wahoo elemnt bolt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

Anderen op het forum actief die de wahoo elemnt bolt inzetten tijdens het mountainbiken? Ik gebruik hem nu enkele weken en heb het gevoel er nog niet het optimale uit te halen. Daarbij wijkt de gereden afstand en snelheid enorm af in vergelijking met andere mensen waar ik mee fiets.

Zo fietsten we gister een toch van 80KM waar mijn bolt krap 76KM heeft geregistreerd, controleer ik strava dan komen anderen op +-82 KM. Een behoorlijk afwijking van 6KM.
Ik gebruik de speed sensor en gps, schakel ik de speed sensor uit dan is GPS te 'zwak' om accurate data te tonen, in het bos valt de snelheid bijvoorbeeld telkens weg.
Iemand een gouden tip of mogelijk zelfde ervaringen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen ervaring, maar dit klinkt bijna alsof 'ie kapot is, te zwakke ontvangst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Heb je jouw rit van 76km ook geupload naar Strava? Daar kan namelijk nog een herberekening van Strava overheen gaan zodat je ook op andere afstand komt dan de genoemde 76km.

Dat geld voor afstand, hoogtemeters, gemiddelde etc.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

rutger079 schreef:Heb je jouw rit van 76km ook geupload naar Strava? Daar kan namelijk nog een herberekening van Strava overheen gaan zodat je ook op andere afstand komt dan de genoemde 76km.

Dat geld voor afstand, hoogtemeters, gemiddelde etc.
De app ELEMNT app op mijn telefoon toont 78.93 KM en Stava 76 KM, dat verschil is minder groot. Wat mij nog wel verbaast is het verschil in gemiddelde snelheid, dit wijkt echt + 2 tot 5 KM per uur af wanneer ik naast iemand met bijvoorbeeld een Garmin fiets. Voor mijn gevoel moet ik de speedsensor nog instellen, als lijk ik die optie niet te hebben in mijn app en zou hij automatisch de juiste instellingen moeten laden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vaak kan je een limiet instellen.
Onder die limiet (bijv 5kmh) wordt er niet meer geteld.
Heb je die anders staan dan je fietsmaten, dan krijg je een ander gemiddelde.

Is er ergens een schermpje dat de ontvangstkwaliteit of misschien zelfs de te verwachten nauwkeurigheid weergeeft ?
Die info is namelijk wel interessant, zeker als je 'm in het bos 1:1 kunt vergelijken met de Garmin van je fietsmaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

ThaSingleTrackMastah schreef:Vaak kan je een limiet instellen.
Onder die limiet (bijv 5kmh) wordt er niet meer geteld.
Heb je die anders staan dan je fietsmaten, dan krijg je een ander gemiddelde.

Is er ergens een schermpje dat de ontvangstkwaliteit of misschien zelfs de te verwachten nauwkeurigheid weergeeft ?
Die info is namelijk wel interessant, zeker als je 'm in het bos 1:1 kunt vergelijken met de Garmin van je fietsmaat.
Goeie tip, ik ga eens uitzoeken of ik de GPS ontvangst kan laten tonen.

Gisteravond heb ik overigens de speed sensor eens opnieuw verbonden, en nu krijg ik in mijn app de mogelijkheid om bandmaat handmatig op te geven.
Vervolgens direct maar een test ritje gemaakt in het bos, deze leek een stuk nauwkeuriger en komt overeen met de meting van mijn maat die mee fietste. Ik blijf het even aankijken!
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

ollie84 schreef:Anderen op het forum actief die de wahoo elemnt bolt inzetten tijdens het mountainbiken? Ik gebruik hem nu enkele weken en heb het gevoel er nog niet het optimale uit te halen. Daarbij wijkt de gereden afstand en snelheid enorm af in vergelijking met andere mensen waar ik mee fiets.

Zo fietsten we gister een toch van 80KM waar mijn bolt krap 76KM heeft geregistreerd, controleer ik strava dan komen anderen op +-82 KM. Een behoorlijk afwijking van 6KM.
Ik gebruik de speed sensor en gps, schakel ik de speed sensor uit dan is GPS te 'zwak' om accurate data te tonen, in het bos valt de snelheid bijvoorbeeld telkens weg.
Iemand een gouden tip of mogelijk zelfde ervaringen?
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn elemnt bolt op de mtb. Ik rij op de gps mode en heb geen speed/cadans sensor. Bij Cyclo Amerongen kwam ik uit op 53,5 km ipv 58. Bij de Erbeskopf marathon op 108 km ipv 112 km

Hoe kun je de km's in strava laten herberekenen? Ik dacht dat dat alleen voor hoogtemeters kon.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

joansom schreef:Hoe kun je de km's in strava laten herberekenen? Ik dacht dat dat alleen voor hoogtemeters kon.
Volgens mij is dat niet mogelijk. Een tijdje geleden begon mijn oude Edge 705 gek te doen, bij een rit van zo'n 50km met de koersfiets had ik bij thuiskomst 24km aan 14 gemiddeld.
Alle segmenten klopten, mijn route op de kaart klopte en toch veranderde Strava helemaal niets aan die foute afstand en snelheid.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Ik heb een bolt met de snelheidssensor. Die werkt prima. Ik heb wel zelf de wielomtrek ingesteld. Als je dat niet doet, berekent de bolt de omtrek op basis van de GPS snelheid. Die zou er nog wel eens naast kunnen zitten. Het is zeer gebruikelijk dat je gps snelheid en dus je afgelegde weg bij het mountainbiken wat lager is dan van een gewone snelheidsmeter die is ingesteld met de goede wielomtrek.Een gps werkt niet optimaal in het bos. En met een bochtig parcours snijdt de gps trace bochten af. Daardoor wordt de afstand korter. Strava op mijn telefoon (gps) geeft ook altijd minder afstand aan dan mijn snelheidsmeter.


From the Companion App, select the Settings page.
Under Sensors & Data, select Set Up Sensors.
Under Saved Sensors, tap your paired Speed or Speed/Cadence sensor.
Choose Wheel Circumference
Once on the Wheel Circumference screen, swipe the option for Automatic to off.
Enter your custom circumference measurement or choose a size from the list.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

De GPS kalibreert de wielomtrek alleen als er een voldoende nauwkeurig signaal is en als je langere tijd rechtuit rijdt. Dus bochtige MTB-parcoursen in het bos zorgen niet voor een slechte kalibratie.
Vorsprung durch Pedantik.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Er zijn in elk geval verschillnde topics op het internet te vinden waar geschreven wordt dat de afstand wordt onderschat bij gebruik van auto kalibratie. De topicstarter heeft ook dat probleem met de bolt en hij kan het volgens mij het beste oplossen door de wielomtrek op de juiste manier te bepalen en die in de bolt in te voeren.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Je kunt ervan uitgaan dat een afstand met GPS gemeten ca 3-5% korter is dan in werkelijkheid. Als je langer in een bos onderweg bent kan het verschil nog verder oplopen. Daarom rij ik met een snelheidsmeter. Daarmee kun je gemakkelijk afstanden meten die een factor 10 nauwkeuriger zijn dan met GPS.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

Heb ook de bolt en geen issues met afwijkende afstanden, gebruik ook een wielsensor maar heb wel heel snel de autopause uitgezet, dat was echt geen doen op de mtb.
Wel een mooi blunder gehad bij Elten, bij een bepaalde zoom lijkt een landsgrens net een route, niet erg handig.. (maar klein beetje de weg kwijt)
Verder wel superfijn apparaat, zou er alleen wel ook de open mtb maps op willen hebben en in de companion app ook de osm kaarten zoals die op de bolt zelf zitten. Maar wat een genot dat je gewoon vanuit een mailthe of web een gpx-je kan laden zonder eerst een pc op te mloeten starten..
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

rokl schreef:[…] in werkelijkheid.
Dat is een zeer betwistbare woordkeus.
Vorsprung durch Pedantik.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

Een wat late reactie van mijn kant, bedankt voor alle tips in dit topic. Omdat de problemen nog altijd aanhouden zal ik de wielomtrek handmatig instellen, mijn bevindingen zal ik hier later opnieuw delen!
Plaats reactie