Shimano AM schoenen (pasvorm en vergelijk t.o. 5 Ten)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn Five Ten Freerider VXi schoenen (met die halfgladde zolen) zijn aan vervanging toe. Van een schoen laat de loopzool gewoon los :-{
Qua gebruik bevalt deze schoen me uitstekend, maar dit valt me wel tegen. Voor de rest zijn ze nog lang niet versleten, alleen wat oppervlakkige slijtage op de plek waar de pedaalpinnen meestal zitten.

Nu overweeg ik ook de Shimano AM7 schoenen. Ik heb ervaring genoeg met Shimano spd schoenen en ben van de kwaliteit wel overtuigd. Meestal is de pasvorm van Shimano smaller dan die van Five Ten, maar niet altijd: ik heb ook een paar oude Shimano DX schoenen en die vallen duidelijk breder dan de andere Shimano's die ik heb/had.
Deze dus:
Afbeelding

Dat zijn echter spd schoenen en ik zoek echt flatpedal schoenen.
Mijn vraag is dus vooral, hoe vallen die AM7's? Smal, breed?
Afbeelding

En is de grip op het pedaal goed? FT is daarin erg goed naar mijn ervaring, ben ook benieuwd naar vergelijkingen tussen de Shimano schoen en FT wat dat betreft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn (beperkte) ervaring is dat flats met pinnen en een profielzool niet lekker samengaan. Het patroon van de pinnen komt nooit overeen met het profiel van de zolen en dwingt m`n voeten in een stand die net niet optimaal is. Vibram is wel een stuk meer hufterproof dan de 5/10 zolen.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik had hetzelde probleem met mijn 5-10 freerider contact en deze zijn toen kosteloos omgeruild na 6 maanden in gebruik te hebben. Ik had ze toen bij Rose gekocht en na het terug sturen voor beoordeling kreeg ik 2 dagen later een nieuw paar. Deze houden het anderhalf jaar uit, alleen de gladde zool is nu wel een gaten kaas.

Ik heb ook een paar freerider ELC met de normale dotty zool en daar heb ik geen probleem om de juiste voetstand te vinden. De dotjes staan ruimer uit elkaar dan op de shimano zool.

Is de nieuwe specialized 2FO 2.0 geen optie? Daar staan de dots in de zool ook verder uitelkaar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@TenZNL, die ervaring heb ik inderdaad ook met het profiel van wandelschoenen, maar misschien dat dat probleem met het fijne profiel van de AM7 niet optreedt?

Qua pasvorm en grip op het pedaal is FT (voor mij) de veilige keus, maar de duurzaamheid van de schoenen die ik nu heb valt me dus wel wat tegen. Vandaar de overweging voor een ander merk en met de degelijkheid van Shimano schoenen heb ik wel goede ervaringen.
Alleen is de pasvorm meestal wat smal voor mijn voeten, maar laten die oude DX schoenen me nu toevallig wel perfect zitten...
Met spd zolen op flats is echter geen optie, dan lever je echt fors in qua grip.

@Marz, mijn schoenen zijn wel ouder (twee seizoenen meen ik) dus garantie zal niet meer van toepassing zijn. Maar behalve het loslaten van de zool zijn ze bij mij nog lang niet versleten.
Slijtage door de pinnen vind ik wel normaal (al mag je ook daarbij een minimale termijn verwachten), maar dit is imo geen normale slijtage.

De zwarte zool laat bij mij los van het lichtgrijze gedeelte:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Stuur BergBike even een berichtje, hij heeft die Shimano's. Vind trouwens de kwaliteit van jouw 5/10's wel beneden alle peil. McReal heeft ook al telkens problemen met zijn 5/10's waarvan de eyelets telkens uitscheuren. Ik ben 2 jaar geleden overgestapt op flats icm Nike Skateschoenen met in het achterhoofd dat als ze versleten zijn over te stappen op dedicated bike schoenen maar de zolen zijn nog gewoon intact. Voor het geld waar je 5/10's voor koopt zouden die ook gewoon langer mee moeten gaan.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De zool van mijn 5/10`s zijn ook al aardig aan het verslijten, nog geen jaar oud. Ik heb ze al eens eerder gepost, na de 1e rit was er al slijtage. De vrouw heeft een setje O`Neils, die zijn niet kapot te krijgen.
kermit schreef:@TenZNL, die ervaring heb ik inderdaad ook met het profiel van wandelschoenen, maar misschien dat dat probleem met het fijne profiel van de AM7 niet optreedt?

Qua pasvorm en grip op het pedaal is FT (voor mij) de veilige keus, maar de duurzaamheid van de schoenen die ik nu heb valt me dus wel wat tegen. Vandaar de overweging voor een ander merk en met de degelijkheid van Shimano schoenen heb ik wel goede ervaringen.
Alleen is de pasvorm meestal wat smal voor mijn voeten, maar laten die oude DX schoenen me nu toevallig wel perfect zitten...
Met spd zolen op flats is echter geen optie, dan lever je echt fors in qua grip.
Dat zou kunnen, geen idee. Het was een heads up, dat zou je eigenlijk moeten testen.
SPDzolen op flats gebruik ik alleen op de weg.

Maar je zool laat dus los van het voetbed? Gewoon naar de (turkse) schoenmaker brengen en laten lijmen.
Kost nix en ze gaan weer een hele poos mee.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Dat was ook precies de plek waarbij mij de zool los liet
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's misschien wel een optie, mijn dhz-lijmpoging heeft iig niet het gewenste resultaat opgeleverd ;-)

@Dice, mijn eerste paar FT's gaven geen enkel probleem, maar die waren me uiteindelijk toch wat te lomp (de Impact Low). Het lijkt erop dat de gewone Freeriders zolen uit een stuk hebben, misschien is dat wat.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

De Shimano's vallen tegenwoordig vooral klein. Ze lijken me nog steeds vrij breed maar ik heb net een paar terug gestuurd die ik in dezelfde maat had besteld als de dx-en die ik had liggen. Dat moet tegenwoordig dus een maat groter...
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Bij mijn five-tens lieten de zolen (na 5 jaar) ook los, maar ik heb ze voor €6,- bij de schoenmaker laten lijmen en ze doen het weer prima.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

++1 :) Die shimano's ga je niet blij van worden. Wat een gare zool. Scott heeft een interresant model.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik deel ook jullie ervaring dat 5.10 erg fijne schoenen maakt qua pasvorm en grip, maar qua duurzaamheid scoren ze mijn inziens ver onder de maat. Ik heb er een topic over geopend een poos terug, m'n Freerider Elements vertoonden na een 1000km al gaten door de zool heel.
Ik heb nu een paar van ION, de Vane AMP. Ze bevallen best goed, maar doen op het gebied van grip en pasvorm wel onder voor de Freeriders. Wél is de zool een stuk stijver, waardoor ik geen vermoeide voeten meer krijg na wat langer staan op de pedalen. De maatvoering is vergelijkbaar, ik heb van beiden maat 42 en dat is ook m'n normale schoenmaat.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

corex schreef:++1 :) Die shimano's ga je niet blij van worden. Wat een gare zool. Scott heeft een interresant model.
:~ Lekker nuttig en goed onderbouwd advies...

Qua grip ben ik groot fan van Shimano. Heb ook 5.10's en 661's maar die komen qua grip m.i. niet in de buurt van Shimano. Ik rij met vrij lange pinnen en door de harde zool en het grove profiel van de 5.10's had ik altijd het gevoel dat ik op de pinnen stond ipv op de pedalen.
Qua maatvoering heb ik het Shimano probleem nooit begrepen. Al mijn schoenen zijn in maat 42 en de enige schoenen die in die maat gewoon echt een maat te groot zijn, zijn de 5.10's.
Wat betreft de AM7's: ik vind ze absoluut geen verbetering tov de AM41. Ze voelen wat smaller en stugger aan. Als je tevreden bent over de pasvorm van 5.10, zal de AM7 waarschijnlijk niks voor jou zijn. Ik zou ze zelf overigens ook niet meer kopen. Gelukkig heb ik nog een voorraadje AM41 staan :-D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En welke 5/10`s heb jij gehad? Want dat "op de pinnen staan" herken ik absoluut niet van mijn Freerider Contacts (stealth Mi6 zool)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over de grip van FT ben ik super tevreden, als je maar een goed pedaal hebt (maar dat zal voor andere schoenen net zo goed belangrijk zijn). Profiel hebben ze niet :)

Slijten van de zolen valt bij mij ook mee, ik denk dat dat ook van je rijstijl afhangt. Ik beweeg (draai) mijn voeten niet veel op het pedaal.

Zal er maar eens mee naar een schoenmaker gaan, als het niet teveel kost kan ik er daarna nog een hele tijd plezier van hebben.

Qua pasvorm is mijn ervaring echt dat ik Shimano een maat groter moet nemen dan mijn normale schoenmaat (43 ipv 42). En dan nog vallen ze smal aan de voorvoet, bij FT kan ik gewoon 42 nemen. Ik gebruik ook FT's als dagelijkse schoenen, heb drie paar Spitfires staan :)
Maar de pasvorm van die oude DX schoenen is dus wèl perfect voor mijn voeten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie