Hulp gezocht: ongeruste echtgenote...(en Strava Beacon)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Sinds kort breng ik mijn weekenden door in het buitenland, waar ik graag (en meestal alleen) op mijn MTB de omgeving ga verkennen. Omdat het terrein een stuk uitdagender is dan in NL maakt mijn vrouw zich regelmatig ongerust als ik weg ben. Maar ik wil fietsen en genieten; niet om de 5 minuten een app sturen dat ik nog altijd leef :-{

Nu heb ik een Garmin Edge 800 en een Android smartphone. Ook ben ik Strava gebruiker (basis versie). Voor het bijhouden van mijn ritten koppel ik mijn Garmin aan de PC, en via Garmin Connect komen mijn ritten in Strava. De strava-app heb ik nog niet geinstalleerd op de telefoon.

Mijn vraag: hoe kan ik normaal fietsen en toch mijn vrouw gerust stellen? Via Strava premium en de Strava app op mijn telefoon? En krijg ik dan mijn ritten "dubbel" in Strava (via Garmin toestel EN smartphone app), of is er een eenvoudige manier om dit te voorkomen? En werkt de beacon-functie ook als je telefoon in een rugzak of achterzak zit? Of is er een andere manier om dit op te lossen (overigens hoeft mijn vrouw niet ALTIJD te weten waar ik ben, enkel als ik ga MTB en :winkie: :winkie: :winkie: )

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem
ik heb al nagedacht om mijn vrouw in te wisselen voor een minder ongerust exemplaar, maar tot nu toe zie ik meer nadelen hiervan dan voordelen :lol: :lol:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wij gebruiken hier Zoek my I Phone voor.
Wellicht kun je ook zoiets met je Android.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

De ViewRanger app. Zeer veelzijdige tool. Gps loggen, route volgen, kaart bladeren, routes vinden en .... een Buddy Beacon.

Gelogde track kun je weer exporteren en uploaden naar strava, als je dat belangrijk vind
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Of de app RoadID. Kun je een mailtje sturen voor je weggaat zodat je vrouw een linkje naar een kaart krijgt waar jij je op dat moment bevindt. Je kunt ook een automatisch signaal laten sturen als je dat wil, als je telefoon een tijdje niet meer heeft bewogen.

Is gratis (de app dan, niet het sms-je).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

PaneVino schreef:De ViewRanger app. Zeer veelzijdige tool. Gps loggen, route volgen, kaart bladeren, routes vinden en .... een Buddy Beacon.

Gelogde track kun je weer exporteren en uploaden naar strava, als je dat belangrijk vind
+1 :-q
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

LocToMe, android APP werkt ook goed. je hebt alleen wel een actieve data verbinding nodig.

Activiteit starten en de link via bv. WhatsApp versturen naar een ieder die jou "live" wil volgen.
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5548
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Of je koopt je vrouw een speeltje waar ze zich een tijdje mee vermaken kan en even niet aan jou denkt. :winkie:
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Als je aan je rit begint locatie delen inschakelen in Google Maps.. Kan ze je ook vrij nauwkeurig volgen, dus oppassen met tussenstops. :lol:
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Thanks voor de eerste input. Hoe zit het met de genoemde apps en data verbruik? Ik neem aan dat ik dan altijd een data verbinding moet hebben, klopt dat? En werken die apps ook als de telefoon in een rugzak of achterzak zit, wat is jullie ervaring daarmee?
En wat is er niet goed aan de Strava beacon functie (afgezien van het feit dat je moet betalen voor het premium pakket?)
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

De app Glympse gebruik ik altijd. Geen data verbinding nodig, alleen je gps/locatie signaal van je telefoon. In te stellen door je locatie te delen met degene die jij selecteert( je vrouw in jouw geval) je kan zelf een tijdsduur aangeven dat er gedeeld moet worden. En op elk gewenst moment kun je het delen stoppen :bier:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Om je locatie te delen heb je natuurlijk per definitie een dataverbinding nodig
Everybody bought a new bike!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb tijdens 3 weken afwezigheid in Spanje de app "Polarsteps" gebruikt.
Die is geloof ik gratis, houdt precies bij waar je bent, je kunt er zelfs onderweg foto's aan toevoegen.
Het kost nauwelijks data en batterij.
Je kunt het met bepaalde personen delen zodat ze zien waar je uithangt en waar je overal geweest bent.

Kei geweldig voor het thuisfront en daarna heb je gelijk een mooie verslaglegging.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
SevenMountains
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 09:44

Het gedeelte van Garmin kan je natuurlijk ook gebruiken Livetrack. Enkel vervelende is dat je huidige Garmin dat niet heeft.
Biking.. a word with a lot of directions
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

asphaltdude schreef:Om je locatie te delen heb je natuurlijk per definitie een dataverbinding nodig
Is dat zo? Hoe zit dat dan met GPS trackers in bijv een auto?
Neem aan dat die geen sim kaart hebben.
Ik fiets ook altijd alleen en deel mijn locatie met Google zoals hierboven omschreven, maar een app die alleen via GPS werkt zou ideaal zijn.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Net even wat gegoogled (had ik voor mijn bovenstaande reactie ook wel even kunnen doen ;))
Een GPS op de telefoon is alleen ontvangen en om de locatie te kunnen versturen is altijd internet nodig zoals asphaltdude zei.
Dus geen data ontvangst = geen locatie.
Een GPS tracker zendt constant een signaal, dus werkt in principe altijd zolang je satelliet ontvangst hebt.
Ik ga zelf naar zo'n tracker kijken, handig voor het thuis front, grotere kans op ontvangst en als je fiets wordt gestolen kan je 007 uithangen.
Plaats reactie