Vervangen/upgrade Fox Float Evolution CTD

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik de vragen vd TS lees dan zou ik m willen adviseren een specialist op te zoeken.
En dan heel precies uitleggen wat hij bedoelt en wat de wensen zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Als ik de vragen vd TS lees dan zou ik m willen adviseren een specialist op te zoeken.
En dan heel precies uitleggen wat hij bedoelt en wat de wensen zijn.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

De specialisten zijn wij toch met z'n allen :-q
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mike123 schreef:Sag is afgesteld op 25%, op de bovengenoemde rondjes heb ik de hele veerweg van de vork gebruikt. Als ik deze op de dalings mode heb staan. Maar kom niet helemaal onderin met het kloink gevoel. Bottom out.
Gewicht van de fietser compleet met bepakking is ca 98 kg.
Heb ook al diverse instellingen van de rebound aangepast/geprobeert. maar de vork mag wel wat softer.
D vork rijdt voor mijn gevoel nog steeds als in het begin maar heeft nog geen grote onderhoudsbeurt gehad.
Als je de Sag vergroot door de druk te laten zakken zakt hij bij het remmen zeker teveel weg?

Dit heb ik ook gehad in het verleden. Het rommelen met de olie hoeveelheid had niet genoeg effect met mijn +/-100kg. Het advies van mijn specialist was om een vork te monteren met een groter lucht volume. Een 36. Daarna was mijn probleem verdwenen. Een 34 zal hetzelfde effect hebben al is ie meer xc georiënteerd.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik ga eerst nog wel even met de sag spelen, al is dit volgens wel goed afgesteld omdat ik de hele veerweg gebruik op een paar mm tot 1 cm na. Onderhoud uitvoeren en dan de hoeveelheid olie aanpassen. Kijken wat er dan gaat gebeuren.

Eerst op zoek naar een revisieset voor mijn vork.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Vandaag wat spullen binnen gekregen en meteen de vork maar aangepakt. Filmpje van de Fox site bekeken en dit maar gevolgd. Olie vervangen, wiperseals en de seal aan de lucht kant vervangen.
Morgen even kijken of er geen olie onder ligt.
En als het weer een beetje meezit een rondje fietsen. Heb nu wel eerst de olie hoeveelheid aangehouden zoals voorgeschreven. Kijken of dat verschil maakt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waar het aan ligt weet ik niet, maar met de 120mm Evolution CTD uit 2014 die ik een tijdje gehad heb kon ik maar geen vriendjes worden. Met het aanpassen van de gebruikelijke instellingen kreeg ik de vork niet fijn, hij bleef gewoon "taai" aanvoelen, gaf nooit echt een comfortabel gevoel.

Ik heb hem zelfs onder garantie terug laten sturen naar een Fox servicecenter (in GB, de fiets kwam via internet van Wiggle) maar ook dat gaf geen noemenswaardige verbetering.
Uiteindelijk voor een RS Revelation gegaan en die voelde veel prettiger (en dat gold ook voor de Manitou Tower in mijn andere fiets).

Fox had denk ik helaas even een dipje in die periode, want de eerdere en latere Foxen die ik heb/gehad heb bevielen me altijd uitstekend.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Vandaag een rustig rondje gereden van 40 km. Het lijkt of de vork nu wat meer doet zoals ik zou willen. Wel gereden met een oude 19 mm velg en binnenband ipv mijn gebruikelijke voorwiel, 26 mm en tubeles. Dat rijdt wel anders.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ben diverse ritten verder en ben nog niet onder de indruk. Wel wat met de sag en rebound gespeeld maar dat is het ook niet helemaal.
Heeft bv een SID vork dezelfde veer eigenschappen als een Fox float Evolution? De Fox is een 100mm vork. Worden de rijeigenschappen erg beïnvloed bij eventueel een vork met 120mm veerweg?
Niet dat ik nu meteen iets nieuws wil/moet kopen, maar je weet maar nooit.

Staat er niet ergens een lijst, net zoals bv kwaliteit van schakelmateriaal, alivio/deore/slx enz voor vorken?
Dus van redelijk/goed/beter/best, voor bv xc .Ook al is het eigenlijk persoon afhankelijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is 100 mm veerweg tegenwoordig niet echt wat je 'veerweg' noemt. Gezien de beperkte veerweg zijn de verschillen gering. In mijn ogen is een Rockshox RS-1 het meest gecontroleerd wat die 100 mm betreft, maar de duurdere FOX producten doen daar niet heel veel voor onder. Een SID haalt het niet in mijn ogen, maar de beperkte stijfheid speelt dan zeker ook een rol (en in dat opzicht vind ik de SC uitvoering van FOX ook onrijdbaar!).

120 mm gaat zeker een verschil maken. Niet zozeer in stuurgedrag. Die halve graad die het is komt er in de praktijk nauwelijks uit, tenzij je altijd 100% vlak terrein rijdt (niemand dus!). Maar je merkt het wat vering betreft zeker. Het is nu net of je wat extra ruimte hebt en de vering zowel op kleine hobbels goed aanspreekt als op grote hobbels voldoende reserve geeft.

Ja, in mijn ogen is 120 mm een goede stap. Dan ligt het verder nog aan je eigen gewicht en rijstijl. Maar met mijn 85 kg en lomp stuurgedrag vind ik een FOX 32 gewoon te slap. Een 34 of tegenhanger bij RS is het minste waar je voor moet kiezen om toch een scherp stuurgedrag te houden.

En in deze klasse beginnen andere opties interessant te worden, hoewel daar ook een prijs aan hangt...: Öhlins 34, Formula 35, DVO Sapphire. Wat vering betreft superieur aan zelfs een FOX 34!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Simpel gezegd: de klap die je bij een 100mm vork over (maximaal) die 100mm kunt verdelen kan bij een 120mm vork over die 120mm verdeeld worden. Dus dat kan zeker iets comfortabeler aanvoelen.

Voor wat betreft je vraag over zo'n lijstje, dat ligt toch wat lastiger als bij schakelgroepen.
Er is natuurlijk wel een volgorde, bij Fox is die ook vrij duidelijk, bij RS zit er meer overlap in het assortiment. Maar ook het bouwjaar is van belang. Wat ik een paar posts geleden al aanstipte, Fox heeft een dipje gehad, de vorken uit die periode halen dus niet echt hun "normale" niveau. Hoe schaal je die dan in...

Bovendien behelst de term "kwaliteit" meerdere aspecten en is er -zoals vaker- sprake van voorkeuren. Iemand die rustig over vlakkere routes rijdt zal wellicht een supersoepel vorkje waarderen. Iemand die wat aggresiever rijdt wil waarschijnlijk een vork die beter "ondersteund" in het middengebied.

Ik denk dat het toch het beste is om hier gewoon wat te vragen over het karakter van bepaalde vorken en dan hopen dat er mensen reageren met veel vergelijkingsmateriaal om wat gefundeerds te kunnen teruggeven. Lars is wel zo iemand ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

@Lars TB Als de 120mm vorken het stuurgedrag minimaal veranderd en niet echt storend te merken is dan word de keuze toch weer wat minder beperkt. Het gaat dan ook vooral om de vele kleinere hobbels om die er wat meer uit te filteren en als er dan een echte hobbel aankomt dat ik niet meteen aan het eind van de vork zit. Ik moet wel zeggen dat ik bij de meeste hobbels wel uit het zadel kom, dus actief probeer te fietsen.
Gewicht van deze fietser is toch wel rond de 96 kg en vermijd de hobbels en wortels ook niet echt.
De door jou genoemde vorken zien er wel goed uit vind ik. De DVO Sapphire past wel goed bij de Canyon Neuron in Roadster Brown. (die fiets heb ik niet)

@Kermit Dat van dat lijstje had ik eigenlijk ook al wel een beetje bedacht/gedacht. Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel routes en eisen.
Volgens mij was mijn vork ook van een serie waarbij ze er even niet meer met de gedachte bij waren. De vorken van het hogere segment waren toen wel goed.
Met de SAG op 25% scheelt het 15mm veerweg extra.
Plaats reactie