Discussie: Wiel-set/bandenspanning etc.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik ben rond de 100kg en rijd 29" op de Tunder Butt (de brede) met 2.0 bar tubeless v+a op een carbonnen 30mm velg. Remmen en kantengrip is wel een dingetje, dat is eigenlijk gewoon kut :)

De Specialized Control Slaughter 2.3 en Butcher rijd ik op 1.8 achter en 1.6 voor
Dat burpt op Schoorl net niet, maar overal anders natuurlijk wel dan gaat er 1/1.8 in en dat is dan nog op de grens. Heb ook een set van diezelfde banden maar dan de Grid (kilo per stuk) die ga ik in Livigno rijden. Zo'n beetje alle andere banden vind ik zwaar lopen dan maar iets meer uitdaging in de bochten :-q Ben wel erg benieuwd naar de nieuwe compounds van Schwalbe maar betwijfel of zij nu als laatste in de industrie met iets revolutionairs gaan komen. :winkie:
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ironhorse Erik schreef:Ik ben rond de 100kg en rijd 29" op de Tunder Butt (de brede) met 2.0 bar tubeless v+a op een carbonnen 30mm velg. Remmen en kantengrip is wel een dingetje, dat is eigenlijk gewoon kut :)

De Specialized Control Slaughter 2.3 en Butcher rijd ik op 1.8 achter en 1.6 voor
Dat burpt op Schoorl net niet, maar overal anders natuurlijk wel dan gaat er 1/1.8 in en dat is dan nog op de grens. Heb ook een set van diezelfde banden maar dan de Grid (kilo per stuk) die ga ik in Livigno rijden. Zo'n beetje alle andere banden vind ik zwaar lopen dan maar iets meer uitdaging in de bochten :-q Ben wel erg benieuwd naar de nieuwe compounds van Schwalbe maar betwijfel of zij nu als laatste in de industrie met iets revolutionairs gaan komen. :winkie:
Gaan die met iets nieuws komen dan ? Iemand al meer info ?
Op het gemak, de ketting strak !!
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik reed vorige bike(gestolen) ZTR Flow ex (25mm) met Hope naaf en Tubeless Nobby Nic 2.25 double defense. Zeker met de versteviging van de zijkant goed met weinig druk te rijden. (1.3 v en 1.5 a. / zelf ±85kg)

Super combi in elk terrein. (z-limburg/ Eifel / Gardameer
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

X-king Racesport 2.2 voor en achter, 1.6bar voor, 1.8 bar achter met Latex binnenbanden.
Crest 23mm velgen.
69kg incl uitrusting.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

rara 2.1 snakeskin voor, thunder burt 2.1 snakeskin achter.
1.4 voor en 1.6 achter, met latex smurrie.
behalve gisteren, Ardennes Trophy: 1.6 voor en 1.8 achter.
carbon 9th wave 22mm / hardtail
kilootje of 75

edit: voor zover mijn pomp natuurlijk betrouwbare info geeft
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik kan een setje carbonnen Enve M50 wielen overkopen. Iemand ervaring mee ?
Op het gemak, de ketting strak !!
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Op dit moment rijd ik met een wielset met RoRo voor en RaRa achter. Ik ben zelf 66kg, en ik rij vaak met wat hardere bandenspanning, 1.75 voor en 1.85 achter, ik rij tubeless. Ik meet de bandenspanning na het pompen altijd met een Schwalbe bandenspanningmeter.

Ik heb het gevoel dat als ik achter met mindere bandenspanning rij ik meer zwabber door de bochten. Is dat normaal en moet ik er gewoon aan wennen? Geeft niet echt vertrouwen in de bochten. Maar misschien moet ik er gewoon aan wennen en glij ik niet zomaar uit. Voordat ik tubeless reed, was ik gewend om met hardere bandenspanning te rijden. Ik heb altijd 0.1 bar verschil tussen voor en achter. Misschien kan ik ook proberen om voor minder erin te doen. Voor mijn gewicht kan het volgens mij wel wat minder bar in.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij op Mavic Crossride FTS-X velgen met daarop zowel voor als achter Continental X-King racesport banden.
Voor vaak op 1,7/1,8 bar en achter 1,8/1,9 bar.
Met minder bar heb ik iets meer grip, maar op langere afstanden heb ik het idee dat ik inboet op snelheid.
Wel mag de voorband zeker niet boven de 1,8 bar komen, anders verlies je gauw de grip met de X-Kings.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sjefkoning schreef:Op dit moment rijd ik met een wielset met RoRo voor en RaRa achter. Ik ben zelf 66kg, en ik rij vaak met wat hardere bandenspanning, 1.75 voor en 1.85 achter, ik rij tubeless. Ik meet de bandenspanning na het pompen altijd met een Schwalbe bandenspanningmeter.

Ik heb het gevoel dat als ik achter met mindere bandenspanning rij ik meer zwabber door de bochten. Is dat normaal en moet ik er gewoon aan wennen? Geeft niet echt vertrouwen in de bochten. Maar misschien moet ik er gewoon aan wennen en glij ik niet zomaar uit. Voordat ik tubeless reed, was ik gewend om met hardere bandenspanning te rijden. Ik heb altijd 0.1 bar verschil tussen voor en achter. Misschien kan ik ook proberen om voor minder erin te doen. Voor mijn gewicht kan het volgens mij wel wat minder bar in.
Je vertelt ons niet hoe breed je velgen zijn (inwendig) en hoe breed je banden.

Voor wil je in de bochten meer grip dan achter, schuiven achter kan je makkelijker corrigeren.
Het zwabberige gevoel dat je beschrijft, had ik juist bij de RoRo als achterband, hoewel de RaRa ook geen oneindige grip heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

ThaSingleTrackMastah schreef:
Sjefkoning schreef:Op dit moment rijd ik met een wielset met RoRo voor en RaRa achter. Ik ben zelf 66kg, en ik rij vaak met wat hardere bandenspanning, 1.75 voor en 1.85 achter, ik rij tubeless. Ik meet de bandenspanning na het pompen altijd met een Schwalbe bandenspanningmeter.

Ik heb het gevoel dat als ik achter met mindere bandenspanning rij ik meer zwabber door de bochten. Is dat normaal en moet ik er gewoon aan wennen? Geeft niet echt vertrouwen in de bochten. Maar misschien moet ik er gewoon aan wennen en glij ik niet zomaar uit. Voordat ik tubeless reed, was ik gewend om met hardere bandenspanning te rijden. Ik heb altijd 0.1 bar verschil tussen voor en achter. Misschien kan ik ook proberen om voor minder erin te doen. Voor mijn gewicht kan het volgens mij wel wat minder bar in.
Je vertelt ons niet hoe breed je velgen zijn (inwendig) en hoe breed je banden.

Voor wil je in de bochten meer grip dan achter, schuiven achter kan je makkelijker corrigeren.
Het zwabberige gevoel dat je beschrijft, had ik juist bij de RoRo als achterband, hoewel de RaRa ook geen oneindige grip heeft.
Banden zijn 2.25, breedte van de velgen weet ik eigenlijk niet.. Mijn banden wil ik einde van seizoen weer vervangen. Twijfel nu aan de achterband, de RoRo wil ik eigenlijk wel behouden. Ik dacht voor achter aan de Thunderburt, maar weet niet of ik daar voldoende grip mee heb.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Haha als ik jullie reacties zo lees dan moet er bij mijn pomp iets niet goed zijn :(
Ik heb als voorwiel een Schwalbe Tough Tom die fiets ik met rond de 3.4 bar (met binnenband)
Achter heb ik een Schwalbe Rapid Rob met ongeveer 3.2 bar (met binnenband)
Wel heb ik mijn Fox32 helemaal los staan zodat de klappen voor redelijk worden opgevangen.
Lichaamsgewicht rond de 70kg
Dus of mijn pomp klopt voor geen meter.....Maar misschien heb ik mijn banden ook wel iets te hard....Ik haal over het algemeen met deze bandenspanning goede levensduur en ik heb niet heel veel last van de weinig grip, soms trekt het voorwiel een beetje maar dat ligt meestal aan mezelf omdat ik de bocht niet goed neem :lol:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Met die waarden rij ik op asfalt met de mtb. :-)
Ik zou offroad toch echt je bandenspanning fors naar beneden brengen.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

nendv schreef:Haha als ik jullie reacties zo lees dan moet er bij mijn pomp iets niet goed zijn :(
Ik heb als voorwiel een Schwalbe Tough Tom die fiets ik met rond de 3.4 bar (met binnenband)
Achter heb ik een Schwalbe Rapid Rob met ongeveer 3.2 bar (met binnenband)
Wel heb ik mijn Fox32 helemaal los staan zodat de klappen voor redelijk worden opgevangen.
Lichaamsgewicht rond de 70kg
Dus of mijn pomp klopt voor geen meter.....Maar misschien heb ik mijn banden ook wel iets te hard....Ik haal over het algemeen met deze bandenspanning goede levensduur en ik heb niet heel veel last van de weinig grip, soms trekt het voorwiel een beetje maar dat ligt meestal aan mezelf omdat ik de bocht niet goed neem :lol:

Ik mag aannemen dat je pomp meter niet goed klopt. Kan anders niet fijn fietsen zijn door de bossen.
Op het gemak, de ketting strak !!
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Ik mag aannemen dat je pomp meter niet goed klopt. Kan anders niet fijn fietsen zijn door de bossen.[/quote]


Ik denk dat ik de banden wel iets te hard heb hoor. Ik zal dit weekend eens proberen om dit veel zachter te zetten en kijken of er echt verschil zit.
Hoe zit het met slijtage van banden wanneer je deze veel zachter hebt?
Ik haal nu ongeveer 3000 km uit een achterband
Plaats reactie