YT Jeffsy 29 (2017)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Scottie2000 schreef:Welkom bij de gelukkige eigenaren club van Jeffsy's :)
De mijne gaat al bijna zijn 1e verjaardag vieren. Nog steeds happy.
Geen extra bike nodig. Vind het een prima ding voor alle omstandigheden.

Ik heb de 150 mm dropper (Rock Shox) ook vervangen door 125 mm.
Kwam net als jij ongeveer 1 cm zit-laagte te kort om fijn te rijden.
Thanks!

Heb nu in meerdere omstandigheden gereden. Vlakke routes, routes met veel klimwerk en routes met serieus technische trails erin. Ik ben ook van mening dat ik alles kan rijden met deze fiets. Op alle xc bikes die ik heb of heb gehad krijg ik tijdens een rit wel een keer last van mijn onderrug. Met de Jeffsy nog geen enkele keer, nu 3 dagen op rij 40 tot 50 km gereden en geen centje pijn. De houding op deze fiets voelt ook heel prettig kortom super tevreden!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb nog een hardtail erbij. Aangeschaft in april dit jaar...
Schaam modus.... Slechts 1x een mtb route (Schoorl) gereden.
Ieder keer als ik in de garage kom... staat de Jeffsy mij aan te kijken :) en wint.

Rondjes van meer dan 70 km zijn ook geen probleem.
Comfortabel en voldoende ruimte om je grens te verleggen.
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Hou zou je die Jeffsy vergelijken met een Neuron AL 9.9 SL? Ik zoek een leuke toevoeging of vervanging voor mijn Cannondale F29 en ben bang dat die Jeffsy misschien iets te traag sloom is voor het type fietsen dat ik doe. (Tochten door Zuid Limburg, door bossen crossen enzovoorts, zeker geen zwaar downhill werk.)
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Ik heb geen Neuron ,maar ik heb de YT Al One 29"(althans de vrouw, maar we passen beide er goed op :winkie: ) , en een trek fuel ex 9 , als ik de twee vergelijk zit ik bij de YT meer rechtop , en rijdt de YT als" lomp"maar wel comfortabel, waarschijnlijk de geometrie rechtop . De trek is wat meer sneller en voorspelbaarder in het bochten gedrag ,de YT is meer de " tank" vergeleken bij de Trek . :)
Ik haal een hoger gemiddelde qua snelheid bij hetzelfde rondje (Zeist) met de Trek dan de YT , neemt niet weg dat de YT een heerlijke "speel" fiets is waarmee je wat ruwer kan gooien en smijten voordat hij onvoorspelbaar wordt :winkie:

Maar met zo veel merken en fietsen , it's all in the geometrie :-q

suc6
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

crewone schreef:Hou zou je die Jeffsy vergelijken met een Neuron AL 9.9 SL? Ik zoek een leuke toevoeging of vervanging voor mijn Cannondale F29 en ben bang dat die Jeffsy misschien iets te traag sloom is voor het type fietsen dat ik doe. (Tochten door Zuid Limburg, door bossen crossen enzovoorts, zeker geen zwaar downhill werk.)
Denk als je geen echte trails wilt gaan rijden waar het echt heel technisch en steil omlaag gaat dat je beter af bent met een xc fully. Heb een specialized epic ernaast en die klimt wel degelijk een stuk makkelijker en vlotter. Als je de intensie hebt om lekker door te rijden over leuke singletracks maar geen echt technische trails dan zou ik het wel weten... iets met 100 of 110 mm veerweg voor en achter. Is snelheid minder belangrijk op het vlakke en/of omhoog dan zou je een Jeffsy kunnen overwegen aangezien het downhill en/of op technische passages toch zeker wel een feest is. :-q
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Helemaal mee eens, jeffsy is feest!!!
Je gaat er zeker geen snelheidsrecords mee breken en het is geen lichte xc-bike, maar wel een hele goede allround bike.
Klimmen gaat verrassend makkelijk en naar beneden is dikke pret!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

De Jeffsy is imho in Nederland alleen leuk als je er wat lichtere banden op legt. De standaard banden die op mijn Jeffsy's liggen zijn gewoon ankers. tenzij je van trainen houdt dan banden laten liggen ;)
Pedal damn it!!
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

nightcrawl schreef:De Jeffsy is imho in Nederland alleen leuk als je er wat lichtere banden op legt. De standaard banden die op mijn Jeffsy's liggen zijn gewoon ankers. tenzij je van trainen houdt dan banden laten liggen ;)
Ik kwam ook al niet voorruit op die IBEXen. Maar met een HRII/Nobby Nic combi of soortgelijks kan je er nog aardig gas op geven op de Nederlandse parcours.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

nightcrawl schreef:De Jeffsy is imho in Nederland alleen leuk als je er wat lichtere banden op legt. De standaard banden die op mijn Jeffsy's liggen zijn gewoon ankers. tenzij je van trainen houdt dan banden laten liggen ;)
Zeg dat .... wel! ;)

Toen ik die tractor (Ibex) banden er eenmaal af had en vervangen had voor Racing Ralph leek het wel alsof mijn conditie een stuk verbeterd was. :winkie:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Inmiddels een kleine update gedaan aan deze super fiets. Ik was niet helemaal tevreden over het bereik van de sram cassette (10-42). Heb deze nu vervangen voor een cassette van 9-46 van E-Thirteen. Vandaag de eerste test gedaan en was zeer tevreden!

Afbeelding

Eindelijk weer een lekker licht verzetje om te klimmen, onmisbaar wat mij betreft. Zeker wanneer het steil en technisch wordt, ben gewoon geen power rijder, liever gewoon relaxt en soepel. ;-)
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Koenuhhh schreef:
nightcrawl schreef:De Jeffsy is imho in Nederland alleen leuk als je er wat lichtere banden op legt. De standaard banden die op mijn Jeffsy's liggen zijn gewoon ankers. tenzij je van trainen houdt dan banden laten liggen ;)
Zeg dat .... wel! ;)

Toen ik die tractor (Ibex) banden er eenmaal af had en vervangen had voor Racing Ralph leek het wel alsof mijn conditie een stuk verbeterd was. :winkie:
Ik heb er nu Maxxis highroller’s op zitten, die voelen aan alsof er rupsbanden opzitten :lol:
Ze rijden beter dan de nobby nics waar ik altijd mee rijd, maar wel meer rolweerstand en een stuk meer gewicht. Ik weet nog niet zo goed wat ik er mee moet, ik vind het zonde om ze in de kast te leggen, maar ik heb het gevoel dat ze voor NL overkill zijn.
Misschien toch maar een wat lichter lopend bandje erop en de Maxxis bewaren voor de buitenlandse tripjes.
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Koenuhhh schreef:Eindelijk weer een lekker licht verzetje om te klimmen, onmisbaar wat mij betreft. Zeker wanneer het steil en technisch wordt, ben gewoon geen power rijder, liever gewoon relaxt en soepel. ;-)
Ik heb mezelf al een paar keer kapot gereden met de 1x11
Zou het helpen om een 28t voorblad te monteren, of is het gelijk de cassette die eraan moet geloven? Ik ben 3x9 gewend en ik mis echt de souplesse waarmee ik de langere klimmen rijd. Het valt me ook op dat het tempo lager ligt door de overbrenging. Waar ik met 3x9 met 8 kmph omhoog reed, doe ik dat nu met 5 kmph lijkt het.
Ik kan wel het koppel leveren om omhoog te komen, maar waar ik voorheen in mijn middenblad nog snelheid kon behouden, peddel ik nu met erg hoge cadans en lagere snelheid. Het nadeel hiervan is, dat er op modderige ondergrond eerder wielspin optreed door het hoge koppel in combinatie met de lagere snelheid. Als ik iets vlotter wil gaan moet ik behoorlijk veel energie toevoegen en dan zit ik soms net buiten mijn vermogen.
Heb het idee dat ik veel meer kracht moet hebben om de fiets vlot door het terrein te jagen.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Heb in eerste instantie alleen mijn 32er blad voor vervangen voor een 28er en in eerste instantie was ik hier tevreden mee. Nu alsnog mijn cassette gewisseld voor eentje met een 46er als grootste blad in plaats van een 42er. Nu kan ik weer de lastigere klimmen omhoog rijden op een heerlijk licht verzetje.

Ik ben zelf geen hard rijder op de vlakke rechte stukken, dus vandaar dat ik prima weg kan komen met een 28er blad voor. Als je wel van het tempo rijden bent op de makkelijkere paden dan kom je denk ik beter uit met een 30er of 32er voor.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Versnellingen kan je vergelijken met ritzel rechner (https://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechner.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Daarmee kan je de oude en nieuwe setup met elkaar vergelijken. Dan praten we over appels met appels vergelijken, omdat je gevoel bedrieglijk kan zijn. (Of goed en kan je het staven met cijfers)
Dan weet je namelijk ook wat er veranderd met een kleiner voorblad.

Ook ik heb een 28 tands voorblad erop en de 9-46 cassette van E13.
Omdat op het moment van de gemaakte keuze om voor deze cassette te gaan er nog geen goedkopere variant van de Eagle beschikbaar was.

Het bereik met 28 tanden en 9-46 is groot. Maar als nadeel krijg je wat grotere stappen (uiteraard)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

rubbâhnoppûh schreef:
Ik heb er nu Maxxis highroller’s op zitten, die voelen aan alsof er rupsbanden opzitten :lol:
Ze rijden beter dan de nobby nics waar ik altijd mee rijd, maar wel meer rolweerstand en een stuk meer gewicht. Ik weet nog niet zo goed wat ik er mee moet, ik vind het zonde om ze in de kast te leggen, maar ik heb het gevoel dat ze voor NL overkill zijn.
Misschien toch maar een wat lichter lopend bandje erop en de Maxxis bewaren voor de buitenlandse tripjes.
Maxxis Ikon 3C, echt een hele fijne band. Voor en achter kan gewoon, meer dan genoeg grip maar hij loopt heel licht. Rekon kan ook, loopvlak van ikon maar met iets grovere noppen.

Rij zelf de Ikon's op mijn Spectral.
Plaats reactie