tikkend grootste verzet sram gx 2x10

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
rdevalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017

goedemiddag,

Ik heb net mijn ketting schoongemaakt en ingeolied na een tocht en nu schakelen alle versnellingen goed maar in het grootste verzet dus groot voor en kleinste achter tikt/ratelt mn versnelling. en draaien aan knopje bij versnellingshendel lijkt niks uit te maken. op en af schakelen gaat prima! alleen ratelt ie achter op het kleinste tandwiel
Wat doe ik niet goed?

Groet ronald
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Komt je ketting tegen je voorderrie aan? Dan zou je die met je barrel ajuster een tikje opzij kunnen zetten.
rdevalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017

Had niet echt het idee dat ie voor aanliep... zal straks eens even goed kijken of dat het geval is!
:-q
rdevalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017

Bokmaaa schreef:Komt je ketting tegen je voorderrie aan? Dan zou je die met je barrel ajuster een tikje opzij kunnen zetten.
Geprobeerd maar blijft tikken/ratelen.... het zit volgens mij echt in de achter derailleur. net ofdat ie tussen 2 versnellingen in zit... net alsof ie naar t volgende tandwiel wil gaan
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

je zou kunnen kijken of de limiet (H schroef) goed staat voor het kleinste kransje.. hoewel het onwaarschijnlijk is dat deze met een schoonmaakbeurt is veranderd..
Als de kabelspanning geen verschil maakt, dan kan het zijn dat de uiterste limiet te hoog staat afgesteld, waardoor de ketting niet precies op het kleinste kransje valt, maar eigenlijk net daarboven.
te ver naar links op dit plaatje zeg maar:
Afbeelding

met de H schroef op de derailleur kan je ervoor zorgen dat ie iets maar naar buiten/rechts komt, waardoor je ketting zonder druk opzij op je achterste tandwiel loopt.

De oorzaak van een verkeerde uitlijning kan ook komen door een verboven pad, scheef gemonteerd achterwiel, of een losse naaf, dus die zaken ook even checken.
(ik had zelf dat een eindschroef van mijn naaf een paar slagen los was gekomen toen ik mijn achterwiel rond had gestuiterd om de tubeless sealant te verspreiden, hierdoor ging mijn achterwiel heel moelijk tussen mijn frame en zat er ineens speling op de naaf.. wellicht was er ook impact op schakelen geweest, maar dit heb ik niet getest, wat ik bedoel te zeggen is dat er veel en onverwachte oorzaken kunnen zijn waardoor je wiel anders zit, en dat je het misschien eerst daar moet zoeken voor je aan schroefjes gaat draaien, waar je normaal maar 1 x aan hoeft te zitten.
rdevalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017

ok bedankt ik ga morgen eens uitgebreid op onderzoek!
rdevalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 juli 2017, 23:02
Mijn mountainbike: trek superfly 6 2017

Prulleman schreef:je zou kunnen kijken of de limiet (H schroef) goed staat voor het kleinste kransje.. hoewel het onwaarschijnlijk is dat deze met een schoonmaakbeurt is veranderd..
Als de kabelspanning geen verschil maakt, dan kan het zijn dat de uiterste limiet te hoog staat afgesteld, waardoor de ketting niet precies op het kleinste kransje valt, maar eigenlijk net daarboven.
te ver naar links op dit plaatje zeg maar:
Afbeelding

met de H schroef op de derailleur kan je ervoor zorgen dat ie iets maar naar buiten/rechts komt, waardoor je ketting zonder druk opzij op je achterste tandwiel loopt.

De oorzaak van een verkeerde uitlijning kan ook komen door een verboven pad, scheef gemonteerd achterwiel, of een losse naaf, dus die zaken ook even checken.
(ik had zelf dat een eindschroef van mijn naaf een paar slagen los was gekomen toen ik mijn achterwiel rond had gestuiterd om de tubeless sealant te verspreiden, hierdoor ging mijn achterwiel heel moelijk tussen mijn frame en zat er ineens speling op de naaf.. wellicht was er ook impact op schakelen geweest, maar dit heb ik niet getest, wat ik bedoel te zeggen is dat er veel en onverwachte oorzaken kunnen zijn waardoor je wiel anders zit, en dat je het misschien eerst daar moet zoeken voor je aan schroefjes gaat draaien, waar je normaal maar 1 x aan hoeft te zitten.
dat bleek idd het geval te zijn! met de H schroef de derailleur een beetje versteld en hij loopt weer als een zonnetje!
Bedankt!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mooi! Altijd leuk om succesvol aan je fiets te klussen :bier:
Plaats reactie