santa Cruz twijfel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

Real Epic '89 schreef:
furius schreef:Hmmm....ik ga me nog eens goed verdiepen in de vork. Ik fiets nu een scalpel 26" van 2011 met lefty sl110 Carbon van 2007.
Voor m'n gevoel kom ik qua veerweg steeds te kort in de Alpen en wil ik heel wat anders dan de scalpel.
De higthower lt lijkt mij een toffe fiets om te rijden en de flowtrails in de Alpen me af te gaan.
De eagel set is naar mijn mening ook zeker een toegevoegde waarde dus die 500 extra uitgeven ga ik geen spijt van krijgen
Ik denk dat je vooral moet afvragen waar je hem wil gebruiken. Ik rij zelf met 36 vorken. Heerlijk in de alpen waar hij heel goed het terrein kan volgen door zijn veel betere werking/ grotere lucht volume. In nld zou ik eerder voor een 34 gaan. Deze zijn meer XC+. Iets stugger en makkelijker in te stellen op het stuur mocht je dat willen. (Het verschil wordt wel erg groot met waar je vanaf komt.)

Eagle heeft het voordeel in nld dat je met een groter voorblad kan rijden Iets wat juist op snelheid lekker is. (Ik rust dan juist graag uit ipv. met 110omw/min te draaien.)
Ik weet dat het verschil erg groot is, maar ik wil me niet meer zo op snelheid focussen maar meer op techniek, en beetje spelen met wat het bos te bieden heeft, flowtrails en transalpen/enduro ritten.
Ik kom met m'n scalpel gewoon tekort voor wat ik wil, dit jaar in peak district Engeland geweest en daar wilde ik zelf wel harder naar beneden maar m'n fiets ging gewoon echt niet.
Flowtrails in de dolomieten gingen opzich lekker maar daarvoor zit ik eigenlijk met de scalpel te veel in race houding wat niet prettig is.

Voor de xc in nl zal het idd anders fietsen zijn, ik fiets voornamelijk rondom Oosterhout(dorst,cadettenkamp,vrachelen,surea,dongen) Utrechtse heuvelrug of Nijmegen/Reichswald.
2 a 3x per jaar ardennen en zon 3 a 4 weken per jaar in de Alpen.

Het wordt nu misschien meer de vraag of het de hightower of hightower lt zal worden. De tallboy is weer meer xc gericht en ik heb wel m'n zinnen op Santa Cruz gezet.
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

In de Duitse bike van deze maand hebben ze de Hightower LT getest tegen meerdere Enuro achtigen. Wellicht leuk om te lezen als je die overweegt.
De Bike ligt bij de Ako maar kun je als het goed is ook digitaal kopen.


http://www.bike-magazin.de/magazin/heft ... e_Verweise" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

furius schreef: Ik kom met m'n scalpel gewoon tekort voor wat ik wil, dit jaar in peak district Engeland geweest en daar wilde ik zelf wel harder naar beneden maar m'n fiets ging gewoon echt niet.
Flowtrails in de dolomieten gingen opzich lekker maar daarvoor zit ik eigenlijk met de scalpel te veel in race houding wat niet prettig is.

Voor de xc in nl zal het idd anders fietsen zijn, ik fiets voornamelijk rondom Oosterhout(dorst,cadettenkamp,vrachelen,surea,dongen) Utrechtse heuvelrug of Nijmegen/Reichswald.
2 a 3x per jaar ardennen en zon 3 a 4 weken per jaar in de Alpen.
Ok duidelijk. Je zult vooral het hoge rendement van de Scarpel missen. Ik zou eerst eens goed proefdraaien op de minder zwaardere modellen. Geometrie zijn ook op de xc modellen behoorlijk gewijzigd zodat die modellen en de allmountain modellen ook in zwaar terrein al beter meekomen.

Het wordt een tijd van veel uitproberen. Succes. :wink:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Als ik met de Giant Reign op dorst rijd (1 keer gedaan) stoort de soepele RS lyrik met 170mm veerweg me totaal niet, echter de lage bottom bracket zorgt ervoor dat vaart houden op de meest bochtige stukken lastig is (pedal strikes bij bijtrappen in de bocht).

In mijn geval is vaart houden om lol aan de (volgende) bocht te beleven, niet voor strava ;-)

Weet niet of er op dit vlak verschil is tussen de 2 modellen? => daarnaast zou ik sowieso eens een rondje doen op dorst op een soortgelijke fiets.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je komt van een Spartaanse 26" Scalpel die je eigenlijk amper een fully mocht noemen en je wil nu wat meer :winkie: . Dan schiet je wel extreem door naar de Endurokant met zo'n Hightower!
In de Dus Bike inderdaad getest, oa tijdens de Megavalance. Dat is ook iets meer dan spelen in de bossen, flowtrails en eens een Transalp.
Al wil je je niet meer zo wil focussen op snelheid, en je je meer wil focussen op spelen en techniek, dan denk ik dat er nog heel veel andere geschikte potente speelse bikes tussen een 26" Scalpeltje en een dikke Hightower in zitten...
Dat al overwogen, of reeds blind verliefd op die Hightower :wink: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(En... de Cannondale Jekyll werd trouwens de testwinnaar, dus als je het mocht willen houden bij Cannondale...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

Ik heb de nieuwe cannondale scalpel al getest, deze fietst super maar blijft echt een race bike. Ik heb ook de santa Cruz bronson 2017 getest, hier ging ik niet zo hard mee maar had ik het wel beter mee naar mn zin. Alhoewel ik wel sneller met de trappers aan de grond kwam.
Ik vond de houding op de fiets prettiger dan de scalpel en de extra veerweeg vond ik ook wel super.
De bronson is alleen maar in 27,5" en ik wil graag 29". Met de higthower kan je nog kiezen tussen 27,5+ of 29"
De tallboy heeft dit ook maar hier vond ik de 2017 kleuren echt vreselijk van.
Zoals ik jullie hier hoor zal het verschil tussen scalpel en higthower gigantisch zijn en is het misschien toch verstandig zijn om ergens tussen in gaan zitten en toch op de tallboy uit komen.
Ik vind santa Cruz een mooi merk met mooie fietsen en met goede garantie voorwaarde. Ik wil ook eens iets anders na 11 jaar cannondale.
Wellicht moet ik mt titel ff veranderen naar welke santa....
It never gets easier, you just go faster.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Transalp, wilde je daar alles zelf fietsen, dus ook bergop, of betreft het een transalp met lift naar boven en zoveel mogelijk fietsend afdalen? Bij de meeste transalps fiets je alles, met name ook bergop. Die Enduro's zijn matige tot slechte klimmers. Reken op 1500-2500 hm klimmen per dag. Zoek dus liever een allrounder dan een Enduro, als je alles met plezier fietsen wil... Ook in Nl zul je meer lol beleven aan zo'n allrounder, dikke bikes die gemaakt zijn om een berg af te dalen zijn hier overkill, al helemaal op de moderne nieuwe parcoursen. Daar zit veel flow in, maar de ondergrond is er zeer gesoigneerd. Geen 160mm veerweg nodig.
Al eens aan proefrijden gedacht? Fiets met 120mm 29" kan zomaar prima bevallen als allrounder?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

De transalpen die ik gefietst heb zijn allemaal zowel omhoog als naar beneden fietsend gegaan en dat zal ook wel zo blijven.
De hightower zal voor wat ik fiets dus behoorlijk over kill zijn, daar ben ik nu dus wel achter.
Ik denk dat het dan toch de tallboy s gaat worden, 2018 model, zwart.
Afbeelding
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Laat je nou niet beïnvloeden door aurelius, die praat iedereen een veredelde XC fiets aan.
'Genoeg' mensen die een HT in Nederland rijden, alleen zitten ze niet op dit forum. Ken er 1, en die vind hem geweldig fietsen. Overal. Dus ook in Nederland. En hij heeft nog veel meer materiaal tot zijn beschikking van Santa Cruz.

Overkill? Dan heb je een V10, da's pas overkill. Ga gewoon voor die Hightower! Je zegt zelf al dat je een Bronson leuk vond fietsen, maar je wil 29". Dan moet je niet voor een Tallboy gaan, maar voor de HT. 5010 is weer vergelijkbaar met de Tallboy.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tallboy of iets dergelijks lijkt me voor de TS een prima allrounder.
Niets mis met een Hightower, maar als enige fiets...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik teken er voor, juist als enige fiets.
Ik heb nu met mijn Nerve die het prima doet met 110 voor en achter, maar een volgende fiets wordt iets met de geometrie en veerweg van de Hightower en ook het liefst 29.
Als ik een Jeffsy , Specialized Stumpy, Enduro of Trek Fuel probeer gaat het inderdaad iets minder hard, maar heb ik nog meer lol.
Dat racen moet je ook maar willen...ik zoek liever wat andere lijnen met een hupsje, drop of wat anders geks hier en daar.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Jij snapt wat ik bedoel. Ga daarom nu een Bronson CC opbouwen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Het is maar net wat je wil.

Ik denk dat de Tallboy op zich prima is voor het terrein waar furius zegt nu zich beperkt te voelen op zijn Scalpel. Het zal een flinke stap vooruit zijn en tegelijkertijd zal het relatief makkelijk wennen zijn aan het stuurgedrag.

Een Hightower aan de andere kant zal wellicht in het begin iets meer wennen zijn vanwege het stuurgedrag, maar geeft wel veel meer mogelijkheden voor progressie in je rijden. Op zo'n fiets ga je pas echt ontdekken wat er mogelijk is, hoeveel meer lol dat geeft, en krijg je honger naar nog uitdagendere trails. Eenmaal gewend aan het (betere) stuurgedrag heeft een Hightower t.o.v. een Tallboy nauwelijks nadelen, ook in Nederland.

Ik zou trouwens ook eens verder kijken dan Santa Cruz, zo bijzonder zijn die dingen nou ook weer niet, zeker niet voor het geld dat ze er voor vragen.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Heb je al gekeken naar bijvoorbeeld Yeti! Verder kijken is leuk :) leer je weer een hoop van.

Behalve als je een bmw rijder wijs gaat maken dat hij een Audi moet gaan rijden, blijf dan bij SC! :p
Plaats reactie