Cube Stereo 120 welke maat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Goedemiddag,

Na een tijd lang niet meer te hebben gemountainbiked wil ik graag een Stereo aanschaffen. Echter ik twijfel over de maat.

Gisteren op een 21" gereden en hij voelt gewoon wat klein. Daarom twijfel ik over een 23" maar verkoper zegt dat het een dranghek wordt. Mijn lengte is 1.91m en binnenbeenlengte is 93cm. Helaas had die geen 23" staan maar kon die wel bestellen. Als ik de geo vergelijk zie ik dat de bovenbuis maar 1,3cm langer is bij een 23". De zadelbuis is wel een heel verschil.

Dit is de geo van 21 inch.
Afbeelding

En dit is de geo van 23 inch.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cube82 op za 9 september 2017, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het is wat lastig te zien maar een maatje groter lijkt beter te passen. De zadelpen lijkt erg ver uit te steken en je houding ziet wat opgekropt uit.
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Nu heb je wel meteen ook het merk te pakken met de kortste bovenbuis.

61.3cm is bijna even lang als een Trek Fuel EX bijvoorbeeld. In maatje 18.5 inch.
Of een Scott Spark in M...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Andere lbs zoeken en op een 23" gaan zitten. MTB's zijn omgekeerde racefietsen, liever iets te groot en de stuurpen 2cm korter dan andersom..
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Normaal zou ik bij 191 cm meteen zeggen: grootste maat. Maar de foto ziet er toch wat vreemd uit. Ik denk dat dit vertekent omdat je dikke zolen onder deze schoenen hebt. En het is dus inschatten waar je zadelpen uit komt, maar te hoog lijkt die niet te zitten. Wel zit je iets kort, maar het verschil met de 23" is dus maar heel klein in lengte.

Ik zou zeggen dat dit inderdaad prima gaat en dat je bij de 23" dus relatief weinig zadelpen er uit hebt steken. Daarnaast is de 23" aan de voorkant meteen 2 cm hoger, wat zo op de foto afgaand te veel lijkt te zijn.

Maar jouw gevoel is ook belangrijk, en als deze fiets wat krap lijkt, dan moet je gewoon een maat groter nemen.

Of toch eens op een andere fiets proef zitten.

Het is ook de vraag waar je nu op zit. Het is bij een nieuwe fiets sowieso wennen en al helemaal als je nu op een 26" zit... Korter en hoger aan de voorkant is niet perse slecht!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Dank voor de zeer uitgebreide reacties! Ik heb al vaker een 29er gehad in verleden maar met langere bovenbuizen. Ik ga morgen even met LBS overleggen of een 23 inch niet even proef te rijden is. Andere LBS zie ik niet zitten. Betekend het dat ik op een 23 inch dan wat relaxer kan zitten?
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik heb eerder dit jaar een Cube stereo gekocht. Kwam er in eerste instantie met de maat ook niet uit. Ik ben 183 cm lang en ben na veel passen en meten gegaan voor de XL. Hier stond ik in eerste instantie zelf ook raar van te kijken.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Heeft je lbs niet een ander merk voor je staan?
Cube is prima maar als je er qua maat niet uitkomt is een ander merk overwegen natuurlijk heel logisch.

Mijn lbs heeft overigens alleen maar Cube dus ik begrijp dat mijn suggestie niet nuttig kan zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de foto is het wat lastig inschatten, een foto met je voet/pedaal in de onderste stand zou al wel wat meer duidelijk maken.
Het ziet er niet heel verkeerd uit.
Ik neem aan dat je met jouw lengte geen lichtgewicht bent, en dan is een lange zadelpen geen goed plan.
Dus in dat geval is een 23" zo gek nog niet.

De 23" is 1 cm langer, dat relatief weinig en is aan te passen met een kortere stuurpen, er zit nu een relatief lange pen op de 21".
De 2cm die het stuur hoger komt bij de 23" is op te lossen door de pen onderste boven te monteren en/of door een spacer weg te laten onder de pen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Na veel advies gekozen voor de 23" inch. Deze geeft net wat meer ruimte en kan ik met lagere zadelpen rijden wat voor mij wat relaxer zal zijn. Dank voor jullie advies! Nu nog 5 weken wachten.
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Vorige week de bike opgehaald. Uiteraard zal ik hier een SYS van maken maar door mijn enthousiasme is een foto maken er bij ingeschoten. Wordt dus nog vervolgt. Toch even kort mijn ervaringen hieronder.

Na vrijdagavond de fiets te hebben opgehaald mocht en kon ik dan zaterdagmiddag de eerste kilometers er mee maken. Dat is even wennen na een hele tijd niet meer te hebben gefietst. Ondanks dat was mijn conditie nog redelijk en mijn eerste ervaring was ook erg goed met deze fiets. Ik twijfelde voor mijn aankoop of ik 21 inch of 23 inch moest kiezen. Gelukkig voor de 23 inch versie gekozen want deze zit mij als gegoten (1,91m).

Ondanks de budget/instap afmontage functioneert alles prima! De Deore mix met XT achter werkt goed. Enige wat ik niet snap is dat ze voor die paar euro verschil geen Shadow Plus achter doen maar een normale versie waardoor het toch wat meer klappert onder je.

De remmen (BR-315) hebben voldoende kracht om mijn +100kg tot een stilstand te krijgen en dat wil wat zeggen. Toen ik het model op Google opzocht verbaasde ik mij over de prijs, dat kan toch niet goed zijn! Maar zo zie je maar dat je niet direct moet upgraden zonder eerst getest te hebben.

Dan de luchtvering. De Manitou voorvork en achterdemper doen wat ze moeten doen. Bij de voorvork ben ik nog wat aan het experimenteren met de luchtdruk. Het draaiknopje op de voorvork voelt wel erg budget, gelukkig gebruik ik die nooit. De achterdemper is echt top, had ik niet verwacht. In het verleden veel duurdere modellen fully’s gehad maar qua achtervering en wegpoetsen van ongelijkheden heb ik nog niet zo’n goede ervaring gehad als bij deze fiets.

Zijn er dan ook nadelen? Ja ik heb er wel een paar gevonden. De remleiding van de voorkant loopt onder het frame door naar het stuur. Dit klappert enorm tegen de onderbuis. Natuurlijk makkelijk te verleggen maar dan moet ik de leiding wel gaan inkorten. Zeker wel iets wat ik nog ga doen. Het insturen van bochten was voor mij ook even wennen, had het gevoel dat de bike soms liever rechtdoor wou dan lekker insturen. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik de stem op de hoogste stand heb staan en deze ook 10cm lang is. Na een kilometer of 10 begon het er wat meer op te lijken. En nogmaals de Deore/XT afmontage werkt erg goed en schakelt erg lekker. Alleen zoals ik al zei klappert het behoorlijk tijdens de wat ruigere afdalingen. Daar zou een Shadow Plus derailleur zeker een betaalbare leuke upgrade kunnen zijn.

Samengevat is deze fiets erg compleet en krijg je veel waar voor je geld. De adviesprijs is 1499,00 maar met wat onderhandelen kan je hier zeker 10-15% korting op krijgen bij de lokale dealer. De fiets heeft veel potentie en is in de toekomst zeker erg leuk te upgraden. Aangezien ik de fiets maximaal 4 keer per maand maar ga gebruiken zal ik dit in eerste instantie nog niet gaan doen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Mooi om te lezen dat de fiets je goed bevalt. Ikzelf heb tijdens de eerste kilometers ook erg moeten wennen. Ik kwam wel van een hardtail. Voor welke stereo ben je uiteindelijk gegaan?
Wat zal ik zeggen...…..
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Instapmodel van de 120MM

https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... blue-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Cube gaat qua geo niet echt vooruit de laatste jaren. Verklaart je minpunt wel. Ik zou er lekker een 7cm stem met 760mm stuur op gooien. Shadow plus m780 is een derailleur die sowieso stuk gaat dus daar zou ik niet aan beginnen. Hell mijn m8000 clutch is na 1200km / 4 maanden al stuk.. neopreen sleeve er om en lekker laten klapperen. Kun je je geld beter in een beter en breder setje banden steken. De "cube edition" noni's zijn echt ruk qua lekrijden. Mooi setje MK/XK 2.4 past die fiets beter.
Waar woke is, is vuur
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Makkelijk schreef:Cube gaat qua geo niet echt vooruit de laatste jaren. Verklaart je minpunt wel. Ik zou er lekker een 7cm stem met 760mm stuur op gooien. Shadow plus m780 is een derailleur die sowieso stuk gaat dus daar zou ik niet aan beginnen. Hell mijn m8000 clutch is na 1200km / 4 maanden al stuk.. neopreen sleeve er om en lekker laten klapperen. Kun je je geld beter in een beter en breder setje banden steken. De "cube edition" noni's zijn echt ruk qua lekrijden. Mooi setje MK/XK 2.4 past die fiets beter.
Bedankt voor je reactie. Ik ben qua maat de 10cm wel nodig dus kan ik niet aanpassen. Wen er wel aan. Voor de rest ga ik niets aanpassen voordat het stuk gaat.
Plaats reactie