Beginnen met MTB -> Is deze fiets geschikt?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om het mountainbiken weer eens op te pakken. Ik heb een paar jaar geleden weleens wat rondjes over de paden gefietst op een mountainbike met een afgeragde suntour vork en een haperend achterderailleur. Opzich beviel het fietsen wel alleen over het materiaal was ik niet zo te spreken.

Vandaar dat ik het deze keer wat serieuzer aan wil pakken. Ik heb eerst een beetje rondgekeken op marktplaats en hier in de te koop sectie. Nu heb ik echter een gloednieuwe fiets gevonden waarvan ik denk dat ik er ook best een tijdje plezier aan zou kunnen beleven. Het gaat om een Scott Aspect 900: https://www.12gobiking.nl/scott-aspect-900-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben van plan om gewoon wat mountainbike routes hier in de buurt te gaan rijden. Waarschijnlijk ongeveer 1 keer per week zo'n 40km(?). Het is de bedoeling dat de fiets toch wel zo'n 5 jaar mee zal gaan. (met het nodige onderhoud, sleutelen is geen probleem)

Voldoet bovenstaande fiets dan in jullie ogen? Of hebben jullie misschien betere alternatieven in dezelfde prijsklasse?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Prima fietsje hoor, niks mis mee :-q
modder zuigt!
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Leuke fiets inderdaad, degelijk afgemonteerd en gerenommeerd merk. Er is heel erg veel te vinden in deze prijsklasse, teveel om op te noemen. Als jij deze graag wil, zie ik geen enkele reden om een andere aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wellicht nog even 2-3 fietsen "passen" zodat je een idee hebt hoe ze zitten. Bij deze scott staat specifiek:
Deze fietsen hebben een wat vriendelijkere geometrie om lichter en efficiënter te zijn. De kortere bovenbuis en een hoger balhoofd zorgt voor een houding waarbij je meer rechtop komt te zitten en zo het comfort te verhogen.
Klinkt mooi, en lijkt ook wel bij je gebruik te passen, maar ieder zijn bouw is ook anders, dus het beste ga je er toch even op zitten voor je em koopt. Vergelijk het dan ook met een wat sportievere geo, en iets ertussenin bv.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Deze fiets is echt gemaakt om goedkoop te zijn (begrijpend lezen op de Scott website).
Dit is ook wel te zien aan de ouderwetse geometrie en de mengelmoes van overjarig schakelmateriaal.

Daar is overigens niets mis mee als je er prima op zit en niet het nieuwste materiaal wil hebben.
Als je bijvoorbeeld gewoon relaxed van je rondjes wilt genieten en niet per se elk rondje harder hoeft te gaan is dit een prima fiets.

Zoals Prulleman zegt is het belangrijkste dat jij er goed op zit.
Dat is voor iedereen anders en ik zou als ik jou was eerst een paar fietsen proberen, als in testrijden.

Na even snel zoeken op dezelfde website kwam ik overigens ook deze tegen in dezelfde prijsklasse:
https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-race-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Die zou bij mij de voorkeur genieten.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Imo voldoet deze fiets precies aan je wensen.

Dit is geen racebak zoals de Scott Scale, de Aspect is voor relaxed rijden.
De geometrie is niet ouderwets maar juist waar ie voor bedoelt is.

Vele topmerken (Trek, Specialized en Cannondale) mixen juist verschillende schakel onderdelen.
Bij Scott is dat niet anders.

Probeer een wat langere proefrit te regelen op wat verschillende fietsen om het verschil in geometrie te voelen.
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

Flow&Co schreef:Deze fiets is echt gemaakt om goedkoop te zijn (begrijpend lezen op de Scott website).
Dit is ook wel te zien aan de ouderwetse geometrie en de mengelmoes van overjarig schakelmateriaal.

Daar is overigens niets mis mee als je er prima op zit en niet het nieuwste materiaal wil hebben.
Als je bijvoorbeeld gewoon relaxed van je rondjes wilt genieten en niet per se elk rondje harder hoeft te gaan is dit een prima fiets.

Zoals Prulleman zegt is het belangrijkste dat jij er goed op zit.
Dat is voor iedereen anders en ik zou als ik jou was eerst een paar fietsen proberen, als in testrijden.

Na even snel zoeken op dezelfde website kwam ik overigens ook deze tegen in dezelfde prijsklasse:
https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-race-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Die zou bij mij de voorkeur genieten.
massen schreef:Imo voldoet deze fiets precies aan je wensen.

Dit is geen racebak zoals de Scott Scale, de Aspect is voor relaxed rijden.
De geometrie is niet ouderwets maar juist waar ie voor bedoelt is.

Vele topmerken (Trek, Specialized en Cannondale) mixen juist verschillende schakel onderdelen.
Bij Scott is dat niet anders.

Probeer een wat langere proefrit te regelen op wat verschillende fietsen om het verschil in geometrie te voelen.
Oke, ik weet niet of deze fiets dan iets voor mij is. Het is niet dat ik mega competitief wil gaan mountainbiken maar ik hou er wel van om een beetje te pushen op de technische stukken. Mijn ''hoofd''sport is motorcross dus ik ben wel wat snelheid gewend en kan ook best redelijk met een mountainbike overweg. Ik ga eens kijken of ik ergens kan testrijden.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2017

Voor 100 euro meer deze cube.
Is geen A-merk zoals scott dus ook wat gunstiger geprijsd.
XT afmontage.
Maar ga sowieso eens stukje rijden op verschillende fietsen, een mooie bike waar je niet lekker opzit is dan al gauw geen fijne bike meer.
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat is een prima fiets, zeker met die korting. Fietsmaatje heeft em ook, en hij bevalt goed.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

wesleythomas schreef:https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2017

Voor 100 euro meer deze cube.
Is geen A-merk zoals scott dus ook wat gunstiger geprijsd.
XT afmontage.
Maar ga sowieso eens stukje rijden op verschillende fietsen, een mooie bike waar je niet lekker opzit is dan al gauw geen fijne bike meer.
Cube geen A-merk?? Onzin.... Het is geen high-end merk als een Santa Cruz of zo, maar net als Scott, Canyon, Focus, Trek etc gewoon een goed merk, met vooral een erg goede prijs-kwaliteit verhouding.
BikerMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 14:29

Ik zou in deze prijsklasse niet voor Scott gaan. Ze zijn altijd wel wat duurder dan de concurrentie. Je kan ook inderdaad kijken naar cube, die hebben een zeer goede prijs kwaliteit verhouding
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

Cube LTD SL 2017

Focus Black Forest Pro 29 2017

of de Trek superfly 2017

wat is de beste keuze voor ( niet al te extreme ) single tracks enz enz .... qua verhouding prijs en onderdelen ?
ben op zoek naar een fiets tot 1500,- .....geen internet bike :-D
welke zouden jullie aanraden ?
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

wesleythomas schreef:https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2017

Voor 100 euro meer deze cube.
Is geen A-merk zoals scott dus ook wat gunstiger geprijsd.
XT afmontage.
Maar ga sowieso eens stukje rijden op verschillende fietsen, een mooie bike waar je niet lekker opzit is dan al gauw geen fijne bike meer.
+1
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Ik heb zelf onlangs de Scott Aspect 910 2018 gekocht, tot op heden heel tevreden mee. Scott is inderdaad iets duurder dan bijvoorbeeld Cube, met een Cube heb je denk ik meer bang-for-your-buck. Mijn afweging was dat ik deze fiets in een winkel dichtbij kon kopen (garantie, service, advies, toffe gasten, etc) en daar alleen Scott verkocht werd. En dan gun je zo'n winkel ook wat.
Plaats reactie