Start van een XC wedstrijd

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Hoi allemaal,

Afgelopen winter heb ik voor het eerst meegedaan met wat XC wedstrijden van 60 minuten in de funklasse. Wat ik merkte is dat de start van zo'n XC wedstrijd een sprint is naar de beste positie (voordat het parkoers smaller wordt). Tijdens die sprint voor een goede plek jank ik m'n hartslag al volledig in het rood en veel lager gaat ie daarna niet meer.

Nu mijn concrete vragen: wat zijn jullie tips voor de start? Is het normaal dat de hartslag daarna bijna niet meer zakt? En hoe kan ik dit beter trainen? Veel korte of juist lange intervallen?

Alvast bedankt :-q
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Als je nou op een donderdagavond is doorfietst ipv padjes recht te buigen. Dan kom je vast als eerste die bocht door. ;)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Goed opwarmen van tevoren.
Zukke wedstrijden denk ik altijd dat m'n hartslagmeter stuk is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

wvdb schreef:Als je nou op een donderdagavond is doorfietst ipv padjes recht te buigen. Dan kom je vast als eerste die bocht door. ;)
Haha ik dacht dat jij wel een goede tip zou hebben. Maar dit..... :bier:

tiewrap schreef:Goed opwarmen van tevoren.
Zukke wedstrijden denk ik altijd dat m'n hartslagmeter stuk is.
Oké dus redelijk normaal :lol: hoelang opwarmen? 15 minuten, uurtje? :D
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Erik89 schreef:
wvdb schreef:Als je nou op een donderdagavond is doorfietst ipv padjes recht te buigen. Dan kom je vast als eerste die bocht door. ;)
Haha ik dacht dat jij wel een goede tip zou hebben. Maar dit..... :bier:
stiekem weet je wel dat dit de beste tip ooit is. :tong
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Voor een wedstrijd van een uur, fiets ik zowat een uur warm (en koud) met nog wat intensieve blokjes er in.
Het hangt denk ik wel een beetje van de getraindheid af.
Wat jij omschrijft blijft zo, hoewel ik later in de wedstrijd soms wel een rustpuntje hier en daar weet te vinden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
miketimmer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 september 2016, 09:32

wvdb schreef:Als je nou op een donderdagavond is doorfietst ipv padjes recht te buigen. Dan kom je vast als eerste die bocht door. ;)
Dan moet je er op donderdag wel zijn hè..!
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Interval trainingen van 1 min inspanning en 2 min herstel zijn denk ik het beste om hard te starten, maar vergeet ook niet een dosis moet om je ertussendoor te durven wurmen.
Mijn XC wedstrijd verloopt meestal als volgt
10 min keihard rammen na de start om een goeie positie te bemachtigen.
10 min hard rijden om nog een paar plekjes op te schuiven.
Vervolgens helemaal kapot zijn en me afvraag hoe ik de komende 40 min vol ga houden, ik ben vaak echt helemaal leeg na 20 minuten. Dus probeer ik ongeveer 20 minuten mijn positie te behouden en ondertussen een beetje te herstellen. Daarna probeer ik altijd nog een beetje te versnellen aangezien iedereen dat doet en probeer ik met een beetje geluk nog 1-2 plekjes op te schuiven naar boven, wat soms lukt afhankelijk van of ik een beetje heb kunnen herstellen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Na de start, de sprint waarbij je hartslag boven treshold schiet en misschien zelfs richting max gaat, proberen zo snel mogelijk een rustpuntje te vinden waardoor de hartslag even een tiental hartslagen zakt.
Dit kan bijv. door even een tiental meters in iemand zijn wiel te zitten.

Als ie eenmaal wat gezakt is fietst dat een stuk lekkerder en kun je dat ook gewoon prima volhouden, zonder dat je bijna kotsend op de fiets zit haha.
Als je eenmaal dit punt hebt gehad is het ook makkelijker om de pieken boven treshold opnieuw te halen en te rijden.
Zo voelt het bij mij tenminste.

Wat je ook kunt doen is iets langzamer starten en je hartslag wat geleidelijker omhoog te laten komen.
Vervolgens kun je bijv op klimmetjes een hoop goedmaken.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Ik lees in ieder geval dat het normaal is om je hartslag in het rode te janken. Dat is al een hele geruststelling. Langzamer starten heb ik al wel geprobeerd maar dan kost het je vaak enorm veel tijd zodra het smaller wordt en iedereen in de file staat.

Goede opwarming is denk ik wel verstandig. Tot nu toe was het altijd één á twee rondjes parkoersverkenning en vervolgens opstellen voor de start :tong
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat rayb best wat beter z'n best mag doen tijdens een wedstrijd :o (of t sneller is weet ik alleen niet)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik zou ook gewoon de starts oefenen. Dit heb ik vorig jaar ook gedaan (met een groepje op een rij staan). Goed letten op techniek en inklikken, en vol gas rammen. Dan wordt je vanzelf beter in dat sprinten vanuit stilstand. Met een groepje is het nog extra leuk, elkaar uitdagen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Wat ik niet lees, maar wel heel belangrijk is, is om in je warming-up ook een paar keer je hartslag flink omhoog te janken. Voor de start nog een gelletje erin en dan gaaaaaan
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

tiewrap schreef:Ik denk dat rayb best wat beter z'n best mag doen tijdens een wedstrijd :o (of t sneller is weet ik alleen niet)
Haha, ben beter in marathons :tong
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

PaneVino schreef:Wat ik niet lees, maar wel heel belangrijk is, is om in je warming-up ook een paar keer je hartslag flink omhoog te janken. Voor de start nog een gelletje erin en dan gaaaaaan
Hmm grappig. Wat ik nu juist deed in de opwarming is proberen m'n hartslag niet zo hoog te krijg omdat ik 'energie wou sparen'.
Plaats reactie