Waterdichte schoenen bestaan niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nortwave Artic's, top schoenen alleen niet waterdicht (bovenkant afgesloten door regenbroek, loopt het water tussen de 2 sluitflappen naar binnen).

Omstandigheden: uur in de regenfietsen.

45NRTH of Bontrager OMW zouden de oplossing moeten zijn. Alleen die zijn ook niet waterdicht.

Andere optie, bijvoorkeur vanuit gebruikerservaring.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

De shimano mw81 bevalt mij altijd prima in de winter/regen. Heb er zelfs een keer mee in een plas water gestaan (tot mijn kuiten). Alleen mijn enkels waren nat, voeten en tenen nog steeds droog.

Edit: let wel op de maat! Ik weet niet of het aan mij ligt, maar de mw81's vallen ZEER klein uit. Ik heb normaal 43/44 in mijn schoenen maar ik heb een set Mw81 in maat 46!!!!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Northwave. Nu vierde seizoen tot nu toe prima. Bij hevige regen loopt het er wel van boven in.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb van die foeilelijke BBB neopreen schoenhoezen waarmee ik na 3u op de racefiets in de regen ook nog steeds droge voeten heb.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met overschoenen is lopen niet zo'n duurzame optie.
Van de Northwave's was ik ook overtuigd dat ze waterdicht waren, maar niets bleek minder waar aan mij voeten.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Sealskinz. Paar uur mee door de regen gereden en bleven (bij mij) dicht. Wel zorgen dat je sokken niet boven de sealskinz uit komen
StAlTiCa
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

fivetens
"Get lost in nature and you will find yourself"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

En als je nou nog een overschoentje over de Northwaves heen doet?
Give me little bits of / more than I can take
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wulf schreef:fivetens
Eeehm... :~ Welke dan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peter243 schreef:Northwave. Nu vierde seizoen tot nu toe prima. Bij hevige regen loopt het er wel van boven in.
Ook mijn ervaring, ook al heb ik ze slechts een halve winter in gebruik.
Hiervoor Shimano winterschoenen. Die waren ook goed waterdicht, maar liepen ook via de bovenkant vol.
De Shimano's waren wel een stuk kouder dan de Northwaves.

Sealskinz heb ik ook, die gebruik ik vaak in voor en najaar, als het niet koud is, maar wel nat.
Werkt ook prima.

Maar wat je ook kiest, er is altijd water dat tegen je schenen aan spettert en vervolgens je waterdichte schoen of sok in kruipt.
Maar met een regenbroek die ruim over je schoen valt zou dat niet mogen gebeuren.
Denk ik (want geen ervaring met lange regenbroeken).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Heb ook de NW artics, en tot nu toe 1x natte voeten. Het was een rit in dooiende sneeuw, en precies zoals al eerder omschreven het water dat tegen je schenen slaat loopt op een bepaald moment naar binnen. Dus of het nou de NW is of een ander, nee een waterdichte schoen bestaat niet..
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

In de hiking wereld zijn hiervoor gaiters bedacht (of op zijn Duits: Gamaschen). Die bind je rondom het bovenbeen en bedekken zowel de schoen als het bovenbeen.De betere zijn van Gore-tex en hebben waterdichte ritsen. Geen flauw idee of dit op de fiets prettig is. Gaiters haak je meestal vast aan de veters van de wandelschoen. Bij koud, vochtig weer fiets ik wel eens een rondje met gore-tex schoenen. Maar als het veel gaat regenen, dan stap ik liever even de sportschool binnen.
Als het heel hard regent dan zullen gaiters aan de bovenzijde ook wat vocht in kunnen laten stel ik me voor.
Ja, doei !
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:
wulf schreef:fivetens
Eeehm... :~ Welke dan?
elements!
"Get lost in nature and you will find yourself"
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik gebruik Sealskin sokken en Mavic alpine xl schoenen, prima combi. Veel beter dan "waterdichte" winterschoenen waar het water van boven af inloopt en niet meer weg kan. De Mavic's houden de meeste elementen buiten, maar als er water in loopt zakt het er weer uit. De sealskins zorgen dat mijn huid droog en warm blijft. Ik gebruik dit voor mijn MTB rondes in de winter. Voor woon-werk KM op de racert gebruik ik ook Sealskin sokken, maar dan met de eerder genoemde BBB neopreen overschoenen.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Ik heb Lake 303s en de neopreen schacht is ook niet nauwsluitend om het onderbeen waardoor water van bovenaf naar binnen kan sijpelen. Toch heb ik er nog nooit natte voeten in gehad. Zo'n set gaiters is nog niet zo'n gek idee.
Plaats reactie