Wedstrijd mountainbike vraag uci

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
PaganiProductions

Omdat gelukkig we ook youtube hebben https://www.youtube.com/watch?v=3mBtJYvQLr4" onclick="window.open(this.href);return false;
Een van de echt grote de echte rallysport fan weet wel ik wie ik bedoel
Groep a Subaru Impreza turbo
Afbeelding
PaganiProductions

cheeta schreef:De Escort is nog niet de WRC versie maar de "gewone" A8 evenmin als er een WRC van de Lancer Evo 3 was. Uit m'n hoofd had Mitsubishi tot en met de Lancer Evo6 een homologatie als "gewone" A8 en zijn ze pas daarna (als laatste) op het WRC reglement overgestapt.

Heeft in het verleden zonder meer zeer leuke auto's opgeleverd voor op de straat maar tegelijkertijd ook auto's die de fabrikant klauwen met geld gekost hebben ondanks dat het ergens als restrictie bedoeld was om de kosten enigszins onder controle te houden. Heel veel van de homologatie gedachte van weleer is er dan ook niet meer over, wanneer je naar een moderne WRC kijkt (de straatspec voor de homologatie is min of meer het model dat je oma naar de supermarkt rijdt) of DTM als de E30 M3 hierboven wat tegenwoordig gewoon silhouettes zijn.


Of je werkelijk zoveel fietsen zou moeten produceren om te mogen deelnemen? Ik betwijfel het ten zeerste:
a) grote fabrikant (Giant, Specialized, ...) met 'werelddekking' kunnen veel sneller een vereist volume afzetten dan kleine fabrikanten, die veelal ook maar in enkele markten echt actief zijn. Of ze simpelweg produceren zonder ze ook maar af te zetten, wat kleine spelers zich niet kunnen veroorloven.
b) een deel van de fabrikanten leeft eigenlijk van de "Walmart" modellen en gebruikt high-end racing alleen voor publiciteit (vaak met frames die gewoon elders aangekocht zijn met een ander kleurtje en stickers, geen echte prototypes); die jaag je hoogstwaarschijnlijk weg omdat de markt voor $$$ fietsen van een Walmart merk erg beperkt is en daarmee ook het geld dat ze in de sport brengen. Als je even door de historie gaat valt in ieder geval Mongoose me spontaan te binnen...
c) nu kunnen "innovaties" eerst naar hartelust uitgeprobeerd worden als prototype zonder dat klanten lastig gevallen worden met producten die niet werken, belachelijk veel onderhoud vergen, etc... Als je eerst moet verkopen wordt het dan niet ofwel conservatiever ofwel duurt het langer voor producten doorbreken ofwel word je proefkonijn (al schijnen daar altijd vrijwilligers voor te zijn). Ik zie niet hoe we daarbij echt gebaat zijn. Bovendien heeft de UCI daar al beproefde methodes voor in het wielrennen om verandering tegen te gaan (zie de Clarification Guide of the UCI Technical Regulation).
De Wrc regels waren eigenlijk opvolging van de groep a regels.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op za 16 september 2017, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Btw nu het toch over rallysport hebben
Heb verschillende wrc auto's gefilmd in mijn youtube carriere als ik het zou mag noemen
Ford focus wrc 08 180+km/h
https://www.youtube.com/watch?v=50s1tZrvZ8s" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex Petter Solberg Impreza Wrc S7
https://www.youtube.com/watch?v=G1fqmcTMUvc" onclick="window.open(this.href);return false;
PaganiProductions

Persoonlijk denk ik dat de Mountainbike wereld nog enige dingen kan leren van de autosport wereld.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Goh dan had je nog GT legendes zoals de Mercedes CLK GTR of de Porsche 911 GT-1. Zijn ook wat straatmodellen van gemaakt. Waren niet te rijden natuurlijk, maar ach het moest XD

Afbeelding

Afbeelding

Note: Hoe lelijk hoog deze versies op hun poten staan XD Alleen dat was al genoeg om de handling goed te verzieken XD
Laatst gewijzigd door Stephen op za 16 september 2017, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Stephen schreef:Goh dan had je nog GT legendes zoals de Mercedes CLK GTR of de Porsche 911 GT-1. Zijn ook wat straatmodellen van gemaakt. Waren niet rijden natuurlijk, maar ach het moest XD

Afbeelding

Afbeelding

Note: Hoe lelijk hoog deze versies op hun poten staan XD Alleen dat was al genoeg om de handling goed te verzieken XD
Er was ook nog een rooie pasta bak
Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

PaganiProductions schreef:Persoonlijk denk ik dat de Mountainbike wereld nog enige dingen kan leren van de autosport wereld.
Zoals*... Dat lijkt me interessanter dan plaatjes van auto's (daarvoor is er al Pistonheads, Speedhunters, etc, etc...)


* Dat er wat te leren valt, zal ik niet tegenspreken... Net zoals autosport nog wat kan leren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

PaganiProductions schreef:Persoonlijk denk ik dat de Mountainbike wereld nog enige dingen kan leren van de autosport wereld.
Tja, dingen zoals minimum gewicht van de fiets oid. Mogelijk beperkte selectie rubber beschikbaar/zelfde rubber voor alle rijders. Gek veel verder dan dat kom ik niet eigenlijk en zelfs daar heb ik twijfels bij of het veld daar gelijker van wordt.
PaganiProductions

cheeta schreef:
PaganiProductions schreef:Persoonlijk denk ik dat de Mountainbike wereld nog enige dingen kan leren van de autosport wereld.
Zoals*... Dat lijkt me interessanter dan plaatjes van auto's (daarvoor is er al Pistonheads, Speedhunters, etc, etc...)


* Dat er wat te leren valt, zal ik niet tegenspreken... Net zoals autosport nog wat kan leren.
Iedereen kan van elkaar leren.
Misschien zou het een idee zijn om net als bij het rallyrijden een competitie tegen de klok te of bijvoorbeeld met gps zonder verkenning.
Waar alles bij telt Klim afdaling singletrack etc.
Beter dan iedereen keer hetzelfde rondje of iedere keer dezelfde afdaling en met vet camera werk etc.
Zodat de mountainbike sport ook eens bij het grote publiek onder aandacht komt in beetje dus het wk rally voor mountainbikers.
PaganiProductions

Stephen schreef:
PaganiProductions schreef:Persoonlijk denk ik dat de Mountainbike wereld nog enige dingen kan leren van de autosport wereld.
Tja, dingen zoals minimum gewicht van de fiets oid. Mogelijk beperkte selectie rubber beschikbaar/zelfde rubber voor alle rijders. Gek veel verder dan dat kom ik niet eigenlijk en zelfs daar heb ik twijfels bij of het veld daar gelijker van wordt.
Iedereen op dezelfde banden en alleen keuze uit verschillende compounds/noppen en dat die banden voor iedereen beschikbaar zijn.
En bijvoorbeeld een max veerweg van bijvoorbeeld 120 mm.
Het moet gebaaseerd zijn op een xc fiets hardtail/fully
Max prijs 5000 euro custom aanpassing zijn toegestaan zolang het maar gebaseerd blijf op de standaard vering.
Alles wat op die fiets zit moet zoveel mogelijk te koop in een normale lbs/online minstens 80%.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

PaganiProductions schreef:Misschien zou het een idee zijn om net als bij het rallyrijden een competitie tegen de klok te of bijvoorbeeld met gps zonder verkenning.
Dat bestaat in de vorm van enduro waarbij je tegen de klok rijdt en stages die je afhankelijk van het kampioenschap heemaal niet of een enkele keer hebt kunnen verkennen... Alleen komt het klimmen er iets minder aan bod maar bij veel evenementen moet je nog aardig doortrappen naar boven om op tijd te zijn bij de volgende. En met 1000 hoogtemeters op een dag ben je nog wel even aan het klimmen...

Het grote probleem daarbij is dat het een bijzonder TV onvriendelijk format is, net zoals rally overigens:
1) Bij DH en XC hadden ze vroeger om de 5 camera's beschikbaar om het in beeld te brengen met meters kabel door het bos. En die moet je dan nog opgesteld krijgen dat je rijders ook echt even in beeld kunt brengen en niet dat je ze 3s door het beeld ziet rijden, alwaar veldrijden een gigantisch voordeel heeft ten opzichte van MTB'en bijvoorbeeld.
Dat verslepen van proef naar proef is niet te doen en een veelvoud aan camera's inzetten maakt het onbetaalbaar... Een rally auto kun je op veel stukken nog met een helicopter volgen (wat je tenminste in het WK ook ziet) of om de kosten enigszins te drukken met een drone maar dat wordt met een fiets tussen de bomen al echt lastig.
2) Het zijn formats die veel te veel tijd in beslag nemen aangezien het zich over praktisch een hele dag verspreidt en dan ook nog eens met veel te veel tijd er tussen. Ga je nooit het grote publiek mee bereiken anders dan met de samenvatting.

PaganiProductions schreef:Iedereen op dezelfde banden en alleen keuze uit verschillende compounds/noppen en dat die banden voor iedereen beschikbaar zijn.
En bijvoorbeeld een max veerweg van bijvoorbeeld 120 mm.
Het moet gebaaseerd zijn op een xc fiets hardtail/fully
Welk probleem denk je hier precies mee op te lossen...? Qua banden is er is meer dan genoeg te kiezen, waarbij privateers geregeld beter af zijn dan gesponsorde rijders tenzij ze een clausule hebben dat ze een zwarte stift mogen hanteren zolang de sponsor geen vergelijkbaar product heeft. Als je trouwens een hoop (onzinnige) regels wilt met betrekking tot je fiets dan is wielrennen echt aan te bevelen, het is een zegen dat de UCI dat tenminste niet in andere takken heeft doorgezet.
PaganiProductions schreef:Max prijs 5000 euro custom aanpassing zijn toegestaan zolang het maar gebaseerd blijf op de standaard vering.
Alles wat op die fiets zit moet zoveel mogelijk te koop in een normale lbs/online minstens 80%.
Afgezien dat het eigenlijk voornamelijk uitzonderingen zijn die niet te koop zijn, vergt het een enorme bureaucratie om die 5000 EUR serieus onder controle te kunnen houden. Je ontkomt er eigenlijk niet aan dan om met gehomologeerde onderdelen te werken. Is een privateer, die nu zelf naar hartelust DIY oplossingen kan toepassen, daar werkelijk bij gebaat?

Als je iets aan banden wilt leggen dan moet je het aantal onderdelen dat tijdens een weekend gebruikt mogen worden beperken. Zoek eens op hoeveel banden en velgen (beperkt voor Enduro) er in een weekend doorgaan bij top DH teams. Zelfs een bottom bracket gaat maar 1~2 race runs mee... Ofschoon ik zelfs daar m'n twijfels heb of er echt baat is bij een limiet, aangezien tenminste een deel van die banden die 1 run gedaan hebben toch hun weg wel zulen vinden naar bevriende sub-toppers die daardoor eigenlijk ook beter materiaal beschikbaar hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
PaganiProductions

Dat word niet makkelijk maar ik denk wel dat er dingen mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op za 16 september 2017, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef:...
Alles wat op die fiets zit moet zoveel mogelijk te koop in een normale lbs/online minstens 80%.
Dat zit op pakweg 99%. En is het niet nu te koop, dan komt het volgend jaar wel.


Nee, ik denk dat het eerder andersom is en dat de auto- en motorwereld nog heel wat kan leren van de fietswereld!

Kijk bijvoorbeeld eens naar het 'fiets' programma van BMW en probeer niet van je stoel te vallen van het lachen.

En HRC, de ongeveer heilige motor race afdeling van Honda heeft in het verleden niet voor niets een DH-project opgestart!

Engelse fabrikant van sportwagentjes, die een tien procent lichter chassis weet te bouwen door de constructiemethodes van fietsframes te kopiëren.


Natuurlijk kun je hier en daar best wat oppikken uit de gemotoriseerde wereld. Maar dat is/was meer omdat ze daar een voorsprong hebben/hadden. Motorfietsen waren al tientallen jaren met vering uitgerust, dus logisch dat je daar even kijkt wat er allemaal te verkleinen valt. Banden hetzelfde. Maar daarna houdt het wel een beetje op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Lars TB schreef:
PaganiProductions schreef:...
Alles wat op die fiets zit moet zoveel mogelijk te koop in een normale lbs/online minstens 80%.
Dat zit op pakweg 99%. En is het niet nu te koop, dan komt het volgend jaar wel.


Nee, ik denk dat het eerder andersom is en dat de auto- en motorwereld nog heel wat kan leren van de fietswereld!

Kijk bijvoorbeeld eens naar het 'fiets' programma van BMW en probeer niet van je stoel te vallen van het lachen.

En HRC, de ongeveer heilige motor race afdeling van Honda heeft in het verleden niet voor niets een DH-project opgestart!

Engelse fabrikant van sportwagentjes, die een tien procent lichter chassis weet te bouwen door de constructiemethodes van fietsframes te kopiëren.


Natuurlijk kun je hier en daar best wat oppikken uit de gemotoriseerde wereld. Maar dat is/was meer omdat ze daar een voorsprong hebben/hadden. Motorfietsen waren al tientallen jaren met vering uitgerust, dus logisch dat je daar even kijkt wat er allemaal te verkleinen valt. Banden hetzelfde. Maar daarna houdt het wel een beetje op!
BOS komt ook oorspronkelijk uit de mtb wereld en is daarna pas met een veredelde fietsdemper van vouilloz de boer op gegaan bij de rally..
Plaats reactie