen stof en omvallende andere fietsen :)

Ik vraag me af of met name die soms vochtige omstandigheden iets met de remblokjes kan doen? Maar ja, waarom heeft de voorrem er dan geen last van... evenals mijn eigen fietsen (al worden die wel veel frequenter gebruikt). Dat slechts één van de zes schijfremmen in de schuur last van dit verschijnsel heeft is ook niet echt waarschijnlijk.

Inmiddels heb ik er -lekker rigoreus- een paar nieuwe remmen op gezet, een paar LX trekking's. En die doen het -vooralsnog- uitstekend...

Any idea's?

dit is de fiets:
Afbeelding

en dit het type rem:
Afbeelding

met deze blokjes:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Jouw vriendin gebruikt stiekum de kettingspray en neemt dan ongewild de schijf mee??

Klinkt toch als vervuiling / lekkage (ook omdat het steeds maar 1 van de 12 klauwen betreft - of bedoel je met 6 remmen dus eigenlijk klauwen?). Maar zoals je zegt is er niets om dat aan te nemen. Dus wat het dan wel is... :~
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is de fiets gebruikt in winterse omstandigheden? Pekel?

Ik heb iets dergelijks gehad met een setje 575's. Net geen Deore, maar vergelijkbaar. Ook geen (zichtbare/merkbare) lekkage, gewoon druk op de hendel maar de schijven gleden gewoon door de aangeknepen remmen heen. Het was mń woonwerkfiets, die ik in de winter ook gebruikte. Ik verdenk nog steeds de pekelige omstandigheden. Alsof die iets deden met m'n schijven en blokken. Maar tegelijk iets met de seals, want de zuigers gingen steeds minder makkelijk terug.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

ik heb hetzelfde gehad met deze remmen. bij demontage en uitgebreide controle bleek de klauw toch minimaal te lekken bij vasthouden van remhendel dus zeg maar pompen en op druk houden.
lekkage was rond de zuiger in de klauw.

dit maakte de schijf idd vies. alles ontvetten en remblokken vervangen of licht opschuren bood soelaas voor korte tijd.

wat jij omschrijft klinkt dus als hetzelfde
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Kermit, heb je ook telkens de schijf ontvet?

Dat doe je best met een lichtkleurige (witte) doek met schijfremreiniger.
Wat op een doekje doen en goed over de schijf wrijven. Kijken of de doek vuil wordt en zo vaak herhalen met een zuiver doekje tot er niks meer van vuil op te zien is.

Omdat het alleen je achterrem betreft kan het bijna niet anders dan dat er vettigheid op je schijf en/of blokken terechtkomt.
Soms komt er wat vet uit de naaf en dat kan dan op de schijf terechtkomen door regen, wassen en de middelpuntvliedende kracht....

Of zelfs als je de fiets poetst en de spuit op de cassette of ketting richting de linkerkant (schijf) richt dan kan er vettigheid meekomen en op de schijf belanden.
Beste is na het poetsen de schijven (en dan vooral de achterste) te reinigen.

Ik zou trouwens die remblokken eens afschuren met schuurpapier en dan terug plaatsen. Waarschijnlijk pakken ze dan weer. Zonde om die weg te gooien....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lekkage is wel waar je aan zou denken, maar ik zie echt niks van nattigheid. Ik heb de remmen nu op zolder liggen, en de blokken eruit gehaald om goed te kunnen kijken. Maar misschien moet ik ze inderdaad maar eens een paar minuten onder druk houden (met een bleedblokje ertussen).

@KP, het onderhoud aan de fietsen doe ik...
En met zes bedoel ik inderdaad het aantal klauwen, drie fietsen dus ;-)
(hoewel ik me nu bedenk dat het er acht zijn, mijn Pace heeft ook -mechanische- schijfremmen...)

@Iglo, die fiets komt niet buiten in de pekel, de mijne trouwens ook niet. De enige troep die erop komt is als hij op de drager staat en we regen hebben tijdens de reis naar/van onze vakantiebestemming (dit jaar wel gehad, maar toen zaten de nieuwe LX remmen er al op).

@Raymon, ik ontvet de schijven met alcohol.
Eerlijk gezegd niet na elke wasbeurt, maar zo vaak was ik onze fietsen ook niet, alleen als ze echt vies zijn geworden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ok, dan gaat mijn suggestie niet op. Succes met het onderzoek!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

kermit schreef: @Raymon, ik ontvet de schijven met alcohol.
Eerlijk gezegd niet na elke wasbeurt, maar zo vaak was ik onze fietsen ook niet, alleen als ze echt vies zijn geworden.
Vetten (vetzuren) lossen maar beperkt op in alcohol. Alcohol is sterk polair en vetzuren zijn apolair. Je zou eens ammonia kunnen proberen. Of hexaan als je dit voorhanden hebt.
Ja, doei !
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Mijn fiets(en) staan soms ook een langere tijd stil (1-2 maand) en dan merk ik ook weleens dat de remmen niet geweldig werken. Na een paar keer stevig remmen doen ze het weer perfect.

Mijn aanname is dat de stof op de schijven en/of vocht in de remblokken de oorzaak zijn van de tijdelijk mindere werking.
Bij mij werken de remmen weer prima na 2-3 keer van 30km/u --> 0 km/u remmen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Juist dat zou ik wijden aan een paar ietsiepietse kleine luchtbelletjes in het systeem, maar die je na een paar keer remmen niet meer merkt omdat je door het remmen het systeem weer op druk brengt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb meerdere malen ervaren dat wanneer niets meer helpt de schijf de bottleneck was.
Nieuwe schijf erop en klaar. En dat lag zeker niet aan het ontvetten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In dit geval is het dat niet, met nieuwe blokken remde het spul telkens weer prima in eerste instantie. Ook met de nieuwe LX remmen werkt het uitstekend met de oude (uiteraard gereinigde) schijf.
Aan slijtage kan ook het amper liggen, die fiets wordt helemaal niet veel gebruikt en vrijwel nooit in slechte omstandigheden. Mijn vriendin vindt fietsen leuk, maar mountainbiked eigenlijk niet. Dat ze op een mtb rijdt en niet op een hybride komt vooral omdat ik dat de beste allround fiets vond ;-)

Ik kan oorzaken genoeg verzinnen voor een teruglopende remwerking, wat mij vooral verbaast is het feit dat het telkens terugkwam terwijl de fiets alleen maar stilgestaan had. En ook wel een beetje de mate waarin, als je een fiets door kunt duwen terwijl je de rem ingetrokken houdt is er echt sprake van weinig remkracht.
Het moet haast wel te maken hebben met (veel) te weinig wrijving tussen blokken en schijf en dat kan eigenlijk alleen door een vorm van verontreiniging komen.

Misschien was de boel dus wel vet/nat, maar was het allemaal alweer opgedroogd voordat ik het spul inspecteerde...?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Hmm.
Vettigheid verdwijnt niet door drogen. Misschien dat het niet door vettigheid op de schijf komt, maar juist vettigheid in de poriën van de blokjes? Of minerale deeltjes. Rij je veel in kleiig gebied?
Ja, doei !
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Waar was je de fiets mee?
Veel shampoo's voor auto's zit tegenwoordig wax in om een bescherm laag achter te laten. Shampoo zonder die zooi is hier lastig te krijgen bij mij in de omgeving. Nu van MUCC OFF een fijne zeep/shampoo in huis waar het zeker niet in zit.

Succes met het zoeken en oplossen.

Groet Patrick
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Dit verschijnsel herken ik van de achterrem op m'n fully (XT). Sinds een paar jaar heb ik er een hardtail bij, zodat de fully, vooral 's winters en in perioden met slecht weer, soms langere tijd in de schuur blijft staan. Als ik na zo'n periode weer opstap, remt de achterrem altijd slecht.
Na goed inremmen doen ze het wel weer beter. Ik heb de blokjes ook wel eens een tijdje in de vlam van het fornuis gehouden, dat hielp ook. Maar het lijkt er wel op dat het probleem sneller weer terugkomt als het eenmaal is opgetreden bij een paar blokjes. Als de fiets dan een week stilstaat is het alweer mis. Met nieuwe blokjes gaat het dan weer een tijd goed, maar na een tijd stilstaan begint het probleem weer opnieuw. Uiteindelijk vervang ik de blokjes meestal ruim voordat ze helemaal versleten zijn. Ik gebruik originele Shimano-blokjes, meestal de resin-variant.
Bij de voorrem speelt dit probleem niet, bij de remmen van m'n hardtail (SLX) ook niet.
Ik denk zelf toch dat het te maken heeft met vervuiling van de blokjes; de achterrem vangt toch veel meer vuil dan de voorrem natuurlijk. Waarom het niet optreedt bij m'n hardtail kan ik daarmee niet verklaren; daarmee rijd ik vaker met slecht weer, dus die zou sneller moeten vervuilen. Daar staat tegenover dat die fiets nooit lang ongebruikt in de schuur staat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Plaats reactie