MTB bikefitting z-h

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Heeft er iemand een adres /ervaring voor een goede MBT bikefitting in de regio zuid-holland en omstreken?
Laatst gewijzigd door Patrick_V op di 1 augustus 2017, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mago, werkt vanuit Koers.cc en Cycleworks in Utrecht.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

koers.cc is prima aan te rijden. Lijkt me goed, maar wat meer opties om uit te kiezen zou wel fijn zijn..

Iemand nog andere tips?!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

BikeZone in Roelofsarendveen doet ook bikefitting.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dat is ook nog wel aan te rijden. Thanks.

Was dat het voor zuid Holland? Zeeland is ook een optie... Wel alleen waar je ervaring mee hebt. Ik heb geen zin in een racefiets fitting... echt iemand die van MTB's weet svp :-q
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom wil je een bike fitting? Welke klachten heb je of wat vind je niet fijn?
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

12Go Biking heeft ook bike fitting. Maar ik heb er geen ervaring mee. Ze vermeldden wel dat ze het voornamelijk voor racers e.d. doen.
Hier kan uw reclame staan
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik stel mijn vraag eigenlijk omdat mijn persoonlijke mening is dat een bike fitting eigenlijk een beetje nergens op slaat.

Het zou in mijn ogen pas werken als je bij 10 fitters langs gaat en je ongeveer 10x hetzelfde op je fiets gezet wordt. Ik kan je vertellen dat dit zeker niet het geval is. Ik heb bv een maat die 2x achter elkaar een fitting heeft gedaan (na de eerste keer niet tevreden), en alleen de zadelhoogte scheelde al 4cm.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Je zet me wel aan het denken Japie
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je echt ergens last van heb kan het nut hebben.

Dat heeft het voor mij heel wat jaren geleden wel gehad, ik had altijd last van mijn knie en bleek te hoog te zitten. Maar zolang je nergens last van heb dan heeft het mijns inziens niet zoveel nut.

Heel veel mensen hebben er een andere mening over, maar dit is zoals ik er naar kijk.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Het probleem is dat ik altijd wel ergens last heb. En ik wil weten of ik niet zelf iets veroorzaak met fietsen.

Ik heb namelijk de ambitie om minimaal 10 jaar door te biken
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

japie carbon schreef:Ik stel mijn vraag eigenlijk omdat mijn persoonlijke mening is dat een bike fitting eigenlijk een beetje nergens op slaat.

Het zou in mijn ogen pas werken als je bij 10 fitters langs gaat en je ongeveer 10x hetzelfde op je fiets gezet wordt. Ik kan je vertellen dat dit zeker niet het geval is. Ik heb bv een maat die 2x achter elkaar een fitting heeft gedaan (na de eerste keer niet tevreden), en alleen de zadelhoogte scheelde al 4cm.
(Helaas) helemaal met je eens. Ik zou zonder te aarzelen een bikefit doen (en daarvoor ook 150.- tot 250.- Euro betalen) onder de voorwaarde dat het reproduceerbare resultaten oplevert. Helaas heb je de garantie niet (en op basis van wat ik op het forum lees, zijn de resultaten van verschillende bikefittings ook verschillend) en heb ik er geen geld voor over om meerdere bikefittings te laten doen (los van het feit dat ik dan ook niet weet welke de beste is).

In het verleden heb ik m.b.v. internet zelf gesleuteld en op die manier onderrugklachten, knieklachten en achillespeesklachten kunnen verhelpen. Gewoon een setting verandert en gekeken of de klachten minder of meer worden; op basis daarvan eventueel aanpassingen gedaan en weer gekeken. Tot nu toe altijd een setting kunnen vinden waar de klachten of veel minder werden (in de zin van "hier kan ik er mee leven") of helemaal waren verdwenen. Zeker niet optimaal, maar op die manier kan ik wel blijven doorgaan met moutainbiken.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij zijn er een heleboel bikefittings die eigenlijk helemaal geen bikefitting mogen heten. Iemand zijn fiets passend zetten is geen bikefitting! Wat 12go aanbiedt is een scan waarbij vervolgens je fiets op maat wordt gezet. Wat iemand als Mago doet is een sessie van minstens 3 uur met een intake, een analyse van je flexibiliteit en pijnpunten op de massagetafel en een analyse op de fiets, zowel statisch als bewegend. En dan na aanpassingen van de fiets uitgebreid laten testen, terug komen, nogmaals aanpassen etc. Net zolang totdat iemand goed op de fiets zit. Als je veel fietst (en lang wil blijven fietsen) is het wat mij betreft zeker het geld waard, maar op de een of andere manier is het voor fietsers geen probleem om de portemonnee te trekken voor "upgrades" aan de fiets, maar mag het lichaam niks kosten...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Inmiddels koers CC een mailtje gestuurd met aanvraag voor wat info :-q
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Na vele metingen op deze methode gevallen en raar maar waar,voel me er perfect bij.Wel voor SPD pedalen.

Binnenbeenlengte-lengte crankarm+binnenzoollengte gedeeld door 5=zadelhoogte center traparm- bovenkant zadel.
In mijn geval 81cm(binnbenl.)-17cm(crankl.)+5,5(27,5/5)=69,5cm

Misschien dan nog een kleine aanpassing maar je zult niet ver zijn van de ideale zadelhoogte.Enkel nog de terugstand aanpassen aan je persoonlijk gevoel.Souplesse vooraan en kracht meer naar achter.
Plaats reactie