DT-Swiss Spline 1200 XRC of Duke Lucky Jack

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
BasB
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 30 november 2009, 15:10
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2016 29"

Ik zou eens willen informeren, zit met een luxe probleem.
Kan kiezen uit de volgende wielsets;

- DT-swiss Spline XRC 29er Carbon 25mm, DT-Swiss 240 Ca. 1445gr
- Duke Lucky Jack 29er Carbon 25mm, DT-Swiss 240 aerolite spaken. Ca. 1330gr

Mijn keuze zal niet van het forum afhangen. Ik ben alleen benieuwd of er gebruikers ervaringen zijn. Voor en tegen, andere ideeen.

Gezien mijzelf, ik ben een XC wedstrijdrijder. Waar ik in de zomer een marathon meepak, LCMT, BeMc, Zillertal.

Laat maar eens horen.....
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Handgespaakt dus Duke
v_schultinge

Ik rijd nu sinds een maand of 2 met een handgespaakte set van Wheel-Tec (zie ook de afbeeldingen in mijn SYS) met DT Swiss naven, Sapim spaken en Duke Lucky Jack's. Deze set weegt ook ongeveer 1350 gram. Ik ben 83 kilo en ik gebruik deze set ook in alpen marathons en ze geven echt geen krimp. Ik heb dit jaar al mijn pr's verbeterd in de afdaling en dat komt mede door het vertrouwen en de stijfheid van de wielset.

Dus tot nu toe heel tevreden over de wielset. Esthetisch spreken ze mij ook heel erg aan maar dat is van minder belang natuurlijk dan de prestaties.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Dat eeuwige over dat handgespaakt, een set zoals de xmc oid is goed en stijf genoeg voor 99,99999 procent van d e gebruikers, en als je het niet vertrouwd kun je er altijd nog iemand naar laten kijken.
Bird Aeris 9 blurple
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Kijk ook eens naar de Tune Black Burner:
http://www.tune.de/produkt/black-burner-xc

Erg mooie set die volgens mij ongeveer in dezelfde prijsrange zit.

Een vriend van mij heeft een set met de Duke velgen. Mooie en goede set. Optisch past de Duke-set bij veel frames echter niet goed. Is 4K carbon (raster) en geen UD. Laatste past mi veel beter bij de meeste frames die toch UD (look) hebben
Laatst gewijzigd door owwwwk op za 12 augustus 2017, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
BasB
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 30 november 2009, 15:10
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2016 29"

Het moet passen bij een Specialized S-works Epic (FSR) 2017/2018 ;-). Past alles wel zo'n beetje bij, naar mijn mening. En ik weet het, daar horen de Roval Control SL wielen bij, en misschien kies ik daar ook wel voor. Maar bouw de frameset zelf op, wil dan ook eens wat anders. Niet de gehele fiets anders wat betreft onderdelen, maar wil hem wel subtiel anders, kleine dingetjes PowerCordz kabels bijv.

De wielen is daar een onderdeel van, handgespaakt. Tja dat zijn ze allemaal in deze prijsklasse, hoeven we geen discussie over te voeren. Wat me wel meer aanspreek, bij bijv. de Duke set is de eigen keuze. Kies ik voor een aeolite DT-Swiss spaak, of toch voor de Revolution en bereik daarmee een wat hogere spaakspanning dus een iets stijver maar ook zwaarder wiel. Hmmm of toch maar de Sapim D-Lite spaak??

Bij de Dt-swiss / Roval wielen is die keuze niet, terwijl er wel voor het beste gekozen wordt zonder discussie. Deze wielen spreken me dan weer wat meer aan in uiterlijk, een wat hogere velg, mooier wiel in zijn geheel. De kwaliteit is over deze wielen in zijn geheel al aanwezig.
Just1Eye
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 maart 2017, 16:39

Heb de Acros 29 XC Race carbon wielset waarin Duke Lucky Jack velgen zitten. Ben er zeer tevreden van; bieden meer comfort doordat de velgen breed en laag zijn, banden monteren gaat heel vlot, zijn in combinatie met 28 spaken sterk genoeg. Mijn wielset weegt 1285 gram, wat licht is en dat voel je !
BasB
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 30 november 2009, 15:10
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2016 29"

De keuze is gemaakt. Dt-Swiss 240 naven met de 36t Ratchet xd-body, Duke Lucky Jack SLS299 Carbon velgen en Salim CX-ray spaken.

Het wordt wel een Classic naaf, had liever de straight pull. Echter komt de nieuwe SLS velg (eerste batch van de importeur) alleen nog in een 32 spaken versie.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Je kan de velg in 28H ook gewoon rechtstreeks bij de fabrikant bestellen : http://www.jpracingbike1.com/cross-coun ... 9_28_trous" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik overweeg zelf ook zo een setje. Twijfel wat aan de spaakkeuze : Sapim D-Light of CX-Ray. De CX-Ray kost meer dan het dubbele, doordat ze plat zijn ook makkelijker vast te houden dan ronde bij montage in straight pull naven, waardoor ze op een hogere spanning kunnen.
Heb nu Nox Teocalli met Sapim D-Light's, mooie en degelijke spaak, in combinatie met 240S 28H straight pull. Wielset is echt top. De DT Swiss Competition Race is vergelijkbaar, worden in de nieuwe Roval Control SL's 2018 verbouwd. Waarom daar geen platte spaken? Kostprijs van de platte vs de ronde?
eruumpol
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 12:27

BasB schreef:De keuze is gemaakt. Dt-Swiss 240 naven met de 36t Ratchet xd-body, Duke Lucky Jack SLS299 Carbon velgen en Salim CX-ray spaken.

Het wordt wel een Classic naaf, had liever de straight pull. Echter komt de nieuwe SLS velg (eerste batch van de importeur) alleen nog in een 32 spaken versie.
36t Ratchet heb ik ook in mijn DT 240 naaf, klinkt errug gaaf!
Goede keus :-q
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

BasB schreef:De keuze is gemaakt. Dt-Swiss 240 naven met de 36t Ratchet xd-body, Duke Lucky Jack SLS299 Carbon velgen en Salim CX-ray spaken.

Het wordt wel een Classic naaf, had liever de straight pull. Echter komt de nieuwe SLS velg (eerste batch van de importeur) alleen nog in een 32 spaken versie.
En hoe bevalt de wielset, al mooie ritten mee kunnen maken? Zijn deze wielen echt trailwaardig, kan je er blind een rotsige afdaling mee rijden? Ik ben zeer geïnteresseerd, want ben ook van plan om met de SLS299 velgen een set op te laten bouwen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

madskatingcow schreef:Je kan de velg in 28H ook gewoon rechtstreeks bij de fabrikant bestellen : http://www.jpracingbike1.com/cross-coun ... 9_28_trous" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik overweeg zelf ook zo een setje. Twijfel wat aan de spaakkeuze : Sapim D-Light of CX-Ray. De CX-Ray kost meer dan het dubbele, doordat ze plat zijn ook makkelijker vast te houden dan ronde bij montage in straight pull naven, waardoor ze op een hogere spanning kunnen.
Heb nu Nox Teocalli met Sapim D-Light's, mooie en degelijke spaak, in combinatie met 240S 28H straight pull. Wielset is echt top. De DT Swiss Competition Race is vergelijkbaar, worden in de nieuwe Roval Control SL's 2018 verbouwd. Waarom daar geen platte spaken? Kostprijs van de platte vs de ronde?
Waarom voorkeur voor platte spaken? Persoonlijk spaak ik veel liever met ronde spaken, gewoon stickertjes op plakken en je kan corrigeren voor torsie. Met platte spaken moet je ze steeds zien recht te houden en bij spaken (in een gebruikt wiel) die echt vast zitten is verbuiging soms onmogelijk te voorkomen. Wat spaakspanning betreft is de velg trouwens de limiterende factor, en niet het type spaak.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Platte spaken hebben ten opzichte van ronde spaken een grotere dwarsdoorsnede. De grotere oppervlakte zorgt voor een hogere stijfheid van de spaak en het wiel.
Verder leveren ze door hun vorm ook een stijver wiel bij het accelereren en remmen.
Plaats reactie