De clubs in de regio waren er wel bij, en er is bewust gekozen om deze niet actief te benaderen voor vrijwilligers omdat de clubs nu al moeite zat hebben om vrijwilligers voor de eigen activiteiten te vinden. Persoonlijk vind ik dit wel een chique benadering. Als lid van WVEde weet je ook dat het iedere keer een crime is om alles rond te krijgen bij toertochten.Nielsefiets schreef:De club met mtb-afdeling die ook jarenlang al toertochten door deze omgeving organiseert.
Als de club was uitgenodigd hadden jullie vast veel meer vrijwilligers gehad
Betreffende vignet: er is ook bewust gekozen om geen vignet in te stellen. De voornaamste reden is dat er buiten de straks aangelegde routes gewoon gefietst mag worden waar dat nu ook mag. De ervaring van o.a. Patrick is dat als je een leuke route bouwt, er minder buiten deze route gereden wordt en er dus minder kans op overlast is. Als je dan voor de vaste route moet betalen kan dat averechts werken.
Men is zich bewust van het feit dat hierdoor geen inkomsten zijn. De gemeente financiert volgens mij de aanleg van de routes (behoorlijke investering) maar heeft geen budget voor het onderhoud daarna. Om dit onderhoud te financieren zijn er ook al wat plannen die nog wat meer vorm moeten krijgen (bijvoorbeeld adoptie stuk route door bv horeca aan de route).
Positief tijdens de bijeenkomst vond ik ook de houding/insteek van de gemeente. Iets minder positief vond ik hoe Defensie er in staat mbt stukken van routes over hun terrein. Als ik kijk hoe zijn sporten in het algemeen ondersteunen en hun rol in de gemeente (waar veel kazernes liggen/lagen) had ik daar wel wat meer enthousiasme verwacht.
De singletracks (50% van de route) worden aangelegd buiten de wandel- en ruiterpaden om. Daarom zullen de MTB'ers beter gescheiden worden van de andere bosrecreanten. Dit merk ik nu zelf ook bij de UHR. Je zit elkaar gewoon minder in de weg. Zoals eerder gemeld komen er nu ook gebieden beschikbaar die tot op heden "no go area" zijn voor MTB'ers (o.a. Wekeromse zand), dus ik zie tot op heden alleen maar voordelen. Ik heb me een paar maanden geleden al aangemeld als vrijwilliger, dus de bats ligt al in de kofferbak
De 3 routes lopen op kleine stukjes in elkaar over, dus je kunt besluiten er een extra lusje bij te pakken of niet. Dus geen verbindingsroutes tussen op zichzelf staande rondjes. Wel zijn ze aan het kijken om op termijn verbindingsroutes met andere gebieden te realiseren. Er zitten alleen een paar stukjes asfalt tussen omdat er geen overeenstemming met een enkele landeigenaar bereikt is over een singletrack.
En als je de routes niets vind, kun je deze dus gewoon negeren en lekker je eigen gang gaan.
Ciao,
Jan