Canyon 2017

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Ik kwam idd ook tot die conclusie (XT 2x11). Een dropper is leuk, maar mijn rondje is over het algemeen gewoon hier in NL of niet al te heftig in Belgie of Noord-Frankrijk met een week-end weg. Soms voel je dan een zadel in je maag als je achter je zadel hangt, maar dat is niet vaak.

Ik moet nog even wennen aan het idee van een 27.5" in plaats van een 29". Ik heb namelijk een maat S nodig (168m). Ik heb dus weer iets om me 'even' in te verdiepen. Ik dacht dat de 29" wel zo ver is doorontwikkeld dat het wel mogelijk is met kleinere maten, maar zo ver gaat mijn kennis niet. Ervaringen zijn welkom. Canyon kiest in ieder geval voor de kleinere maten voor een 27.5".

Overigens nog (prettig) contact gehad met Canyon via de chat. Blijkt dat ze weinig doen met de opgegeven maten in de Perfect Positioning System. Ze passen niets aan op de fiets, je krijgt dus de standaard fiets zoals opgegeven in de specs. Je kan wel later een andere stuurpen opvragen.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rijd zelf een 29" Lux in maatje S.
Kijk altijd met een stiekum oog naar een hardtail voor erbij.
Omdat een Grand Canyon er in S slechts is in 27,5" (en niet langer meer in carbon verkrijgbaar is), zou mijn keus dus vallen op een Exceed.
Canyon heeft fantastische bikes, maar dat 29" tegenwoordig ontbreekt in Gr. Canyon maat S vind ik toch een gemiste kans, jammer!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

buiten het feit dat ik ook vind dat canyon een beetje wat kansen laat liggen door veel in 27.5 te leveren en niet zo heel veel in 29 , blijf ik het toch wel een erg prettig merk vinden . deze zomer vakantie in Oostenrijk heerlijk gereden met de Spectral en het heeft me verbaasd hoe prettig die fiets is . andere merken waren toch stugger en zwaarder , logger enz .. De Spectral is mij voor het trail werk kennelijk op het lijf geschreven.

Iets anders . ik lees nog steeds vaak dat mensen een dropper in Nederland niet nodig hebben en dat je zon ding alleen nodig hebt in het buitenland tijdens steile afdalingen enz. . het verbaasd me dat mensen in die onzin geloven. ik durf wel een stelling te plaatsen waar wellicht enkelen van schrikken . draai de hele gedachte van het rijden op een MTB eens om ...! wanneer heb je je zadel nodig ? tijdens een klim.. verder niet .. zadel naar beneden zorgt voor zo enorm veel betere daal stuur en fiets techniek.. !
jammer dat zo weinig mensen dat willen zien.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling. Als je langere afstanden rijdt zit je toch wel een tijd op het zadel.
Bij een rondje Zeist valt dat misschien wel mee, maar bij een route als Apeldoorn of een marathon zit je toch wel vrij veel op het zadel.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

De Exceed is in maat S gewoon een 29" fiets en bedoeld voor mensen met een lengte van 162-172 cm.

De Grand Canyon is in maat S wel een 27,5" fiets.

En het verschil in gewicht ga je echt wel merken (exceed 9.9 weegt 10,0kg tegen Grand Canyon 9.9 trail van 11,3 kg). Zelf zou ik de keuze maken voor de exceed in dat geval.

Maar zoals altijd: hoe meer keuze, hoe moeilijker het wordt.

Succes met knopen doorhakken!
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Thanks. Het gewicht is niet mijn grootste drijfveer. Moet ik eerst zelf nog een paar kilo kwijt, of een bidonnetje minder mee.

Er is veel geschreven over het verschil tussen 27.5" en 29". Maar ik vraag me toch af of men nu de kleine maten ook met een 29" uitbrengt vanwege commercie of dat het echt nut heeft. Canyon (chat) vindt dat de Grand Canyon niet tot zijn recht komt met een 29" in de maten S en XS. Niet lang geleden maakte de fietsmerken toch andere keuzes, maar techniek gaat verder. Ga ik even voorbij aan mijn mening dat een kleine fiets met 29" niet mooi is, in hoeverre dat uberhaupt belangrijk is (niet echt dus).

Eigenlijk heb ik dus nog geen idee wat ik nu wil, wel de afmontage, etc maar nog niet de wielmaat en dure alu of goedkope carbon. :~
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Dit riekt bijna naar Bikeadvies ;)
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Knoop is doorgehakt, kwestie van keuzes maken en niet te lang draaien. Het wordt de Grand Canyon SLX 9.9 SL. :-q
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Erg mooie bike! :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Keuze alu vs carbon is niet zo wezenlijk als 27,5" vs 29". Wielmaat is zeer bepalend voor het karakter van je fiets. Goed, je keuze is gemaakt, maar ik had eerst eens een proefrit geregeld op een 27,5" en een 29", zodat je weet waar je wel of niet voor kiest.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:Keuze alu vs carbon is niet zo wezenlijk als 27,5" vs 29". Wielmaat is zeer bepalend voor het karakter van je fiets.
Ik wil nog een stap verder gaan. En stellen dat wielmaat geen ene ruk uit maakt. Net zo min als frame materiaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De grootste beperking van de fiets is zijn/haar berijder... :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef:
aurelius schreef:Keuze alu vs carbon is niet zo wezenlijk als 27,5" vs 29". Wielmaat is zeer bepalend voor het karakter van je fiets.
Ik wil nog een stap verder gaan. En stellen dat wielmaat geen ene ruk uit maakt. Net zo min als frame materiaal.
:lol: :lol: . Die stelling verwerpen we dan maar meteen, zonder verder er dieper op in te hoeven gaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:
Lars TB schreef:Ik wil nog een stap verder gaan. En stellen dat wielmaat geen ene ruk uit maakt.
:lol: :lol: . Die stelling verwerpen we dan maar meteen, zonder verder er dieper op in te hoeven gaan.
Ontkennen is ook een kunst.

Geometrie, dat is het enige dat het karakter van een fiets bepaald.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En met die stelling is gelijk bewezen dat het allemaal een kwestie van karakter is.
Plaats reactie