KleinPalomino schreef:Is het blad voor als eens vervangen? En wat voor een blad heb je voor? Aluminium of staal?
Het originele blad van Sram, alu.
Er is bitter weinig aan slijtage op te merken. Ik rijd met 2 kettingen, onderhoud mijn mtb als een (halve) maniak en rijd enkel tussen maart en oktober in het bos. Ik vrees dat een nieuw voorblad niet veel gaat oplossen.
Het is een omstandigheid die ik de rest van het jaar misschien helemaal niet meer tegen kom dus ik zal het nog maar wat aankijken. 3000km is misschien een beetje rap om het in te wisselen voor een Eagle groep
Dat is knap! Ik haalde toch maar maximal 1000km met een alu-blad. Dan begon het tandwiel ook te knarsen. Ik heb al eens eerder een foto gedeeld van een nieuw blad en het gebruikte blad. De tanden waren toch behoorlijk dun geworden waardoor de ketting er natuurlijk makkelijker afspringt.
Dus mijn idee is dat mogelijk jouw voorblad dus wel aan vervanging toe is. Ik zal eens op zoek naar die foto.
Hmmm, de dunne tanden zien er bij mij ook veel smaller uit dan op dat nieuwe blad, naar de breedte had ik nu niet echt gekeken. Ik ga het morgen eens vergelijken bij een kameraad die pas met een nieuwe GX groep rijd.
Dan zou het toch dat kunnen zijn, bedankt voor de tip!
1000km is wel belachelijk snel om een voorblad te moeten vervangen, zonde.
Het blad is veel langer dan 1000km te gebruiken. Haaietanden, zoals op normale bladen, komen nauwelijks voor bij de X-sync bladen. Maar de 'chain retention' wordt wel minder waardoor je dus kans maakt de ketting te verliezen. En ik vind dat het bijgeluid meer wordt naarmate de slijtage vordert. Dus ik heb al tweemaal met 1000km een blad vervangen ja. Dan is ie weer heerlijk stil! Na die twee bladen ben ik bij wijze van test overgestapt op de stalen 28t van SRAM. Maar die heb ik na een paar honderd km's al vervangen voor een Eagle-setje. Dus ik kan niets zeggen of de stalen veel duurzamer is (no-brainer natuurlijk). Overigens ben ik afgelopen jaar 1 maal de ketting verloren en dat was de eerste keer sinds ik eind 2012 ben overgestapt op 1x11 en nu dan 1x12.
De Eagle heeft trouwens de ketting prima erop gehouden in het bikepark Schladming. Het blad van de Eagle zou vanwege het speciale profiel ook duurzamer moeten zijn. Ik heb er echter pas iets van 700km opzitten. Dus nog even wachten voordat ik kan zeggen of de Eagle wel makkelijk over de 1000km heen gaat.
Dat bovenste blad op je foto is een stalen van Sram?
Ik heb vandaag mijn voorblad vergeleken met een splinternieuw alu voorblad en ik zag totaal geen verschil. Dunne tanden zoals het onderste blad op je foto en geen dikke zoals op je bovenste blad . Als ik het zo vergelijk betreft het dus geen stijtage maar gewoon het ontwerp.
Bij mij draait alles als een zonnetje moet ik zeggen, helemaal geen last knarsen of bijgeluiden. Een stalen blad kost amper geld dus op dat vlak kan ik het altijd wel eens proberen natuurlijk.
Vraagje, ik heb een SRAM X1 Carbon, 32T Direct Mount X-Sync crankstel. (op de TREK Top Fuel) en ik zoek er eentje met wat minder tandjes. Op de site van SRAM zie ik dat zo'n blad zo'n 103 euro in de winkel zou moeten kosten.. Bij Rose internetwinkel zie ik (hetzelfde??) blad voor 15,20 euro.. Mis ik hier wat essentieels waardoor er zo'n groot prijsverschil is?
Juist, goedkoper = staal = harder.. ik ga op zoek naar de verschillen tussen een staal en alu chainring, ik kan me indenken dat staal meer geluid maakt dan zachter alu etc. maar daar zal al wel over geschreven zijn op internet.
Als je toch liever een aluminium tandwiel wilt kun je voor minder geld ook mooie tandielen vinden bij Absolute Black, Wolf Tooth Components, Superstar Components, B.O.R., Chromag, Praxis Works, enz.