Winterberg '17

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

da's geen struisvogel, maar een nandoe:)
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

Een nandoe lijkt uiterlijk veel op een struisvogel, maar is beduidend kleiner en lichter. Een volwassen nandoe is ongeveer 90 tot 150 cm lang en 20 kg zwaar. Andere verschillen met een struisvogel zijn dat een nandoe drie tenen heeft in plaats van twee en dat de seksen nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn.

Weer wat geleerd... :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ons een weekendje opperbest vermaakt op het bikepark.
Zo te lezen volgende keer Willingen.
Stond zondag een stevige rij voor de lift.
We hadden ook precies de laatste 2 huurfietsen, dus dat is ook nog wel een dingetje (heel veel stonden voor jan *** een uur in de rij)

De trails waren iig super, en snel droog na de regen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
azjen
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 08:37
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL 29-er

He mannen (denk ik zo),
Dit gaat allemaal alleen maar over het bikepark?
Iemand ervaring met mooie XC tochten aldaar ? (Gemengd parcours )
Wat is the deal met dat trailpark? Is dat iets? Zoals ik het op de kaart zie zijn het een aantal klimmen die je dan de mogelijkheid bieden om een leuke Singletrail naar beneden te pakken? Klopt die veronderstelling?
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

Ik heb laatse weekend trailpark gereden. De lange en de korte route. Je hebt van alles wat..boswegen paden singletracks klimmetjes en singletracks..in verschillende gradaties mbt zwaarte..blauw rood zwart
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

azjen schreef:Dit gaat allemaal alleen maar over het bikepark?
Wat verwacht in je in "Freeride & Downhil"...?
azjen schreef:Iemand ervaring met mooie XC tochten aldaar ? (Gemengd parcours )
Hoort dat werkelijk in deze sectie? Er is al een separate topics voor XC in het Sauerland en het trailpark.... (dat je bovendien al gevonden had)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

week geleden in winterberg geweest, door de week en erg genoten, weinig volk daar dus geen wachtpartijen bij de lift, moet zeggen, mooi gedaan daar, die flowtrail met al die bochten was kikken , de rest trouwens ook, erg veel variatie mogelijk en ook voor de beginnende bikeparkbezoeker heel veel mogelijkheden, ik ga zeker terug daar
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Was er ook vorige week donderdag en vrijdag ( first time ), erg rustig en relaxed, af en toe geen mens bij de lift, heb op donderdagmiddag nog 2 NL bikers met hun camera gefilmd bij de start / drop off van de slopestyle. Alleen de singletrack was op sommige delen een beetje tricky ivm nattigheid. Lekker de ruimte om met de bike`s te spelen. Zat op de camping naast het bikepark, perfect :-q .
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik ga maandag en dinsdag voor het eerst naar Winterberg (uberhaupt voor het eerst naar een bikepark). Airbnb-tje tegenover de lift, prima geregeld...
Alleen wordt er veel regen voorspeld, en nu twijfel ik over mijn banden. Ik was van plan om gewoon op mijn Vittoria Goma's te rijden, maar die schijnen in natte omstandigheden niet super te zijn. Ik zou het niet weten, want als het regent, zit ik gewoon lekker binnen :-) Is het een idee om nog ff snel een heftigere voorband te bestellen? Qua snel bezorgen kan ik aan een High Roller Super Tacky of een Magic Mary Addix Bikepark komen voor een prikkie.
We gaan niet voor de hardcore downhill tracks, meer voor het flow gebeuren. Het hoeft van mij niet allemaal perfect te zijn, maar als de banden echt de trip zouden 'verpesten', kan ik daar nu misschien nog iets aan doen. Ik ben trouwens wel echt een waardeloze mtb'er, dus wellicht dat het niet zoveel uitmaakt op welke banden ik naar beneden stuntel?
Ik heb er in ieder geval wel zin in!! :-)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zat laatst vol in de regen, Shorty 3C voor en DHF 3C achter. Alles kunnen rijden zonder problemen, ook rockgardens in de downhill en wortels geen probleem. Grip genoeg met die dingen!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Maandag en dinsdag dus voor het eerst naar Winterberg geweest (überhaupt voor 't eerst naar een bikepark)... Wat een ervaring zeg! Voor de gelegenheid een oud Intense Uzzi frame opgebouwd, omdat m'n Trek 6700 me niet echt geschikt leek :-)

Zondagnacht aangekomen bij appartement dat letterlijk op 10 sec fietsen van het bikepark ligt, dat was helemaal top. Alleen het weer was minder. Zondag veel regen gevallen en maandag en dinsdag ook regen voorspeld. Ik was erg bang dat m'n banden het niet zouden trekken, maar goed, je moet roeien met de riemen die je hebt...
Maandag scheen 's ochtends toch de zon, dus vol goede moed begonnen.

Bij het oefenparkje moest ik eigenlijk al even slikken. Dat alleen was al heftiger dan alles wat ik ooit heb gereden. Mijn maat reed meteen van de hoge oefendrop af ('is makkelijk joh') en daarna liet hij me nog even de Slopestyle zien, waar hij een nog hogere drop pakte. Ik vond dat echt veel te eng en voelde me helemaal niet relaxt. Ik zag de dag al een beetje in het water vallen omdat ik te chicken was. Toen via het laatste stukje Flow Country naar de lift... Holy shit, wat gaat dat hard! Ik zat echt helemaal verstijfd op de fiets. Echt totaal niet mijn ding dit, maar de baan lag er echt prima bij, geen plasje te zien, dat dan weer wel.

Met de lift naar boven en begonnen met Flow Country. Vooraf even wat tips van m'n maat, kombochten hoog pakken (om de remkuilen heen), kijken waar je heen wil, en relax(!!!!). Toen ging het meteen al stukken beter en kon ik een beetje loskomen en genieten. Dat laatste stuk van die track ga je echt als een speer, en ik pakte meteen al airtime. Met een dikke smile beneden en meteen weer de lift in!

Toen we terug gingen voor lunch zei m'n maat bij het oefenpark 'nu ga je die drop doen, anders doe je hem nooit.' Gedaan dus, en meteen nog vier keer omdat ik het zo tof vond. Toen zat ik er echt helemaal lekker in. Het regende de rest van de dag wel licht, maar geen last van op de track.
Dinsdag was het wel echt serieus aan het regenen, maar dat mocht de pret niet drukken. M'n maat ging de Downhill en Singletrail doen, en ik heb me op de andere tracks vermaakt.

Uiteindelijk in twee dagen gereden:
-Flow Country: precies wat je ervan verwacht. Heerlijk te rijden, uitdaging is de bochten steeds harder nemen en jumps proberen te clearen. Moet ik nog wat op oefenen. Clearde er wel een paar al.
-Free Cross: wat heftiger, vooral door de remkuilen voor en in de bochten. Vond ik de minst leuke track. Wel de laagste van de north shore drops gedaan, dat is dan wel weer cool.
-Continental Track: Toffe hoge kombochten met jumps tussendoor, maar Flow Country toch leuker.
-Free Ride: Wel 'flowy' maar toch wel heftig voor de beginner. Voor mij precies de juiste verhouding van uitdaging en 'goed te doen'. Eerst dufde ik de drop met die balken niet, later ging die prima. Dat stukje rockgarden zag ik niet zitten.

Alleen de Flow Shore en North Shore waren dicht ivm nattigheid, dat was wel jammer. Downhill en Single Trail heb ik me niet aan gewaagd, had ik de skills en de fiets niet voor. Uiteindelijk 2 keer gecrashed, één keer bij het stukje naar de road gap toe en één keer toen ik omhoog wilde lopen om iets nog een keer te doen... Gleed ik met fiets en al weer van de heuvel. Wel een hoop momenten van 'holy crap, dat ging maar net goed!'

Al met al heb ik de smaak flink te pakken. Vond het echt heel gaaf. M'n half geleende, half bij elkaar geraapte XC+ fiets beviel ook erg goed (140mm Pike en achter 11mm, met coil demper en offset bushings) en m'n banden waren super. Appartement was ook top. Vlakbij het bikepark, goedkoop, prima restaurant in het gebouw en hele chille douche. Echt een aanrader. Ik ga meteen de volgende trip plannen. Jammer dat het winter wordt.

Hier nog wat sfeerbeelden, al komt de fun toch nooit echt over op de foto. Wat wel overkomt is dat de Intense wel een beetje een mini-fietsje is, vergeleken bij de berijder :-D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Afgelopen weekend afgeladen vol, een uur in de rij staan en tenminste een half uur voor de lift Maar ja, herfstvakantie (ook voor de duitsers) en zon trekt ook veel mensen. Vandaag heerlijk relaxed nog 'even' rustig gereden, was redelijk droog al zaten er veradelijke stukken in met natte klei en stenen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Inderdaad, vandaag waren er nog veel stukken met modder, vooral op laatste sectie Downhill. Gezellig druk vandaag, wachttijden bij lift waren nihil, alleen achter mensen op de trails haha. Behalve 1 gast op een Tues, die ging lekker op de Downhill.

Nieuw stuk van de Downhill net na de brug was ook super vettig, maar dat wordt beter natuurlijk als ze het wat meer hardpack maken. Wel weer een mooie uitdaging met de natte wortels. En de Flowcountry blijft leuk!
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Gisteren naar Winterberg geweest, ondanks de modderige ondergrond een topdag gehad.

Alleen de north shore en flow shore waren dicht omdat het te nat was.

Favoriete tracks: freeride, flow country en Downhill.

De singletrail was mij te glad, ;-) Wel geprobeerd maar was geen feest. Dikke Santa Cruz V10 gehuurd en heel de dag rauzen. Alleen heel erg wennen aan flats, springen is dan toch een stuk technischer.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

eastwoodbiker schreef: ...... Alleen heel erg wennen aan flats, springen is dan toch een stuk technischer.
Als bikeparkmaagd heb ik me dat wel vaker afgevraagd, in hoeverre worden die huurfietsen op jou afgestemd? Pedalen, maar ook vering sag? Moet je zelf aan een shockpompje denken of doen ze dat daar?
Plaats reactie