Sunrace cassettes 10 & 11 speed 11-40 en 11-42

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik zit te twijfelen om een Sunrace cassette aan te schaffen. Het op dit moment zo'n extra 40t (of was het nou 42?) bij een xt 11-36 cassette, met slx shifter, en ik heb dat zaagblad achter wel echt nodig, anders kom ik nergens boven...
Alleen schakelt het best wel bout. Zonder de 40t schakelt het heel soepel op en af, zelfs met clutch, maar met gaat het heel 'clunky'. Lichter schakelen moet je hem even doorduwen zegmaar, waardoor je vaak per ongeluk dubbel schakelt, het te lang duurt en je er te veel over moet nadenken.
Ik vraag me af of dit met zo'n sunrace beter gaat, want volgens mij is de vertanding hetzelfde. Is er een wezenlijk verschil tussen een volledige cassette en zo'n extra 40/42t? Of moet ik het ergens anders zoeken?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

11-36 is een 10sp cassette? 40 of 42 is voor 11sp, toch? Wat voor achterderrie rij je?
Indien ja, dan moet je overstappen op 11sp of je tandbladen voor aanpassen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik denk dat Brian nu met een one-up achtige cog achter zijn 10s cassette rijdt ;)

Als je beter wilt schakelen, zul je een one-up cage moeten monteren, of je derailleur nog eens afstellen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ja klopt, een one up. Derailleur afstellen kan ik wel, zoals gezegd schakelt het perfect zonder de one up, maar met krijg ik het gewoon niet goed. Ik heb trouwens een xt derrailleur.
Dus zo'n sunrace cassette (10sp natuurlijk) zal niet inherent beter schakelen dan de combi die ik nu heb?
Die one up cage had ik al naar gekeken, maar is alleen voor medium en ik heb een derrie met lange kooi.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het kan ook zijn dat je ketting te lang is, of je B-tension verkeerd staat.
Het zou gewoon goed moeten schakelen...

Overigens heb je qua bereik niet meer nodig dan een medium kooi, dus je kunt met die radr mooi je kooi korter maken :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Dan ga ik nog ff klieren ermee :-) B-tension is max, dat kan niet anders anders loopt hij aan, ketting kan wellicht nog iets korter, daar had ik nog niet aan gedacht!
Die Radr is toch alleen de voorplaat? Moet ik ook nog een medium achterplaatje hebben.
In ieder geval goed dat ik het nog ff navroeg, cassette zat al in het virtuele winkelmandje :-D

Edit: kooien gewoon bij bike discount te koop, zie ik.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Als je zon kooi overweegt, leg dan een paar euro meer neer voor een 11sp derailleur. Slx m7000 of XT m8000 ofzo.
Dat werkt ook perfect met 10sp shifter namelijk, en ben je voor de toekomst gelijk voorzien.

Ik reed eerst ook met een 11-42t sunrace in combo met de m786 derailleur, het ging, maar was niet perfect. Nu een tijdje de m8000 erop en gaat stukken beter qua schakelen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MacReal schreef:Ik denk dat Brian nu met een one-up achtige cog achter zijn 10s cassette rijdt ;)

Als je beter wilt schakelen, zul je een one-up cage moeten monteren, of je derailleur nog eens afstellen.
Vandaar de vraag over de achterderrie, een 10sp XT gaat toch maar tot 36t?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

KevinBel schreef:Als je zon kooi overweegt, leg dan een paar euro meer neer voor een 11sp derailleur. Slx m7000 of XT m8000 ofzo.
+1 (al heeft Shimano er nu ook een M6000 10-speed voor)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Dat hele derailleurverhaal (nieuwe deore of 11 speed) was even langs mij heen gegaan. Ik wist wel dat de XT maar tot 36 kon, maar ik dacht: ach, die paar tandjes extra... Het werkt ook wel hoor, alleen niet geweldig.
Ik ga maar voor de 11 speed slx, ben ik meteen een beetje future proof. Nieuwe deore is leuk, maar had dan wat goedkoper gemogen van mij.

Goed, nu weer over sunrace cassettes! :-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

BrianW schreef:Dat hele derailleurverhaal (nieuwe deore of 11 speed) was even langs mij heen gegaan. Ik wist wel dat de XT maar tot 36 kon, maar ik dacht: ach, die paar tandjes extra... Het werkt ook wel hoor, alleen niet geweldig.
Ik ga maar voor de 11 speed slx, ben ik meteen een beetje future proof. Nieuwe deore is leuk, maar had dan wat goedkoper gemogen van mij.

Goed, nu weer over sunrace cassettes! :-)
In mijn geval kon ik het niet over Sunrace cassettes hebben zonder het ook over modificatie of vervanging van de derailleur te hebben. En de prijzen van goatlinks ed zijn toch best hoog tov een nieuwe derailleur.
Give me little bits of / more than I can take
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Toch even terugkomen hierop... Er konden maar liefst zes schakels uit m'n ketting, geen idee wat ik aan het denken was toen ik die monteerde :-)
Schakelen is echt sterk verbeterd. Alleen nog een kleine aarzeling waar normaal de 17t hoort te zitten, en terug van de 42 naar de krans eronder, maar die sla ik toch meestal over. Verder schakelt 't echt perfect. Scheelt mij weer 50 piek dus.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wat is het verschil tussen sunrace m8 11-46 en de sunrace csm8 11-46?

Bvd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Niks, precies dezelfde. Csm8 is compleet modelnummer van sunrace. Cs=cassette ;)

Edit: Ik was iets te snel met antwoord geven. csm8 bestaat niet :~
Het is csmx8 of csms8.

http://www.sunrace.com/en/products/cassettes-mtb" onclick="window.open(this.href);return false;
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Oké, dank je
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie