Nieuwe fiets voor wegen en bospaden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
VincentFietser
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 mei 2017, 14:47

Na mij even voorgesteld te hebben in het voorsteltopic (vast gelezen ;)) wil ik graag beginnen met advies inwinnen om een geschikte fiets te vinden.
Ik fiets al een tijdje op een geleende fiets (cube nature) van een vriend. Ik fiets voornamelijk op verhard en wil af en toe van de paden af kunnen wijken. De bossen in wil ik niet gelijk uitsluiten maar is geen hoofdzaak. Zo weet ik dat het een hardtail moet worden.
Afgelopen dagen ben ik bij een aantal winkels langs geweest om wat informatie te vergaren. Zo ben ik bij een aantal fietsen terecht gekomen die mij aanspreken. Het aanbod is echter zo groot dat ik nu begin te twijfelen.

Ghost Panamao x8 2015 https://www.fahrrad-xxl.de/ghost-panamao-x-8-x0018485 €849
Overjarig model dat met korting word aangeboden

Cube Cross https://www.cube.eu/nl/2017/trekking/cr ... reen-2017/ €849

Cube Cross Pro https://www.cube.eu/nl/2017/trekking/cr ... lime-2017/ €999

Eigenlijk ben ik best gecharmeerd van de Ghost omdat deze over een goede afmontage (alles XT) beschikt t.o.v. de prijs. Maar is dat wel zo t.o.v. de nieuwere cubes (incl. nieuwere afmontage)?
Over de Ghost is weinig te vinden maar heb wel gelezen dat de wielen zwaar zijn. Gezocht en deze zijn 530g. De wielen van de cubes zijn 500g (ps).

De Cubes beschikken beiden over een Hollowtech naaf, voordeel?
Ik vraag me af of de Rock Shox van de Pro een betere kwaliteit heeft dan de vork van de Ghost.

Verder is het volgens de verkopers geen probleem om een reguliere hardtail te kiezen waar ze dan andere banden voor me op willen zetten. Erg leuk maar dan is het aanbod ineens ontzettend groot. Graag jullie expertise over de 3 type fietsen en wellicht een tip voor een ander model?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, als je het bos niet gelijk uitsluit waarom dan geen MTB ipv deze hybridefietsen? Op de weg (met andere bandjes) fietst het even goed en je hebt dan wel een fiets waarmee je, als je eenmaal van het echte offroad-werk hebt geproefd en verslaafd bent, zorgeloos het bos in kan (met de juiste bandjes). Ik ben altijd een groot voorstander van multifunctionaliteit :wink:

Ja, heb ik gelezen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

"Ausverkauft" staat er bij de Ghost, dus dat is 1 probleem minder.

Maar wat TenZNL zegt: een mountainbike is allrounder. En vaak zelfs nog wat scherper geprijsd!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Gewoon een mooie mtb en het juiste profiel eronder.
Bv thunderburd of raceking racesport.
Hier draai je menig racertje mee voorbij en bol je heerlijk over de paadjes.
VincentFietser
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 mei 2017, 14:47

Sorry voor de late reactie.
Inmiddels heb ik een mooie Cannondale F29 alloy uit 2015 op de kop kunnen tikken. Eigenlijk ben ik al verknocht aan het mountainbiken en rij ik niet veel meer op verharde paden :D

Bedankt voor jullie reacties. Wat mij betreft kan hier een slotje op.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Dan heb je een mooie fiets waar je nog jaren mee vooruit kan.
En ook bruikbaar als je echt offroad gaat.
Wir wollen leben!
alanslater
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 december 2020, 10:15

Wellicht een wat ouder onderwerp maar ik heb onlangs op jullie advies ook een mtb gekocht. Het is een hele mooie fiets en ik ben er echt weg van. Of een stadsfiets hetzelfde effect heeft? Dat lijkt me niet, die zitten toch heel anders en daarbij wordt gebruik gemaakt van een hele andere techniek. Ik heb ook gelijk een leuke gadget voor mijn mtb gekocht, handig om fiets ophangen . Die standaard bevestig je gewoon aan de muur en dan blijft je fiets of mtb goed hangen. Zelf vind ik het erg handig want dan hangt de fiets niet zo in de weg.
Laatst gewijzigd door alanslater op wo 23 december 2020, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

alanslater schreef: vr 11 december 2020, 10:21 Een stadsfiets is prima voor jou, sla gewoon offroad-banden in en alles wordt super
Jij registreert je speciaal om in een 3 jaar oud topic wat al afgehandeld is te reageren? :~
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mompelt iets over zsm 25 posts dumpen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nou dan mag die nog wel wat meer oude koeien uit de sloot gaan halen..
Vooralsnog zijn we 2 uur verder en nog maar steeds 1 bericht.
Als ik 25 berichten moest hebben, zou dat binnen 10 minuten klaar zijn en dan hoppa verkoop aanmaken
:-q

Maar ik heb niks ter verkopen gelukkig.
Plaats reactie