Pijn in onderrug

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Hier ook steeds vaker pijn in de onderrug (de jaren he...). Op vlakke baantjes gaat het nog wel maar als er teveel kuilen zijn (LDD) dan hou ik het niet lang meer vol (max 20 km of zo maar ruim daarvoor rij ik al met pijn). Bij kuilen sta ik al zo veel mogelijk (al is dat soms behoorlijk vermoeiend).

Stuur staat zo laag mogelijk, wat al e.e.a. scheelt maar niet voldoende. Op de racefiets geen problemen (bij langdurig zittend werk overigens wel), en ik denk dat het qua core-spieren wel goed zit (fervent roeier).

Is het nog een optie om mijn keiharde alu HT te vervangen door Titanium of een fully zodat de klappen in meer of mindere mate gedempt worden?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
v_schultinge

Wat mij heeft geholpen was om het zadel licht naar beneden te kantelen. Ik rijd nu al een paar jaar met een zadel wat 5 graden met de neus naar beneden hangt. Hierdoor is de stand van mijn bekken t.o.v. mijn rug veel beter geworden en daarmee is alle rugpijn in de onderrug ook verdwenen. Hierdoor is het voor mij wel essentieel dat ik genoeg kracht heb in mijn schouders en armen om de vergrote druk daarop aan te kunnen.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat het zadel naar beneden kantelen voor jou werkt, maar je kan het een keer proberen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Corestability, andere zadel (bij veel zadels 'vallen' de zitbotjes over het zadel. Hè steunt dan niet of minder op je zitbotjes. Ergon en sqlab hebben vlakke zadels) of zadel verschuiven over zijn rail. Per keer een onderdeel veranderen.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Pijnloos dmv. 3 ingeredienten: actief op de fiets zitten (dus staan bij kuilen, wortels, etc), goede zithouding en oefeningen voor core stability.

Actief op de fiets kan iedereen, wellicht wordt het naarmate je moeier wordt iets lastiger. De zithouding is persoonlijk, voor mij helpt het om rechterop te gaan zitten. Dus zadel niet extreem hoog en naar voren gericht. Het stuur met spacers omhoog, de stuurpen die schuin omhoog gaat en een riser stuur. De oefeningen helpen mij ook, ook met tennis :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

v_schultinge schreef:Wat mij heeft geholpen was om het zadel licht naar beneden te kantelen. Ik rijd nu al een paar jaar met een zadel wat 5 graden met de neus naar beneden hangt. Hierdoor is de stand van mijn bekken t.o.v. mijn rug veel beter geworden en daarmee is alle rugpijn in de onderrug ook verdwenen. Hierdoor is het voor mij wel essentieel dat ik genoeg kracht heb in mijn schouders en armen om de vergrote druk daarop aan te kunnen.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat het zadel naar beneden kantelen voor jou werkt, maar je kan het een keer proberen.
+1, ik ben hier (met de huidige bike, de vorige niet gek genoeg) ook gevoelig voor. Een waterpas afgesteld zadel geeft pijn/vermoeidheid in de onderrug na een poosje flink werken, zadelpunt iets omlaag en ik heb nergens last van.
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Ik heb zelf een Thudbuster van CaneCreek geïnstalleerd op mijn HT. Dat helpt ook om klappen van boomwortels en remknippen op te vangen. Dit scheelt zeker de helft van het aantal keren dat ik vroeger moest gaan staan om door de boomwortels van bijvoorbeeld LDD te komen. Zeker een uitkomst op dat gebied en vangt tevens het grootste gedeelte van bulten en kuilen op. Maar het is natuurlijk geen fully hè.

p.s. speciaal gekocht omdat ik een lastig werveltje onder in de rug heb.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wat voor de een geldt hoeft voor de ander niet te gelden natuurlijk. Ik heb ruim 1,5 jaar gedacht dat ik moest leren leven met een haperende rug en heupen.
Mijn ziektekostenverzekering voor dit jaar naar maximaal gezet en 5 maanden lang 2x per week een uur voor mijn werk fysio fitness gedaan niet 1x gemist en echt maximaal gegeven.

Het duurde 12 weken en toen merkte ik verbetering, nog eens 2 maanden later was mijn core weer in orde.

Ik moest een testje doen on te kijken hoeveel kg ik per been kon trappen voor 10 sec. Dit was maar krap 50 kg en moest zo'n 90 kg zijn. Nu lukt dat weer zonder problemen.

Ik heb wel geleerd dat het geen zin heeft om 10 min per week te planken of een superman te doen. Langdurige toewijding en het heeft mij geholpen.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Al veel suggesties gegeven die kunnen helpen, maar hierbij mijn 5 cents.
Waar ik zelf wel eens last van heb bij singletracks is dat ik nogal geconcentreerd aan het fietsen ben waardoor ik te weinig let op de spanning in mijn eigen lichaam. Tussendoor meer bewust ontspannen helpt mij om stijve spieren te voorkomen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

rognic schreef:De grootste fout die dan de meesten doen is rechter gaan zitten.Enkele jaren terug zware rugoperatie gehad,na consultatie had ik tegen de chirurg gezegd dat ik nu wat rechter ben gaan zitten.
Dit heeft hij mij onmiddellijk afgeraden,gewoon platter gaan liggen zodanig dat je rug niets te verduren heeft.Begin was dit even wennen van bijna met horizontale rug te rijden,sindsdien geen problemen meer,wel je armspieren wat versterken door dagelijks te pompen omdat je meer op je armen leunt.
Hier ben ik het wel mee eens geloof ik. Als ik een iets te korte stuurpen monteer, dan krijg ik geheid last van mijn onderrug na een half uurtje. Bij een iets gestrektere zit is dat veel minder.

Een actieve houding helpt ook, ik merk dat als ik moe daar heel erg op moet letten.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
uphillsucks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:21
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy LT

dit is idd een lastige,
coretraining is zoiezo belangrijk, maar ook je positie op de fiets is heeeel belangrijk.
wat er al meer gezegd word, verschillende dingen proberen.
zdaelhoogte/positie, stuurpenlengte, stackhoogte.
wat ook interessant is, is het boek van Stuart McGill.
daar word uitgelegd hoe je rug funcioneert en wat je kan doen om het te verbeteren.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

rognic schreef:De grootste fout die de meesten maken, is rechter gaan zitten. Enkele jaren terug zware rugoperatie gehad, na consultatie heb ik tegen de chirurg gezegd dat ik nu wat rechter was gaan zitten.
Dit heeft hij mij onmiddellijk afgeraden, gewoon platter gaan liggen zodanig dat je rug niets te verduren heeft. Begin was dit even wennen van bijna met horizontale rug te rijden, sindsdien geen problemen meer, wel je armspieren wat versterken door dagelijks te pompen, omdat je meer op je armen leunt.
Afgezien van rug-, bekken- en buikspieroefeningen is er geen universeel recept om rugpijn op de fiets te voorkomen. Alleen al omdat er veel vormen van rugklachten zijn. Veel is uitproberen. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken.
Wat overblijft voor iederen is uitproberen en oefenen
Laatst gewijzigd door bert l. op do 14 september 2017, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

Ik heb na een hobbelige rit ook last gehad van mijn rug. Na het monteren van een verende zadelpen (sr runtour) nooit meer last gehad. Niet duur (65e) en geen moment spijt gehad. Mis dan ook (nog steeds) geen achtervering. Voor ook geen vering en die mistte ik alleen bij heftig snelle downhill stukken in de buurt van Utrecht.
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Ik had voorheen ook altijd last van pijn in mijn onderrug. Toen heb ik een BBB High Rise stuurpen van 35º erop gezet en toen was mijn probleem verholpen. Inmiddels heb ik een andere fiets korter frame dan de vorige waardoor mijn zitpositie wat rechter is en heb ik ook geen last meer van mijn onderrug.
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

- geen 9 bar in de bandjes (ik rijd met 1,2bar niet tubeless)
- carbon zadelpen scheelt veel
- actievere fietshouding (staand)
- hoe harder over de slechte stukken, des te minder last
- niet stoempen
Dit zijn de zaken die mij geholpen hebben om "comfortabeler" te fietsen
“Mooi van verre, verre van mooi”
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Rijd sinds kort met flat pedals en lijk daarmee minder last van mijn onderrug te hebben.
Plaats reactie