Syntace P6 carbon zadelpen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik weet niet of ik +200 euro aan een zadelpen kan geven en ik ben nochtans niet gierig als het op MTB onderdelen aankomt. Ik heb een Thomson in gebruik en een Ritchey carbon flexlogic (vergelijkbaar principe Hiflex) en verschil is zéér subtiel, ben zelfs vrij zeker dat veel mensen er niks van zouden merken als je stiekem hun zadelpen zou veranderen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Thompson en alu P6 heb ik er beide uitgedaan vanwege de (kei)hardheid, verschil merk ik duidelijk, als dat niet zo was had ik zéker geen 2e Hiflex aangeschaft. Soms is de wens vader van de gedachte, maar dit valt daar (voor mij althans, misschien heb ik gevoelige billen 8) ) toch buiten ;)
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Knakker29 schreef:Thompson en alu P6 heb ik er beide uitgedaan vanwege de (kei)hardheid, verschil merk ik duidelijk, als dat niet zo was had ik zéker geen 2e Hiflex aangeschaft. Soms is de wens vader van de gedachte, maar dit valt daar (voor mij althans, misschien heb ik gevoelige billen 8) ) toch buiten ;)
Ik geloof je wel hoor, zo zie je maar dat iedereen anders is. Zelf zet ik de gewoon de druk van de banden nog wat minder als ik een zachtere rit wil, een verschil in 0,2 bar voel ik wel duidelijk, dus wat mensen ook mogen beweren, ik ben niet geheel gevoelloos :winkie: .
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

In plaats van een nieuw topic aan te maken kan ik de vraag net zo goed hier stellen lijkt me.
Ik ben ook aan het kijken voor een flexende carbon pen voor net dat beetje extra comfort (wortelpaden e.d.).

Nu ben ik aan het twijfelen tussen de Syntace HiFlex of de Ritchey WCS Flexlogic voor mijn HT Cube (27,2mm).
De Syntace is iets duurder, maar hoe zit het met de flex? Zal de ene meer flexen dan de andere of zijn ze gelijkwaardig?
Toevallig iemand die beide pennen gebruikt heeft?
Cube LTD SL 27.5" 2015
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

De Syntace flext toch een stuk meer dan de Ritchey en heeft mijn voorkeur, ik heb beide gehad.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

PascalP schreef:In plaats van een nieuw topic aan te maken kan ik de vraag net zo goed hier stellen lijkt me.
Ik ben ook aan het kijken voor een flexende carbon pen voor net dat beetje extra comfort (wortelpaden e.d.).

Nu ben ik aan het twijfelen tussen de Syntace HiFlex of de Ritchey WCS Flexlogic voor mijn HT Cube (27,2mm).
De Syntace is iets duurder, maar hoe zit het met de flex? Zal de ene meer flexen dan de andere of zijn ze gelijkwaardig?
Toevallig iemand die beide pennen gebruikt heeft?
Interessant artikel hierover:

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... vel-46208/" onclick="window.open(this.href);return false;

...en dan zie je o.a. dat de Syntace en de Ritchey aan elkaar gewaagd zijn. Ergon/Canyon geeft het meeste comfort.
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

bedankt, goed artikel!
Ze liggen beide dicht bij mekaar inderdaad, de Ergon valt voor mij af, zowel op de looks, en ik wil geen bewegende/scharnierende delen erin. (tenminste ik denk dat hij bij de klem beweegt als ik zo de foto zie?)

Gezien de beduidend betere vibratiedemping van de Ritchey ga ik denk ik voor deze ipv de Syntace :)
Cube LTD SL 27.5" 2015
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13024
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zonder het artikel gelezen te hebben, valt het op dat het gaat om road-varianten. Zijn die wel geschikt bevonden voor offroadgeberuik en zo nee, wat doet dat met eventuele garantieclaims?

Just a thought.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Sinds deze week heb ik een Ergon CF3 op m'n gravelracer. En sjonge wat rijdt dat lekker over slechte verharde wegen tov een normale zadelpen (zonder de marketing term flex oid) Ik heb een tijdje geleden een cheapo verende zadelpen geprobeerd met wat spacers zodat maar 1 a 2 cm veerweg overbleef. Dit CF3 echt wel erg goed :-)

Wat betreft bewegende delen, als je alles normaal aandraait beweegt er niets anders dan dat de pen flext. De zadelpen bestaat uit 2 losse delen. Bijna onderaan de zadelpen zit een bout waarmee je de 2 delen tegen elkaar klemt. Samen met de zadelpenklem gaat dat echt niet bewegen.
PascalP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 10:21

Kapitein Iglo schreef:Zonder het artikel gelezen te hebben, valt het op dat het gaat om road-varianten. Zijn die wel geschikt bevonden voor offroadgeberuik en zo nee, wat doet dat met eventuele garantieclaims?

Just a thought.
Ik heb niet bij alle fabrikanten gecheckt, maar als ik op de website van Ritchey kijk, dan kom je bij dezelfde zadelpen uit, ongeacht of je 'road' of 'mountain' kiest.
Cube LTD SL 27.5" 2015
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13024
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah mooi;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

PascalP schreef:
Ik heb niet bij alle fabrikanten gecheckt, maar als ik op de website van Ritchey kijk, dan kom je bij dezelfde zadelpen uit, ongeacht of je 'road' of 'mountain' kiest.
Ja, veel fabrikanten maken geen onderscheid.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik heb de Syntace P6 HiFlex besteld ter vervanging van mijn noname alu-zadelpen op m'n Idworx RTiRohler HT. Zal t.z.t. mijn ervaringen hier delen. De P6 HiFlex zat naar tevredenheid op m'n Cube AMS fully. Na de Cube reed ik (weliswaar (te) kort) op een Scalpel. Na twee keer een fully ben ik toch wel beetje op zoek naar wat meer rugcomfort (ex-hernia). Volgende stap zou een Cane Creek Thudbuster kunnen zijn, of toch maar weer een fully.............
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die CC gaat je verbazen, dan is een hiflex echt geen partij. Je praat over een paar mm tegen maximaal 7 centimeter vering.

Van de Syntace Hiflex merk ik niks (wel 31.6mm, dunner zal iets meer flexen) maar als ik de CC monteer krijg ik bijna een fully-gevoel. Zolang je zit natuurlijk ;-)
Voor een echte fully is het geen vervanging, maar de comfort-toename tov een gewone pen is enorm. En ze zijn degelijk, nagenoeg onderhoudsvrij en ook gebruikt goed verkoopbaar dus de investering is te overzien. Mijn oudste CC is tien jaar veel gebruikt en werkt nog als een zonnetje. Hij ziet er alleen niet meer uit vanwege de krassen, paar keer in een niet netjes afgewerkt frame gebruikt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Kweetut, heb al jouw berichten over de CC gelezen, ook erg getwijfeld vandaag, toch maar besloten om tussenstapje te maken. Bevalt het niet, kan ik altijd nog “upgraden”.

Een mooi 2018!
Plaats reactie