Zadelpijn, doorgaan of rusten?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na een jaar? Haha.
Ik fiets al vanaf '82 als hobby en heb nog steeds last van zadelpijn. Niet meer zoveel als vroeger, en het is ook draaglijk anders zou ik waarschijnlijk allang niet meer fietsen. Met name de broekzemen zijn veel beter dan 20, 30 jaar geleden en ik heb uiteraard ook meer ervaring opgedaan met welke zadels voor mij werken of juist niet.

Momenteel bevalt een Fabric Scoop Shallow zadel me het beste, gecombineerd met een Assos broek. Chamois creme helpt ook, vooral op langere ritten en/of warme dagen. Het gekke is dat ik op de mtb sneller last heb dan op de wegfiets, je zou denken door het veel meer bewegen dat juist op de mtb minder snel zadelpijn voorkomt. Maar het lijkt erop dat ik op de wegfiets een fijne positie vind waar ik vervolgens in kan blijven zitten, terwijl ik op de mtb telkens opnieuw de optimale positie moet vinden (een andere verklaring heb ik zo snel niet).
Het verschilt ook echt per rit, maar 100% pijn- (of beter gezegd irritatie)vrij rijd ik eigenlijk maar zelden.

Je kunt dus prima spullen hebben, de boel goed afgesteld hebben, en toch last van zadelpijntjes houden. Terwijl anderen het geluk hebben nooit last te hebben.
Toen ik eind jaren '80 voor het eerst Diekirch-Valkenswaard reed (260km op de racefiets, op 1 dag dus :) ) heb ik onderweg flink afgezien en had ik twee dagen later nog een slaapzak, terwijl mijn fietsmaat echt nergens last van had gehad. En hij zat op een el cheapo skai Giant zadeltje dat standaard op zijn instapmodel-racefiets geleverd werd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie