vering controleren

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
BasP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 10:24

Hallo, ik ben op zoek naar een goede tweedehands Mountainbike waarmee ik grove bospaden en op vakanties ook de bergen (oostenrijk) mee in kan.
Het gaat me niet om speed maar om leuk en uitdagend te fietsen.
Ik zal daardoor moeilijk begaanbare paden ook niet schuwen.

Daarom een fully. Giant Anthem / Trek Fuel EX of zoiets.
Gisteren een prachtige Trek Top Fuel 9 (2010) bekeken (€ 850,-), maar naast dat alle tandwielen vervangen moesten worden ook twijfels over de voorvering.

Deze leek niet goed te locken, deze was nog ongeveer 20 mm in te duwen maar ook het inveren als deze niet gelockt was, was erg weinig +/- 40mm en ging zwaar.
Daarom ben ik aan het zoeken naar tips hoe je het beste een vering kan controleren. Ik kan dit op het forum niet zo goed vinden.
Moet je een vering met de hand de volledige veerweg in kunnen duwen?
Is locken ook echt locken, of is deze dan nog enigszins in te duwen?

De binnen vorkpoten waren wel spotless, alle opdruk was nog netjes dus dat zag er wel goed uit. Ook geen olie en speling of iets te zien op de poten. Helaas geen onderhoud in de laatste 3 jaar.

Gezien de staat van de tandwielen/cassette/ketting en de voorvork werden de extra kosten me te veel en heb deze laten passeren. maar ga de volgende keer iets beter voorbereid op pad.

Dus hoor graag jullie ideeën over een vering testen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Goed dat je hem hebt laten staan. 850 euro voor een 26" fiets waar nog voor honderden euro's aan verspijkerd moet worden is veel te veel. Zo'n fiets is in tip top staat misschien 6 a 700 euro waard en dan zit je nog aan de bovenkant hoor.

Dan je vraag; Rockshox vorken locken meestal niet helemaal, kun je nog iets indrukken(1 a 2 cm vaak) Bij Fox vorken is de lock meestal wel volledig en is de vork dus keihard(veert niet of nauwelijks in). Als je met je volledige gewicht en de voorrem ingeknepen op de vork drukt, moet ie zekers wel een cm of 6,7 inveren. 4 cm klopt echt niet, als het een 100 mm veerweg is.

Wat je zelf kan testen is dus de werking van de lockout en of hij zonder weerstand in en uitveert en geen schurende geluiden maakt. Verder optisch; liever geen krassen of slijtage aan de binnenpoten en geen olieresten op de binnenpoten na een aantal keer in en uitveren. Achtervering is wat moeilijker te testen, is meer een gevoel. Moet niet teveel deinen als je fietst. En uiteraard ook geen krassen en slijtage of olie op de zuiger("binnenpoot" van de achterdemper zeg maar)Het beste is om iemand mee te nemen die er verstand van heeft..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als er te veel druk inzit dan kan het handmatig inveren natuurlijk best wel stoppen bij 4 cm. Daar hoeft de vork niet minder om te zijn.
"This species has amused itself to death"
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

kan niet meer schreef:Als er te veel druk inzit dan kan het handmatig inveren natuurlijk best wel stoppen bij 4 cm. Daar hoeft de vork niet minder om te zijn.

+1
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
BasP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 10:24

Het was inderdaad een rockshox SID. qua olie leek het mij in orde, oftewel geen olie zichtbaar of voelbaar. De achterdemper voelde ook wel goed in beide standen. Daar merkte ik wel degelijk een vorm van lock in één van de 2 standen. Er werd wel gezakt tot € 700,-, maar dan nog leek het me niet goed. Ik ga vanmiddag nog naar een Fuel EX8 kijken. Iets minder hoogstaande componenten, maar als ze goed zijn dan is het wel OK. SLX voor, XT achter en Fox Vering.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je rond de €850,- zit te kijken, waarom dan niet net een beetje bijleggen voor een nieuwe canyon neuron?
Dan weet je iig zeker dat je geen gekke onkosten krijgt en heb je er garantie op...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BasP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 10:24

Is zeker een mooie aanbieding bij Canyon, maar ik blijf budget oprekken. Ging nu voor rond de 700,- En dat was wel mogelijk geweest bij die trek.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Cube AIM schreef:
kan niet meer schreef:Als er te veel druk inzit dan kan het handmatig inveren natuurlijk best wel stoppen bij 4 cm. Daar hoeft de vork niet minder om te zijn.

+1
Als je uitgaat van 25%sag dan heb je daarna maar 1,5 cm veerweg, althans, de sag druk je vrij gemakkelijk en dan dus maar 1,5 cm ...is erg weinig hoor, echt niet normaal.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Assumption.... ;)

Wie weet vond de huidige eigenaar het wel irritant als de vering zijn werk goed doet.
Er zijn zoveel mensen die zonder/met te weinig sag rondrijden...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie