Sunrace cassettes 10 & 11 speed 11-40 en 11-42

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij een triple crankstel monteer je het NW blad dan ook op de positie van het middenblad :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

remco1b schreef:Ik ben aan het kijken naar een sunrace mx8 11/42 cassette om mijn XT te vervangen. Deze wil ik gaan gebruiken op mijn XT drivetrain met 28/38 crankset.
Nu lees ik in dit topic dat er nog weleens een tandje krom wil gaan. Is dit enkel bij de 10speed cassettes of ook bij de 11 speed. Ergens stil staan omdat je achter tandwielen krom zijn is zeer onwenselijk natuurlijk.

Ter info ik ben 85kg en ontzie mij drivetrain zeker niet. Lees graag jullie reactie
Dit hoor je wel vaker bij de 10 en 11s cassettes.

Mede daarom ben ik voor de goedkope variant gegaan, die geen alu krans.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

MacReal schreef:Bij een triple crankstel monteer je het NW blad dan ook op de positie van het middenblad :bier:
Sorry wist ik niet. Maar dat ziet er niet uit dus :~

Neemt niet weg dat je nu circa 140 euro kwijt bent aan materiaal. Iets meer als 100 erbij en je hebt een 11 speed upgrade met crank. Incl lagers en kabels.

Ik kan natuurlijk niet iemand zijn financiële positie bekijken maar dit lijkt mij een stuk betere investering.
Laatst gewijzigd door remco1b op di 15 augustus 2017, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

MacReal schreef: Dit hoor je wel vaker bij de 10 en 11s cassettes.

Mede daarom ben ik voor de goedkope variant gegaan, die geen alu krans.
Denk dat ik dan gewoon bij XT blijf. Thanks voor je antwoord.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

remco1b schreef: Succes met je overdenkingen. Misschien een hele slx groep te overwegen?
Thanks, daar denk ik inderdaad ook aan, hoewel ik dan ook een 11s wiel nodig heb. Is misschien een makkelijkere gok. 30-36 is denk ik ook beter, zit alweer een tijdje op de racer om te trainen, dus daar kan het niet aan liggen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

remco1b schreef:
MacReal schreef:Bij een triple crankstel monteer je het NW blad dan ook op de positie van het middenblad :bier:
Sorry wist ik niet. Maar dat ziet er niet uit dus :~
Valt toch best mee :?

Afbeelding
(met sunrace cassette :lol: )
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

bas r schreef:
remco1b schreef: Succes met je overdenkingen. Misschien een hele slx groep te overwegen?
Thanks, daar denk ik inderdaad ook aan, hoewel ik dan ook een 11s wiel nodig heb. Is misschien een makkelijkere gok. 30-36 is denk ik ook beter, zit alweer een tijdje op de racer om te trainen, dus daar kan het niet aan liggen.
Voor een shimano, sunrace, of SRAM NX cassette heb je geen ander wiel nodig. Die passen "gewoon" op een shimano body.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Over smaak .....

Dit misschien een goede aanbieding dan https://www.actionsports.de/sram-komple ... 19709?c=68" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien nu maar weer over sunrace praten....... ;)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bas r schreef:Ik wil mijn Focus Raven uit 2010 met 3x10 SRAM X0 ook omzetten naar een 1x10 systeempje.
Ik heb nu een winkelmandje met
Sunrace MS3 11-42
SLX 10s RD-M7000 shadow+
SLX 10 shifter...
Als je al 10-speed rijdt met X0, waarom dat dan vervangen door SLX? Imo is een (in goede staat verkerende) X0 setup superieur aan SLX materiaal. Je hebt dan aan een nw-blad en eventueel een ketting en cassette genoeg om naar een single-ring drivetrain te wisselen.

Als je toch "alles" wilt vervangen zou ik meteen naar 11-speed gaan. Zoals gezegd passen Shimano en Sunrace cassettes gewoon op je huidige wiel.
Ik weet niet of je gripshifters fijn vindt, maar mij bevallen de nog betaalbare GX derailleur en gripshifters uitstekend.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

kermit schreef:
bas r schreef:Als je al 10-speed rijdt met X0, waarom dat dan vervangen door SLX? Imo is een (in goede staat verkerende) X0 setup superieur aan SLX materiaal. Je hebt dan aan een nw-blad en eventueel een ketting en cassette genoeg om naar een single-ring drivetrain te wisselen.

Als je toch "alles" wilt vervangen zou ik meteen naar 11-speed gaan. Zoals gezegd passen Shimano en Sunrace cassettes gewoon op je huidige wiel.
Ik weet niet of je gripshifters fijn vindt, maar mij bevallen de nog betaalbare GX derailleur en gripshifters uitstekend.
Tja waarom, omdat het kan denk ik? Weer eens wat anders uitproberen?

Persoonlijk vind ik x7 en slx altijd goed genoeg voor me, maar ben ik een keer toevallig tegen deze x0 setup aangelopen.

Dank voor je feedback, dat neem ik in overweging!

Ik was in de veronderstelling dat van 10s naar 11s je een langer onderdeel nodig hebt om de cassette op te schuiven. Blijkbaar niet!
EDIT: Dank voor je uitleg hieronder! Toevallig vandaag mijn middelste tandwiel voor aan gort gereden, toch maar voor een nieuw setje (van 3) tandwielen vóór gegaan, achter en de derailleur zien er nog top uit namelijk!
Laatst gewijzigd door bas r op wo 16 augustus 2017, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, je hebt van de "gewone" Shimano/Sram body's met splines twee versies. De 11-speed mtb body is gelijk aan de variant voor 10, 9 en 8-speed en daar passen Shimano compatible 11-speed mtb-cassettes op (zoals bv die van Sunrace).

De 11-speed road cassettes zijn iets breder, en hebben dus een iets bredere body nodig. Daar passen ook mtb cassettes op, maar dan moet er een vulringetje achter om die extra breedte op te vangen.

Los hiervan heb je dus nog de Sram XD passing en Campagnolo heeft ook een eigen passing maar die zie je alleen op racefietsen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjarrell
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 15:22

Hoi,

ik ben mijn mtb aan het ombouwen naar een beach setup:
raceface 38t
Sunrace ms3 11-42
slx 10-speed shifter
xt derailleur lange kooi(M781)
kmc 10sp ketting

ik heb 2 vragen:

1. goatlink is de oplossing om de afstand tussen cassette en derailleur te vergroten?
2. wordt mijn ketting niet te kort met een goatlink, is nu al erg krap namelijk.

Alvast dank voor de antwoorden.

P.s. is eerste keer dat ik zelf fiets opbouw/ sleutel(voor alles is tenslotte een 1ste keer:-))
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

Ik heb dezelfde derailleur/cassette combi, de derailleur hoef je niet aan te passen. Wel met de hand de derailleur opspannen als je de b-tension schroef in draaid, dat schroefje maken ze van een speciale peperkoek legering.

Apparte setup voor een specifiek doel.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, hoe ver zo'n standaard ketting komt en hoe bruikbaar de 38-42 is.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik had met een xt lange kooi wel een probleem ( zie hier http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=133632" onclick="window.open(this.href);return false; ) , het ligt kennelijk ook aan je frame of zoiets. Ik heb het opgelost met een 11 speed derailleur, niet heel veel duurder dan een goatlink, werkt gewoon met je 10 speed shifter en als je nog eens naar 11 speed wilt heb je de derrie alvast.
Ik rij nu een dubbel met 38-24 en 11-40 cassette, met een standaard 114 link ketting gaat dat goed op mijn 29er hardtail, maar de kettingpons heb ik niet gebruikt bij het installeren.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Nu we toch bezig zijn, een korte recensie van mijn ervaringen met de SunRace ms3 11-40 cassette.
Topding.
Ik was errug blij met die grote krans tijdens de afgelopen zomer in Oostenrijk, bij een klim van twee uur of meer is het toch fijn als je het beentempo hoog kan houden. Qua schakelen merk ik gewoon geen verschil met de originele Shimano cassettes. Het werkt gewoon. Altijd. Gedoe met installatie was even irritant maar dat had helemaal niets met de kwaliteit van de cassette te maken. Heel fijn dat er een fabrikant is die dit soort produkten aanbiedt voor een redelijke prijs, als Shimano en SRAM daar om marketingredenen geen zin in hebben.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie