Verschil in bandendruk voor/achter??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik heb op mijn hybride bike Continental Sport Contact II banden...
https://www.12gobiking.nl/continental-s ... nd-hybride" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu wordt er aangeraden om een bandendruk aan te houden van tussen de 5.5 en 7 bar.

Toch is mijn achterband bij 4 bar al erg hard, waardoor ik dus niet echt harder durf te pompen.
Aan de voorkant kom ik wel tot 6,25 bar (wat dus ook wordt aangeraden).

- Komt het vaak voor dat banden (zoals mijn achterband) al hard zijn terwijl ze nog niet aan hun aangeraden druk zitten?
En is het niet raar dat er bij mij tussen de voor- en achterband 2,25 bar verschil zit?
'One Aim'
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nu ben ik niet zo thuis in de hybrides (en idd geeft Conti die drukken ook op) maar kunnen je velgen dat wel hebben? Bij MTBbanden is 3bar al kneiterhard.
Laatst gewijzigd door TenZNL op wo 13 september 2017, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je kunt aanhouden wat de fabrikant opgeeft, of je rijdt gewoon met datgene dat je zelf goed lijkt.
Als jij lekker rijdt met 3 bar dan is dat toch gewoon prima.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

TenZNL schreef:Nu ben ik niet zo thuis in de hybrides (en idd die geeft Conti die drukken ook op) maar kunnen je velgen dat wel hebben? Bij MTBbanden is 3bar al kneiterhard.
Dit inderdaad... Check wat je velgen kunnen hebben... De kans dat dat max 3-4 bar is.. is best groot
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat je velgen kunnen hebben moet ook in relatie tot de banden maat gezien worden; als je een 62mm brede MTB band op 6 bar wilt zetten met een standard velg ga ik misschien toch maar een stukje verderop staan, bij 23mm mag je rustig nog even doorpompen.

Verder klinkt het toch enigszins vreemd...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat mijn velgenmaat is, ik vond het nogal onduidelijk...
(BMC Alpenchallenge AC02 - Alfine 8)
'One Aim'
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik rij zelf met mijn gravel racer met 4.0 bar achter en 3,5 voor. Dit zijn 35mm bandjes. Op de racer had ik de druk ook al omlaag gebracht van 8bar naar 5bar. Veel meer comfort en voor de rolweerstand hoef je het niet te doen.

Zeker in gebieden zoals hier in België rijd een beetje zachter zeker zo lekker. O ja ik ben rond de 100kg.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op do 10 augustus 2023, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Prodigy1982 schreef:is het niet raar dat er bij mij tussen de voor- en achterband 2,25 bar verschil zit?
Dat is heel raar ja, heb je wel goed gevoeld / gemeten?

Wat een zinnige bandenspanning is, kun je trouwens pas zeggen als je op zn minst weet hoe breed de band is.
Everybody bought a new bike!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mario070 schreef:[…] dus ook bandenspanning
Neen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Niet 1x "nee" maar een keer of 3...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zijn maar 28mm bandjes volgens die specs bij Evans, die zou ik inderdaad op zeker 5 bar rijden.

Het vreemde aan dit verhaal is dat de achterband al bij 4 bar "hard is"? Terwijl de voorband meer druk nodig heeft.
Is het echt zo dat de banden bij meer als twee bar verschil even hard voelen, of is er iets anders aan de hand. Wellicht is het zo dat de pomp zwaarder gaat bij 4 bar omdat er iets met het ventiel mis is of zoiets? Want twee dezelfde banden voelen echt niet hetzelfde als er zo'n groot verschil in bandenspanning is.

Als je al met twee verschillende drukken wilt rijden is het logisch om achter iets meer en voor iets minder te doen. Achter draagt het meeste gewicht, en voor een tikje minder druk kan je wat meer grip opleveren. Niet te zacht echter, op goede wegen mag de bandenspanning best wat hoger zijn.
Bij 23mm racebandjes is 7 bar heel normaal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien ligt het aan het ventiel.
De druk die je afleest is immers de druk in de slang, niet in de band.
Alleen als het ventiel opens staat is de druk in de band en de druk in de slang/het metertje gelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dat. En: een vinger is een héél slechte bandendrukmeter. Een veel te zachte band voelt al gauw knalhard aan met de duim erop. Werkt eigenlijk alleen bij stadsfietsbanden van 37mm.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie