Mondraker Vantage RR
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Dank u heren!
Kabelgeleding prefereer ik ook altijd aan de bovenbuis, maar het is niet anders.
In het nieuwe jaar maar eens kijken of dat nog een merkbaar verschil is in het bos, een plusband aan de voorkant.
Kabelgeleding prefereer ik ook altijd aan de bovenbuis, maar het is niet anders.
In het nieuwe jaar maar eens kijken of dat nog een merkbaar verschil is in het bos, een plusband aan de voorkant.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Back on the track!!!
Zo, na 2 maanden stilstand m'n Mondraker maar weer eens uitgelaten.
Felt like coming home... , de forward geo voelde meteen de eerste meters alweer vertrouwd aan. Semi-fat in the front, rocket ron 2.8, vond ik ook meerwaarde geven, kan net even wat meer mee in het bochtenwerk.
Kreeg meteen zo'n boost weer van deze bike dat ik m'n snelste tijd in jaren op Schoorl reed...Blijft gewoon een lekkere ragbak!
Zo, na 2 maanden stilstand m'n Mondraker maar weer eens uitgelaten.
Felt like coming home... , de forward geo voelde meteen de eerste meters alweer vertrouwd aan. Semi-fat in the front, rocket ron 2.8, vond ik ook meerwaarde geven, kan net even wat meer mee in het bochtenwerk.
Kreeg meteen zo'n boost weer van deze bike dat ik m'n snelste tijd in jaren op Schoorl reed...Blijft gewoon een lekkere ragbak!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
En deze ook nog betaalbaarsama schreef:Ltht's ook denk ikmud mate schreef:Het gaat nog een rage worden al die Mondrakers...
Ziet er blits uit
De LTHT geeft gewoon net dat beetje meer fun gehalte.
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Dank u!Ziet er blits uit
Blijft gaan als een banaan deze bike! Haal nu zelfs 29ers in, terwijl die door hun grote wielen toch echt veel sneller dan mij moeten zijn....
Semi-fat-front is ook een blijvertje, geeft net even meer bite in de bochten!
Voor de komende jaren is deze bike af!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Binnenkort eens kijken of dat gaat lukken met een foto in het wild....
Reverb is kaduk, ondanks dat ik geen zadelzitter ben en bij elke kleine hindernis uit het zadel kom. Blijkbaar toch niet gemaakt voor een hardtail waar je veel xc mee rijdt....
Komt dus weer een vaste pen in.
Reverb is kaduk, ondanks dat ik geen zadelzitter ben en bij elke kleine hindernis uit het zadel kom. Blijkbaar toch niet gemaakt voor een hardtail waar je veel xc mee rijdt....
Komt dus weer een vaste pen in.
Laatst gewijzigd door mtfuji op zo 10 september 2017, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Updeetje:
Na een valpartijtje waarbij een medebiker op mijn achterwiel viel, was het holle asje in m'n achternaaf gebroken.
Zodoende, min of meer noodgedwongen, ook maar eens begonnen met de edele techniek van het wielspaken...het is geen rocketscience las ik recentelijk, dus met een beetje je gezond verstand gebruiken zou het ook zomaar eens kunnen lukken, zeker met een stijve carbon velg....wie niet waagt wie niet wint.
Omdat ik noch kennis over spaakpatronen, noch speciaal gereedschap heb, behalve een spaaksleutel, leek me het simpelste om zo'n zelfde achternaaf te vinden en alles gewoon over te zetten. (natuurlijk weet ik dat dit niet conform de ongeschreven wielspaakregels is om nippels en spaken te hergebruiken...maar regels zijn richtlijnen)
Aldus een vervangende Easton naaf gevonden, helaas bleek van de non-drive side de diameter van de spaakgatencirkel iets groter te zijn dan de oude naaf, oftewel dan zouden de bestaande spaken te lang kunnen zijn. In de prakijk bleek het verschil mee te vallen en kon ik de spaken gewoon gebruiken.
Ben als volgt te werk gegaan:
- Eerst met gekleurde stikkertjes op het bestaande wiel, naaf en velg gemerkt zodat ik wist waar de spaak in de naaf zat en waar in de velg. Hier foto's van genomen.
- met een spaaksleutel nippels losgemaakt en spaken uit de oude naaf gehaald.
- alles overgezet op de nieuwe naaf en conform het stikkerpatroon licht ingespaakt.
- fiets in de fietsenstandaard gehangen, wiel erin gezet en afplaktape dwars over de staande achtervork geplakt vlak tegen de velg aan om zo de hoogteslag af te stellen. (had gelezen dat je hier mee moet beginnen)
- hierna tape schuin over de staande achtervork geplakt vlak langs beide zijden van de velg om de zijwaarste slag af te stellen.
Nadat ik tevreden was over de zij/hoogteslag met de hand alle spaken nagecheckt, gevoelsmatig vond ik alles al goed op spanning staan, echter vergeleken met het voorwiel (gespaakt door Wheeltec) leek het nog wel wat strakker te kunnen, daarom alle nippels toen nog (met beleid natuurlijk) circa een kwartslag verdraaid, et voila, klaar!
Band erom en meteen een rondje Schoorl knallen, na afloop wiel gecheckt, kaarsrecht nog en geen losse spaken. Mission accomplished!
Na een valpartijtje waarbij een medebiker op mijn achterwiel viel, was het holle asje in m'n achternaaf gebroken.
Zodoende, min of meer noodgedwongen, ook maar eens begonnen met de edele techniek van het wielspaken...het is geen rocketscience las ik recentelijk, dus met een beetje je gezond verstand gebruiken zou het ook zomaar eens kunnen lukken, zeker met een stijve carbon velg....wie niet waagt wie niet wint.
Omdat ik noch kennis over spaakpatronen, noch speciaal gereedschap heb, behalve een spaaksleutel, leek me het simpelste om zo'n zelfde achternaaf te vinden en alles gewoon over te zetten. (natuurlijk weet ik dat dit niet conform de ongeschreven wielspaakregels is om nippels en spaken te hergebruiken...maar regels zijn richtlijnen)
Aldus een vervangende Easton naaf gevonden, helaas bleek van de non-drive side de diameter van de spaakgatencirkel iets groter te zijn dan de oude naaf, oftewel dan zouden de bestaande spaken te lang kunnen zijn. In de prakijk bleek het verschil mee te vallen en kon ik de spaken gewoon gebruiken.
Ben als volgt te werk gegaan:
- Eerst met gekleurde stikkertjes op het bestaande wiel, naaf en velg gemerkt zodat ik wist waar de spaak in de naaf zat en waar in de velg. Hier foto's van genomen.
- met een spaaksleutel nippels losgemaakt en spaken uit de oude naaf gehaald.
- alles overgezet op de nieuwe naaf en conform het stikkerpatroon licht ingespaakt.
- fiets in de fietsenstandaard gehangen, wiel erin gezet en afplaktape dwars over de staande achtervork geplakt vlak tegen de velg aan om zo de hoogteslag af te stellen. (had gelezen dat je hier mee moet beginnen)
- hierna tape schuin over de staande achtervork geplakt vlak langs beide zijden van de velg om de zijwaarste slag af te stellen.
Nadat ik tevreden was over de zij/hoogteslag met de hand alle spaken nagecheckt, gevoelsmatig vond ik alles al goed op spanning staan, echter vergeleken met het voorwiel (gespaakt door Wheeltec) leek het nog wel wat strakker te kunnen, daarom alle nippels toen nog (met beleid natuurlijk) circa een kwartslag verdraaid, et voila, klaar!
Band erom en meteen een rondje Schoorl knallen, na afloop wiel gecheckt, kaarsrecht nog en geen losse spaken. Mission accomplished!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Mooi gedaan! Ghetto-inspaken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Ach, als je enigszins een gelijkmatige spanning hebt dan blijft het wel heel!mtfuji schreef:Dank! Nu nog even de langere termijn duurzaamheid afwachten...
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2746
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
De bike na een rondje Schoorl vanmorgen, heb een frametasje gemonteerd, hoef ik geen rugzak meer mee en de bidon blijf ook beter zitten....
Achterwiel still going strong...
Achterwiel still going strong...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager