enorme hoogtemeterverschil tussen STRAVA en Edge 810

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus je heb een gps met goede ontvangst nodig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

ThaSingleTrackMastah schreef:Dus je heb een gps met goede ontvangst nodig ;)
Maar als hij ook maar 5 meter afwijkt kan het toch nogal verschillen in hoogte :bier: .In iedergeval van de gedroomde route :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar hoe nauwkeurig is de (SRTM)kaart met hoogtelijnen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Maar hoe nauwkeurig is de (SRTM)kaart met hoogtelijnen ?
SRTM heeft om de 3 boogseconden één punt, dat is ruwweg om de 90 meter oftewel 1 punt per 5300 m2. Verticaal is de maximale afwijking ca. 8 meter.
De vele kleine hobbeltjes in een MTB-route ga je dus nooit terugvinden...

De correctie van Strava is in Nederland niet zinvol, alleen in serieus geaccidenteerd terrein geeft het een aardige indicatie (maar ook niet meer dan dat).
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Strava geeft een indicatie die niet nauwkeurig is. De zelfde rit opgenomen met Strava op de IPhone en met een Garmind Edge 1000. Strava geeft 1078hm en Garmin geeft 902HM. We praten dan over een verschil van 176HM :o
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Tja, het blijft behelpen. De verticale afwijking van het GPS-signaal is drie keer zo groot als de horizontale (vanwege de positie van de satellieten - de aarde zit in de weg) en bij een barometrische hoogtemeter hebben de drukveranderingen over de dag een storende invloed (1 millibar komt overeen met zo'n 8 meter)

Als je het goed wilt doen zou je het Actueel Hoogtebestand Nederland kunnen benutten. Dit is erg nauwkeurig (onnauwkeurigheid van slechts enkele centimeters), maar dan heb je nog het probleem dat de horizontale nauwkeurigheid van je GPS niet ideaal is (je kunt zo een paar meter van je parcours zitten) waardoor je de hoogte van de verkeerde plek inleest.

In Vlaanderen heb je ook zo'n nauwkeurig model (in Brussel en Wallonië dus niet), alleen sluit het niet goed aan op het Nederlandse: het referentiepeil is anders (scheelt 2,33 meter)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, zo'n ding geeft cijfertjes aan, en dan wil je natuurlijk ook dat het een beetje klopt, maar er zijn zoveel zaken die roet in het eten (kunnen) gooien...
Ik denk dat een barometrische hoogtemeting, gecombineerd met de automatische calibratie zoals die bij de outdoor toestellen is in te stellen, nog het beste resultaat geeft.

Ik vergelijk altijd de geklommen en afgedaalde hoogtemeters.
Wanneer die maar weinig van elkaar verschillen, ga ik er van uit dat de meting niet compleet waardeloos is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

javawa schreef:Tja, het blijft behelpen. De verticale afwijking van het GPS-signaal is drie keer zo groot als de horizontale (vanwege de positie van de satellieten - de aarde zit in de weg) en bij een barometrische hoogtemeter hebben de drukveranderingen over de dag een storende invloed (1 millibar komt overeen met zo'n 8 meter)
Dus in mijn eerdere opmerking : "het meten van hoogtemeters met zo'n toestelletje lijkt wel wat op het proberen iets afwegen op de mg nauwkeurig niet met een microbalans maar met een personenweegschaal." is weliswaar wat overdreven maar er zit wel grond van waarheid in.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Peter Vlaardingen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7

Ik heb een Edge 800. In juni jl 4 x exact hetzelfde rondje in Zuid Frankrijk gereden. Aantal hoogte meters per rondje ca 500, per dag varieerde dat max 20 meter. Ook de in beeld weergegeven stijgingspercentages kwamen overeen, deze ijlen wel een paar seconden na. Na correctie in Strava kwam een rondje op 525 meter. Ik vind dat voor een barometrische meting eigenlijk verrassend goed en in ieder geval een goede indicatie van de geklommen meters.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tsjibiti schreef:[…] wat overdreven […]
Neen, schrómelijk overdreven. Een barometrische hoogtemeter kan héél nauwkeurig werken, maar je moet ‘m wel regelmatig calibreren.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie