Hulp gezocht: ongeruste echtgenote...(en Strava Beacon)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zo'n tracker lijkt mij ook de ideale oplossing.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: Een GPS tracker zendt constant een signaal, dus werkt in principe altijd zolang je satelliet ontvangst hebt.
Ik ga zelf naar zo'n tracker kijken, handig voor het thuis front, grotere kans op ontvangst en als je fiets wordt gestolen kan je 007 uithangen.
Een GPS tracker ontvangt GPS signaal, voor het doorsturen van jouw positie naar de rest van de wereld is altijd nog iets anders nodig. Kan via GSM, of, zoals mijn Spot Gen3: globalsat. Maar daar heb je dus wel een abonnementje bij nodig.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op vr 18 augustus 2017, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Zo'n tracker lijkt mij ook de ideale oplossing.
Degenen die met een simkaartje werken kunnen niks wat je telefoon niet ook kan.

Trackers die via satelliet werken zijn vooral relevant als je in gebieden zonder gsm dekking fietst, maar daarvoor ben je al snel plm 200 euro per jaar kwijt.
Everybody bought a new bike!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als je fiets gestolen wordt heb je niks aan je telefoon. ;-)
Maar goed, dat is een ander punt dan waar TS mee te maken heeft.
Op alieexpress zijn zat GPS trackers te vinden voor een leuk prijsje.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maar daar moet iig een simkaartje in voor een paar euro pm. There is no such thing as a free lunch ;)
Everybody bought a new bike!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Klopt, dat moet in elke GPS tracker.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Ik gebruik hiervoor GPS SMS Phone finder (https://play.google.com/store/apps/deta ... cker&hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;) mijn vriendin kan dan een SMSje naar mijn telefoon sturen en zij krijgt dan een SMSje terug met een linkje naar google maps en mijn lokatie en tevens de GPS coordinaten.
Voordeel is dat je hiervoor geen internet signaal hoeft te hebben en enkel een GSM signaal.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Miker V schreef:Sinds kort breng ik mijn weekenden door in het buitenland....Mijn vraag: hoe kan ik normaal fietsen en toch mijn vrouw gerust stellen? Via Strava premium en de Strava app op mijn telefoon? En krijg ik dan mijn ritten "dubbel" in Strava (via Garmin toestel EN smartphone app), of is er een eenvoudige manier om dit te voorkomen? En werkt de beacon-functie ook als je telefoon in een rugzak of achterzak zit? Of is er een andere manier om dit op te lossen (overigens hoeft mijn vrouw niet ALTIJD te weten waar ik ben, enkel als ik ga MTB en :winkie: :winkie: :winkie:)
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem
ik heb al nagedacht om mijn vrouw in te wisselen voor een minder ongerust exemplaar, maar tot nu toe zie ik meer nadelen hiervan dan voordelen :lol: :lol:
Op persoonlijk en relationeel vlak; als je je weekenden dan al doorbrengt in het buitenland, én in je uppie, wat is het nut/noodzaak/doel van een echtgenote dan? (retorisch bedoeld, maar staat je vrij om te antwoorden)

Op praktisch vlak: Als je dan al van je bike knikkert in het buitenland, en je vrouw ziet dat, wat gaat ze dan op XX kilometer afstand voor je doen? Voordat zij bij je is, gaat er veel tijd verloren.

Reëel gezien zou ik eerder investeren in iets als Spot (kleine €200/jaar abonnement) dan heb je live tracking in 5 minuten interval, zonder datakosten en met langere batterijlevensduur dan een smartphone. En leg je er jaarlijks nog een €15,- bij dan krijg je in voorkomende gevallen ook nog search and rescue erbij. https://www.findmespot.eu/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
Van Garmin heb je nog de InReach modellen, iets soortgelijks als Spot maar dan met ingebouwde navigatie en meer flexibele abonnementen. Er is ook zoiets van DeLorean(lastig verkrijgbaar in NL).
Andere oplossing is nog te investeren in een wearable device zoals een Forerunner of Vivofit (die is onder de €100,-) en dan via Garmin Connect op je smartphone de LiveTracking gebruiken. Werkt super en perfect voor hetgeen ik het nodig hebt (op mijn Forerunner 235).

Maar met een beetje planning en voorbereiding kun je volgens mij ook al een eind komen? Je rijdt immers toch op GPS in het buitenland, dan even de gpx naar je vrouw mailen en voor de rit even sms/app dat je vertrekt voor 2-3-4 uur. Ga je fors over de tijd heen is het aan haar om actie te ondernemen. Bij veilige thuiskomst even berichtje sturen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Er moet toch iemand zijn die doordeweeks de fietskleding gaat wassen. Ik zie het nut van een vrouw thuis wel in. :roll: :winkie:

*verstopt zich voor de bikende feministes*
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Ramon 73 schreef: Op persoonlijk en relationeel vlak; als je je weekenden dan al doorbrengt in het buitenland, én in je uppie, wat is het nut/noodzaak/doel van een echtgenote dan? (retorisch bedoeld, maar staat je vrij om te antwoorden)

Op praktisch vlak: Als je dan al van je bike knikkert in het buitenland, en je vrouw ziet dat, wat gaat ze dan op XX kilometer afstand voor je doen? Voordat zij bij je is, gaat er veel tijd verloren.
Op persoonlijk en relationeel vlak; mijn vrouw woont daar in het buitenland (als eerste opstap richting volledige emigratie naar Italie), breng dus de weekenden bij/met haar door. Hoeft verder geen nadere toelichting denk ik :bier: :lol:

Ik rij niet altijd gedownloade GPS routes, of het gebeurt wel eens dat ik aan een route begin maar gedurende de trip besluit om van de route af te wijken. Gewoon omdat ik ergens een mooi pad zie dat ik wil "verkennen". Gebied waar ik fiets is klein genoeg om niet te verdwalen, maar uitdagend genoeg om flink op je kokosnoot te gaan.
Natuurlijk laat ik haar ook weten hoe lang ik onderweg denk te zijn. Het is vooral voor háár gemoedsrust om te weten waar ik ben, niet voor mezelf (ik vertrouw op mijn mobiele telefoon en Garmin igv nood).

Ik ga gewoon even een van de betreffende apps proberen (maar tips blijven welkom)!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

En zoek zsm een fietsmaatje/groepje, dat fietst toch een stuk veiliger.
Doe je trouwens goed, een vrouw in Italië, ik ging van Harderwijk naar net onder Nijmegen voor de mijne en ben er op fiets gebied ook flink op vooruit gegaan, maar Italië is andere koek. ;-)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Sommige mensen doen echt alles voor een betere MTB plek. ;-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De een gaat eens per jaar op vakantie, de ander gewoon elk weekend. :bier:

Goed voor mekaar. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Meest simpele oplossing:
https://youtu.be/MZRw9NiVUuM" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Intussen ViewRanger app op mijn telefoon gezet, en er weer afgehaald. Was mij te ingewikkeld, met allerlei kaarten en navigatie functies. En kreeg het belangrijkste (de beacon functie) niet goed werkend. :-{

Daarna de RoadID app erop gezet. Deze lijkt voor mij te doen wat het moet doen. De garmin Edge 800 voor het navigeren, de routes en het bijhouden in Strava; de Road ID app om mijn vrouwke gerust te stellen/houden.

Ik heb nog geen ervaringen in het veld (enkel in de tuin en oprit). Hoe is deze app met batterij en data verbruik? En hoe werkt dit in een rugzak of achterzak? Iemand enig idee? (en anders ga ik dit wel ervaren...)

EDIT: Zojuist boswandeling gedaan met telefoon in broekzak. Daarna thuis telefoon op tafel gelegd om te testen of ik na 5 minuten een alarm kreeg. Alles werk. Denk wel dat ik voor de zekerheid een kleine powerpack aan mijn fietsuitrusting ga toevoegen....
Plaats reactie