santa Cruz twijfel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

ik heb mn zinnen gezet op een nieuwe santa cruz hightower lt.
nu hebben ze van dit model diverse mogelijkheden qua af montage en twijfel ik tussen twee mogelijkheden.

mijn keuze is gevallen op hightower lt S of R, het prijsverschil tussen deze twee bedraagt €500,-
https://www.santacruzbicycles.com/en-GB/hightower-lt" onclick="window.open(this.href);return false;

is het de moeite waard om €500,- meer uit te geven of ga ik er qua rijeigenschappen weinig van merken?
Ik kan natuurlijk ook de fiets later upgraden naar mn eigen zin.

p.s. de duurdere modellen vallen buiten budget
Laatst gewijzigd door furius op zo 13 augustus 2017, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, 500,- extra voor een Eagle-setup, een Fox 36 en een dropper lijkt me een koopje. Headset en remmen zijn ook beter. De S lijkt ook meer uitgerust voor het zwaardere werk, al snap ik die 160mm schijven dan weer niet (tikfoutje?)
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

De R heeft een race face dropper, de s een reverb dropper
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sorry, ik dacht dat dat een vaste was. Maar dan is het nog steeds een koopje (al ben ik geen reverb-fan)
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

Ik heb op m'n huidige fiets een reverb zitten, al wel de tweede en weet dat ze niet erg betrouwbaar zijn maargoed....de dropper is het twijfel geval niet.

Ik rijdt nu nog een 2x 10 aandrijving en heb al diverse keren een 1x 11 gereden wat super bevallen is.
Nu kan ik met die 2x10 wel overal uit de voeten, Alpen of nl kan ik allemaal rond komen.
Als ik naar een 1x aandrijving ga zou ik het liefst willen dat ik na genoeg het zelfde berijken heb zonder m'n voorblad te moeten verwisselen.
Met 1x 12 kom ik dan het meest in de buurt natuurlijk.
Het verschil tussen de vorken kan ik niet beoordelen, ken ze beide niet. Rij al 10 jaar een Lefty.
De wielen zullen het verschil ook niet maken en zou ik denk ik toch achteraf naar wens door een wielbouwer willen laten maken tenzij de wielen in de s gewoon goed zijn.
De remmen wil ik misschien wel weer van hope, bevallen me nu ook super.

Als de fox vork, de egale groep, headset en de wielen echt beter zijn is het natuurlijk wel de moeite waard om 500 meer uit te geven
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik weet niet wat je rijdt maar een 10-50 Eagle met 32t voorblad heeft een bereik van 500%. Een 2x10 met 24/38 en een 11-36 cassette heeft een bereik van 518% waarbij je met de Eagle iets lichter kan en wat inlevert op topsnelheid.

Je kan zelf ff spelen: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lijkt me een veel beter deal. Jammer van de reverb, maar dan nog heb je een stuk meer fiets voor die 500 extra..
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niks mis met de 2017 Reverb...

Maar alleen al vanwege de vork zou ik voor de duurdere versie gaan. Met de Revelation ga je het potentieel van de achterkant never nooit niet bereiken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Idd de vork is een 'nobrainer'............een Fox36 is vele malen beter dan een Revelation.
Dus 100% de S
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dat is wel een beetje snel door de bocht.

Het gaat om de nieuwe Revelation met Motion Control demper in Pike chassis vs de Fox 36 Performance met GRIP demper.
Hebben jullie met beide praktijkervaring, Lars en rutger079?

Ik heb een Fox 34 met GRIP demper en voor de prijsklasse is het een prima vork, maar op steil ruig terrein en op snelheid kan de rebound het duidelijk eerder niet meer bijbenen dan bv een 'oude nieuwe' Pike (1e generatie Charger demper).

Met de Motion Control demper heb ik geen ervaring maar ik ken mensen met een Yari die daar heel tevreden over zijn. Ik vermoed ongeveer een vergelijkbaar niveau als de GRIP. Ben dus wel benieuwd naar mensen met ervaring met beide.

Afgezien van de vorken vind ik de S build kit wel de meerprijs waard vanwege Eagle en betere remmen. Vermoedelijk ook betere naven.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Je hebt helemaal gelijk Niels.........misschien idd wat kort door de bocht. Heb zelf ervaring met een oudere Revelation 29 140mm en de wijsheid mbt de Fox 36 is van zien/lezen/horen......ook met name qua stijheid. Maar zie nu ook dat de nieuwe Revelation ook 35mm (Pike?) poten heeft gekregen.

Dusssssss.........mijn excuses voor deze iets te snel door de bocht "no brainer" :oops:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoe ik het begrijp is de Revalation een budget Pike. Pike en Fox36 zijn aan elkaar gewaagd, waarbij de Fox een marginaal streepje voor heeft qua stijfheid en controle. Maw de Fox voor enduro en de Pike/Revalation meer voor AM/trail.
Maar nogmaals, een Fox 36 kost normaal al een paar honderd meer dus die 500 meerprijs is een goeie deal.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

rutger079 schreef:Maar zie nu ook dat de nieuwe Revelation ook 35mm (Pike?) poten heeft gekregen.
Volgens de SRAM site heeft de Revelation nog gewoon 32mm poten:
https://www.sram.com/rockshox/products/revelation-rct3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride a bike!
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Hier wel 35mm :o
https://www.sram.com/rockshox/products/revelation-rc" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bijzonder... tikfout? De Yari heeft al 35mm.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie