SRAM XX1 / X01 / X1 / GX / NX 11spd ervaring/vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

jammer dat ze hem alleen in 28t maken, is voor mij veeeeel te klein
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Enkele van de andere merken maken ook RVS bladen maar dan ben je vast niet goedkoper mee uit
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

ltqalias schreef:Juist, goedkoper = staal = harder.. ik ga op zoek naar de verschillen tussen een staal en alu chainring, ik kan me indenken dat staal meer geluid maakt dan zachter alu etc. maar daar zal al wel over geschreven zijn op internet.
Toch nog een vraag over 0 of 6 mm offset versies die ik online zie, hoe weet ik of mijn SRAM X1 Carbon, 32T Direct Mount X-Sync 0 of 6 mm offset nodig heeft? En wat is verstandiger, van 32 tandjes naar 28 tandjes (of zelfs extremer 26 of juist 30, middenweg) als ik wil blijven kunnen trappen de berg omhoog? valt daar voor een leek iets in begrijpelijke taal over te zeggen?
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Is erg persoonlijk...check: http://ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false;

hier kun je de verzetten met elkaar vergelijken.

ik rij zelf met een 30t hier in het Zuid Limburgse... kom nergens te kort en gebruik de 30-42 combi niet heel vaak... maar op hele steile klimmen wel lekker. Ligt ook aan welk soort rijder je bent, ik rij zelf graag op een hoge trapfrequentie, zowel op de MTB als op de racefiets...
28t zou meer voor het Ardennenwerk zijn, 26t lijkt me meer iets voor de lange steile klimmen in de Alpen ofzo... wellicht dat mede forumgebruikers hier anders over denken.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

crankstel schreef:Staal is over het algemeen wel een harder materiaal dan aluminium, dus het zal minder hard slijten in theorie.
Bedankt voor je input, ik heb een SRAM alu 28 tands in huis gehaald maar lees tot mijn schrik dat daar 0 mm offset op staat. Nu begrijp ik niet zo goed wat dat is (niet zo technisch) maar op huidige die ik heb gedemonteerd staat;

3 mm offset boost 148 compatible K3516.

Heb ik nu een verkeerde chainring gekocht? Ik had er geen erg in dat ik deze keuze had bij het bestellen..
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

0mm = BB30
3mm = GXP / Boost
6mm = GXP

Ja, je hebt het verkeerde blad gekocht.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Ik heb dus een X1 crankstel. op de site hieronder staat helemaal onderaan voor X1 zero offset. Maar dat is voor 30 mm spindle en pf30, ik heb weer pf92 en weet niet hoeveel mm spindle. Toch een klusje dat boven mijn kunnen gaat vrees ik... ?

https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... bility.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ah, bedankt madskatingcow, ik heb dus een GXP/BOOST 'versie' nodig begrijp ik. Ga ik daar snel nog achteraan??
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

madskatingcow schreef:0mm = BB30
3mm = GXP / Boost
6mm = GXP

Ja, je hebt het verkeerde blad gekocht.
Toch begrijp ik het niet goed; ik zie nergens bij Sram of elders een 3mm offset te koop, heef iemand een link oid voor mij?

Edit, toch zelf gevonden, bijvoorbeeld de 30 tands bij Mantel als hieronder. Zijn 28 tands dan wat overkill voor bergen?


https://www.mantel.com/sram-x-sync-dire ... gblad?spec" onclick="window.open(this.href);return false;[]=2012&utm_source=beslist&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=mantel-NL-BE
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Even een vraagje, hoeveel km doen jullie zoals met de X1 of XX1 ketting icm XX1 cassette?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niemand die nog met XX1 rijdt?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Dutch schreef:Even een vraagje, hoeveel km doen jullie zoals met de X1 of XX1 ketting icm XX1 cassette?
Zegt niet veel, teveel afhankelijk van onderhoud, omstandigheden en nog enkele andere factoren die ik vergeet.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Dutch schreef:Niemand die nog met XX1 rijdt?
Vorig jaar heb ik de 7000km icm 3 kettingen gehaald. Best wat marathons gereden.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb sinds maart een 11 speed XX1 cassette met 2 stuks XX1 kettingen die ik periodiek wissel.

Ik heb er nu pas 1.100 km op zitten dus nog weinig van te zeggen hoe ver ik ga komen, hopelijk heel ver want een nieuwe cassette kost nogal wat.
j---esse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: ma 2 mei 2011, 00:47

Zelf rijd ik nu 1 seizoen met X01, derde ketting die er nu op gaat (KMC). Andere bike heeft ook een 11 speed groep, daar de ketting ook van vervangen. Tot mijn verbazing blijken allebei de chainrings versleten te zijn. Wanneer ik een rondje fiets blijft de nieuwe ketting aan het einde van de chainring hangen. Dit zorgt voor een heel irritant tikje bij het aanzetten. Conclusie; 3 van de 4 chainrings die ik heb liggen kunnen de vuilnisbak in want die hebben dus allemaal dat tikje met een nieuwe ketting. Is dit normaal bij een single ring setup? En had ik dit probleem kunnen voorkomen door 3 kettingen te rouleren ipv elke keer een nieuw er op leggen na bepaalde hoeveelheid rek.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

De alu chainrings slijten inderdaad behoorlijk snel. Ik reed er 1000km in goede omstandigheden mee. Dus met het regenseizoen van de laatste maanden zal het aantal km's nog wel behoorlijk lager uitvallen... Ik denk dat ketting wisselen vooral baat heeft voor de cassette en niet zo voor de chainring.
Plaats reactie