Hoe kan ik een fietsenmaker worden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
PaganiProductions

Omdat ik fietsen en met name mountainbikes erg leuk begin te vinden kan nu wel wat kleine dingen doen eraan en alles fatsoenlijk wassen/schoonmaken.
En ben bereid om nieuwe dingen te leren zou een sleutelclinic ook wat zijn voor de basis.
Ik ben wel iemand die het vak beter in het praktijk kan leren dan naar school te gaan kan wel redelijk leren maar niet te moeilijk.
Verder ken ik wel wat verstand van zaken als instagram en youtube en sociale media en video/ productie.
En ben nu werkzaam bij een sw bedrijf en mogelijkheid om uitgeleend aan een lbs te worden is er.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Ik ben er van overtuigd dat je hierover deskundige adviezen gaat krijgen...
Lekker vies is niet bah...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik zou eens wat fietsenmakers benaderen en vragen hoe hij 't zijn geworden en of ze een (stage)plaats voor je hebben.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

*abbo
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Instagram en YouTube zijn nu niet echt referenties waar een fietsenmaker op zit te wachten. Lijkt mij in jouw specifieke geval echt beter om eerst maar eens te leren om je eigen Canyon te onderhouden. Dat zou toch al mooi zijn voor jou. Dus een sleutelcursus zou de 1e stap zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je in reïncarnatie gelooft... (nieuwe ronde, nieuwe kansen!)


Maar ik zou beginnen met toch een sleutelcursus. Dat is op zich wel een beetje schools, maar ook vaak meteen praktijk. Dan kun je in ieder geval kijken of je dingen op kunt pikken.

Verder zijn genoeg fietsenmakers wel geïnteresseerd om een soort leerling aan te nemen. Maar houd er wel rekening mee dat je aan de basis gaat beginnen: banden wisselen tot je het zat bent en dan nog een hele hoop meer banden wisselen. Dat is nu eenmaal het klusje wat je als leerling krijgt. Natuurlijk komt daar langzaam wel meer bij kijken, maar het sleutelen aan mountainbikes en racefietsen zul je niet zomaar mogen doen, tenzij je een hoop talent blijkt te hebben!!

Je kunt kijken of de sw contacten heeft met fietsenmakers. En anders zou je ook dus zelf bij de fietsenmakers in de buurt langs kunnen gaan, wie niet waagt, die niet wint!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

http://www.goossensborculo.nl/nieuws/va ... tsmonteur/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Je zou ook voor weinig geld of gratis een oude, gewone fiets op de kop kunnen tikken en daar wat aan gaan sleutelen, misschien in combinatie met een sleutelcursus. Ik heb dat voeger wel gedaan met bromfietsen. En dan met de simpele dingen starten, zoals banden eraf en weer erop leggen, wielen demonteren en monteren, stuur demonteren en monteren, ketting inkorten, etc. En dan later een wat ingewikkelde fiets met versnellingen, bijvoorbeeld een mountainbike.
PaganiProductions

dat is wel erg ver uit de buurt.
Omgeving Roermond Limburg
En heb nog geen papieren voor fietsenmaker.
PaganiProductions

janvangastel schreef:Je zou ook voor weinig geld of gratis een oude, gewone fiets op de kop kunnen tikken en daar wat aan gaan sleutelen, misschien in combinatie met een sleutelcursus. Ik heb dat voeger wel gedaan met bromfietsen. En dan met de simpele dingen starten, zoals banden eraf en weer erop leggen, wielen demonteren en monteren, stuur demonteren en monteren, ketting inkorten, etc. En dan later een wat ingewikkelde fiets met versnellingen, bijvoorbeeld een mountainbike.
Die fiets heb ik al mijn Merida
PaganiProductions

Lars TB schreef:Als je in reïncarnatie gelooft... (nieuwe ronde, nieuwe kansen!)


Maar ik zou beginnen met toch een sleutelcursus. Dat is op zich wel een beetje schools, maar ook vaak meteen praktijk. Dan kun je in ieder geval kijken of je dingen op kunt pikken.

Verder zijn genoeg fietsenmakers wel geïnteresseerd om een soort leerling aan te nemen. Maar houd er wel rekening mee dat je aan de basis gaat beginnen: banden wisselen tot je het zat bent en dan nog een hele hoop meer banden wisselen. Dat is nu eenmaal het klusje wat je als leerling krijgt. Natuurlijk komt daar langzaam wel meer bij kijken, maar het sleutelen aan mountainbikes en racefietsen zul je niet zomaar mogen doen, tenzij je een hoop talent blijkt te hebben!!

Je kunt kijken of de sw contacten heeft met fietsenmakers. En anders zou je ook dus zelf bij de fietsenmakers in de buurt langs kunnen gaan, wie niet waagt, die niet wint!
Ik wil ook vooraan beginnen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

No offense Wouter. Maar je bent nu zon 3 of 4 jaar aan het mountainbiken en ondanks alle info die je hier, op YT en gelijken gekregen hebt bak je er nog steeds erg weinig van.

Gewoon lekker blijven fietsen en deze droom laten gaan.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sleutelen als een malle :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

PaganiProductions schreef: En ben nu werkzaam bij een sw bedrijf en mogelijkheid om uitgeleend aan een lbs te worden is er.
Ik zou het volgende stappenplan volgen:
1) Bij het SW bedrijf of Jobcoach of gemeente navragen of er (fiscale of financiële) voordelen zijn voor een fietsenmaker als hij jou een werkplek aanbiedt. Misschien gereduceerd uurloon?
2) Met die kennis gewoon alle fietsenmakers in de buurt binnenstappen. Overtuig ze van de voordelen. Neem eventueel de jobcoach mee.
3) Vooral ook je Merida meenemen en tussen neus en lippen door vertellen wat je daaraan allemaal al zelf hebt gedaan. Lees je veel MTB-bladen? Actief op dit forum? Noem het gerust.

Bij sommigen die verbonden zijn aan SW ontbreekt het aan kunnen, maar vaak ook aan willen. In jouw geval is het zeker willen. Met een focus. Buit dit uit! Succes!
Ja, doei !
PaganiProductions

Joepie de schreef:
PaganiProductions schreef: En ben nu werkzaam bij een sw bedrijf en mogelijkheid om uitgeleend aan een lbs te worden is er.
Ik zou het volgende stappenplan volgen:
1) Bij het SW bedrijf of Jobcoach of gemeente navragen of er (fiscale of financiële) voordelen zijn voor een fietsenmaker als hij jou een werkplek aanbiedt. Misschien gereduceerd uurloon?
2) Met die kennis gewoon alle fietsenmakers in de buurt binnenstappen. Overtuig ze van de voordelen. Neem eventueel de jobcoach mee.
3) Vooral ook je Merida meenemen en tussen neus en lippen door vertellen wat je daaraan allemaal al zelf hebt gedaan. Lees je veel MTB-bladen? Actief op dit forum? Noem het gerust.

Bij sommigen die verbonden zijn aan SW ontbreekt het aan kunnen, maar vaak ook aan willen. In jouw geval is het zeker willen. Met een focus. Buit dit uit! Succes!
Ik heb wel een idee waar ik misschien terecht zou kunnen mits zijn het ook willen.
Gesloten