Garmin Edge 820

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef:1. really? (valse hoop is wel het ergste)

2. ja BT, Recente Android 7.1.1 kaal met heel weinig "schil" van de fabrikant

3. Geen excuses, het is 2017 ......

4. Nee hij vraagt niets want de rit start niet,

@ nochain
Als je een bestaande route wilt volgen moet je in "navigatie" naar opgeslagen "courses" Als je daar een route selecteert krijg je (oa) op het scherm een groot blauw vlak met "RIDE" om te starten met navigeren. Maar die start dus niet een rit registratie. Duh.

Na 4,5 uur 100km mijn positie op het scherm real time ge-tracked te hebben tegen de opgeslagen course geen rit om te saven. Briljant.

Dat is een voorbeeld dat Garmin geen idee heeft wat gebruikers doen. Een rit die ze registeren weggooien kan ik ook achteraf doen. Maar de niet opgeslagen rit kan ik niet terughalen. Grrr
1: Mijn vorige was een Touring plus dus niet helemaal een eerlijk vergelijk. Maar in het begin had ik soms erg afwijkende waardes, dat is wel duidelijk minder geworden tov m`n maat met z`n 810.

2: Dat was met m`n werktelefoon (Samsung J5) een fluitje van een cent.

3: Garmin zuigt altijd al qua interface en software. Het opstarten duurt ook een eeuwigheid.

4: Dan toch de startknop rechtsonder gebruiken?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ MJV Nee,

ik drukte aan het einde van de rit op het knopje rechtsonder, daar is een fit bestand van.
3kb groot met 0m en 0uur gemaakt op het tijdstip van het einde van de rit.

@ TenZNL Er is natuurlijk een aanwijzing ergens hoe de rit te starten als je in navigatie mode bent.
Maar waarom? ik geef toch aan met de blauwe knop dat ik de RIDE start. Het zijn sukkels.

Is er dan een modus "auto register" dat elke meter die ik beweeg altijd geregistreerd wordt?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heb net ff (statisch) gekeken en je kan `m op 2 manieren starten: Direct met de Ride-knop op het scherm of met de startknop maar dan moet je wel ff doorswipen naar het navischerm. Als ik mag gokken denk ik dat je met de ride-knop alleen maar navigeert en met de startknop ook logged. Als ik in de gelegenheid ben, zal ik het eens testen.

Ik heb in Luxemburg wel koersen gereden en die werden wel gewoon gelogged.
RickHavinga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 15:01
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp

Over die bluetooth koppeling; met mijn OnePlus 5 (ook android 7.1.1 en weinig schil van de fabrikant) krijg ik zonder problemen gekoppeld aan de 820..

De rest is vooral gewenning lijkt me. Zonder op de start/stop knop te drukken wordt er niets opgeslagen, maar dat is volgens mij met elk sport (edge/forerunner) toestel nog zo geweest.
Met de Ride knop activeer je alleen het navigeren zelf. Als je dan echt vertrekt druk je nog even op de start/stop knop om de timers etc. te starten. Persoonlijk vind ik dat juist handig. Dan kan ik de route alvast activeren en zo nodig nog even bekijken en als ik dan echt vertrek druk ik nog even op de knop om de rit op te nemen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vergeef me dat ik met een niet koppelende Bluetooth en lousy hoogtemeter weinig geduld over heb voor gewenning. Ook al gevoed door 3-4 jaar ervaringen met de Garmin user interface. Ik vind het na zoveel jaren in deze sector en voor dat geld eenvoudigweg niet goed genoeg. YMMV

Ik ga over die hoogtemeter nog wel reclameren bij de winkel. Is toch eigenlijk te gek voor woorden. Ik rijd jaren bijna elke week met de oude 800 hetzelfde bultje op, 10-12 meter. Kom ik met de nieuwe boven, niets.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
rob-b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 14:03

Ik reed afgelopen weekend door de LDD, halverwege de route heb ik de navigatie aangezet op weg naar een naburig dorp. Mijn navigatie staat ingesteld op "mountainbike" zodat de Edge een offroad route kan uitstippelen. Ik gebruik alleen de Open fiets map kaart. Maar ipv offroad stuurt de Edge mij naar de eerste de beste fietspad en doet vooral moeite om niet van verharde wegen af te wijken.....

Hebben er meer hier last van? Erg irritant...
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

rob-b schreef:Ik reed afgelopen weekend door de LDD, halverwege de route heb ik de navigatie aangezet op weg naar een naburig dorp. Mijn navigatie staat ingesteld op "mountainbike" zodat de Edge een offroad route kan uitstippelen. Ik gebruik alleen de Open fiets map kaart. Maar ipv offroad stuurt de Edge mij naar de eerste de beste fietspad en doet vooral moeite om niet van verharde wegen af te wijken.....

Hebben er meer hier last van? Erg irritant...
Ik heb dat navigeren offroad met turn by turn opgegeven, zelf even een lijntje zoeken op de kaart en dat volgen werkt dan toch beter.
marcofocus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 1 juli 2017, 23:12

Rij sinds maart met een 820 wat overigens mijn eerste GPS fietscomputer is dus geen vergelijkingsmateriaal. Heb er nu 11000 km mee gereden, waarvan het meeste met de race. Gekoppeld met een Bontrager Duotrap gaat perfect. Ongeveer 4000km routes gereden zonder problemen welke zelf gemaakt in Strava en gedownload. Eenmaal heb ik het gehad dat de hoogtemeters niet klopte tijdens de Sean Kelly in bewolkt (mistig) weer in de miezerregen wat wel begrijpelijk is!! Tijdens MTB een paar keer routes gereden op de GPS, het gaat maar je moet goed opletten in dicht bebost gebied. Zelf rij ik liever een bepijlde VTT of op de plaatselijke te volgen routes. Het tracklijntje volgen werkt nog het beste vind ik. Voor mij werkt de 820 dus perfect, rit wordt gelijk geupload ism Strava en nog geen gekke dingen mee ondervonden!! De komende tijd ga ik wat meer het bos opzoeken dus misschien dat er wat meer mancos zullen gaan optreden. :-q
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

marcofocus schreef:Rij sinds maart met een 820 wat overigens mijn eerste GPS fietscomputer is dus geen vergelijkingsmateriaal. Heb er nu 11000 km mee gereden, waarvan het meeste met de race. Gekoppeld met een Bontrager Duotrap gaat perfect. Ongeveer 4000km routes gereden zonder problemen welke zelf gemaakt in Strava en gedownload. Eenmaal heb ik het gehad dat de hoogtemeters niet klopte tijdens de Sean Kelly in bewolkt (mistig) weer in de miezerregen wat wel begrijpelijk is!! Tijdens MTB een paar keer routes gereden op de GPS, het gaat maar je moet goed opletten in dicht bebost gebied. Zelf rij ik liever een bepijlde VTT of op de plaatselijke te volgen routes. Het tracklijntje volgen werkt nog het beste vind ik. Voor mij werkt de 820 dus perfect, rit wordt gelijk geupload ism Strava en nog geen gekke dingen mee ondervonden!! De komende tijd ga ik wat meer het bos opzoeken dus misschien dat er wat meer mancos zullen gaan optreden. :-q
Offroad zet ik navigatie uit. Maar, met een GPS-track die door iemand anders gereden is en genoeg (veel) punten bevat zet ik Off-course Warnings nog wel eens aan. Met getekende routes is dat niet zo'n succes, omdat de Garmin dan op veel plekken aan gaat geven dat je van de route af bent. Technisch gezien is dat natuurlijk waar, maar in de praktijk zit je vaak nog steeds op het goede pad.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Starten van een route is anders dan een rit opnemen. Een rit opnemen ( met of zonder een gekozen route) kan op twee manieren. In het menu bij automatisch kiezen voor automatisch bij snelheid vanaf 10 km of de knop rechtsonder in te drukken. Staat bij mij op automatisch omdat ik wel eens vergeten start in te drukken. Je ziet wel al je gegevens op je gegevensvelden tijdens het fietsen, maar er wordt niets gelogd. Was bij mijn edge 500 hetzelfde. Bij de vraag Rijden kies je dus alleen voor navigatie.
Voor verbinden met je gsm moet je wel de Garmin app op je telefoon hebben en activeren voordat je gat rijden en BT ingeschakeld hebben op je gsm en je edge. Ik heb ook een Android met versie 7.0.
Turn by turn gaat bij mij nog steeds niet bij gemaakte gpx routes in Gpsies. Heb nu een paar Strava routes via de hiervoor genoemde app op mijn edge geïmporteerd. Zal tzt laten weten of die het dan wel doet.

Navigeren op een route bij MTB gaat inderdaad alleen op de ingekleurde lijn. De GPS kan een snelle wisseling op bv een singletrack niet bijhouden. Voorbeeld is het gedeelte in Dorst nadat je van de A27 af gaat en het stuk met de vele 180 gr bochten krijg.
rob-b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 14:03

Gisteren met redelijke snelheid met mijn stuur een boomstam geraakt waardoor ik van de fiets werd gelanceerd... Een paar seconden later begon mijn edge te piepen en kwam er een sirene uit mijn telefoon. Bleek dat ik de ongevallendectectie had aanstaan (via de Garmin app). Dat werkt dus goed :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo, voor je het weet hangt er een trauma helikopter boven je hoofd :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rob-b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 14:03

ThaSingleTrackMastah schreef:Zo, voor je het weet hangt er een trauma helikopter boven je hoofd :winkie:
Ja idd :D

Btw, die helikopter was bijna werkelijkheid... De edge telt na een val af van ca. 30 sec tot nul. Bij nul krijgt mijn wederhelft een berichtje dat ik gevallen ben (en die belt gelijk 122, 911, etc :winkie:). Ik kon door het 'fantastische' aanraak (on)gevoelige scherm de annuleerknop bijna niet op tijd indrukken.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik weet niet of er hier nog veel word gelezen maar ik heb een vraag over de kaarten van de Garmin 820.
Ik heb vandaag de kaaten geupdate naar 2018.10.
Nu heb ik ook gekeken wat er nog aan kaarten op mijn Garmin stond. Er zijn diverse kaarten ingeschakeld, oa Garmin Geocode map EU 2017.10 , Edge DEM Map EU 2014.20 en INTL Standard basemap NR. Kunnen deze probleemloos uitgeschakeld worden of desnoods verwijderd?
Gebruik de Garmin alleen op de fiets en niet in de auto. Maar die laatste kaart lijkt mij iets van hoofdwegen te zijn.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou de DEM laten staan en inschakelen.
https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... map-to-use" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie