Hartslag op parcours

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ligt er aan wat je wil bereiken. Als je echt je vetverbranding en effcientie wil trainen moet je toch denken aan 4+ uur.

Als je gewoon rustig tussendoor wil trainen, als in onderhoud, en licht genoeg zodat je de volgende dag wéér kan trainen dan is 1,5 a 2 uur genoeg.

Ik benader D1/duurtempo training meestal als een soort 'blowoff valve'. Ik heb x uur per week te besteden aan intervals en heel specifiek werk, maar dat houdt op op een gegeven moment omdat het anders te zwaar wordt in 1 week. De uren die ik 'over' heb maak ik dan D1/duurtempo ritjes van meestal.

EDIT: er van uit gaande dat je D1 zone een beetje correct is, waar ik dus in mijn vorige post(s) twijfels over had :P. In principe moet je D1 5+ uur vol kunnen houden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat ligt er aan wat je wilt bereiken....
Wat is de langste afstand die je zou willen fietsen zonder kapot te gaan? En hoe lang doe je daar dan over?

Als dat een XC wedstrijd van 1 uur is, dan is het een ander verhaal dan als je een cyclo of marathon van 8 uur wilt kunnen uitrijden.
Kortom: als je serieus gaat trainen, dan volgt als snel de vraag naar je trainingsdoel.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als D1 te laag is, kan ik het nog langer volhouden :winkie:
Maar goed, ritten van 4 uur of meer zijn doordeweeks geen optie. Dan lig ik pas na 01:00 in m`n bed en de wekker gaat vrolijk weer om 05:45.

@ Bert:
Het doel is om overall sterker en sneller te worden. Ik doe geen wedstijden of toertochten maar ik zou graag wel (duur)progressie zien.
Ik heb het gevoel dat ik op een plateau zit doordat ik ondoordacht train. (weet ff niet beter hoe ik dit moet uitleggen)
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Misschien is het wel handig om eens te vertellen hoe lang al rijdt, hoe vaak je per week rijdt, wat voor ritten je nu doet.

Want hoe lang moet een D1 zijn? Als je al 10 jaar 10.000 per jaar fietst zal 2u niet veel zoden aan de dijk brengen, rijd je maar sporadisch dan kan je met regelmatig 3u D1 nog genoeg progressie maken.
Naast die ritten in D1 is het ook belangrijk om variatie in je trainingen te steken. Wat korte blokjes door fietsen, wat lagere blokjes, hoge cadans, lage cadans, sprints vanuit stand ... je kan van alles doen. Fietsen is niet enkel conditie maar ook souplesse en kracht.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ma-vr: meestal 2-3x op de weg, varieërend van 1-2,5uur (ritjes van 25-60km). In de winter wat minder, fietsen in de regen of donker is niet m`n ding.
Weekend: min 1x offroad, indien niet mogelijk dan op de weg. Meestal Brabant, ook regelmatig naar Nijmegen en UHR. Sinds dit jaar ook weer richting Ardennen.

Na 10 jaar weer terug op de MTB, nu 3 jaar bezig. 10K haal ik niet, zal dit jaar iets van 4 á 5K zijn. Merk wel dat ik steeds meer ga/wil fietsen.
Qua variatie: sprintjes van diverse lengtes staand, zittend, of vanaf een stoplicht, cadans wisselen, bruggen, tunnels (bv de Heinenoord 2-3x op en neer, die doet altijd goed zeer), dat soort dingen. En soms gewoon dom een rondje op tempo trappen.

Offroad hou ik er, ondanks de fully, een redelijk actieve rijstijl (veel uit het zadel, gooien en smijten, gewicht en momentum gebruiken, springen, manuals, etc) op na en probeer ik aan de techniek te werken en fun te hebben. Ritten zitten meestal tussen de 30-50Km in (voor mij) redelijk hoog tempo. Oh ja, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het is niet het tempo dat belangrijk voor me is, het gaat om de fun in het bos. De Km`s op de weg zijn eigenlijk een noodzakelijk kwaad.

Zoiets dus, ik hoop dat het een beetje duidelijk is :lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vervang voor een langere periode (tem volgende lente) éen van de trainingen hierboven door een lange, rustige duurrit in D1 van twee tot vier uur. Twee uur in het begin, oplopende tot vier uur. Om het levendig te houden tussendoor wat 'fratsen' van je 'actieve rijstijl' naar believen. En dan maar uitproberen.
In het begin is het zwaar, want het duurt lang en de tijd kruipt voorbij, maar op enig moment vergeet je de tijd en gaat het vanzelf
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thnx, daar gaan we mee aan het werk. :-q
bert l. schreef:In het begin is het zwaar, want het duurt lang en de tijd kruipt voorbij, maar op enig moment vergeet je de tijd en gaat het vanzelf
Eerst even zo uitproberen maar wellicht dat een muziekje zo`n rit wat aangenamer maakt?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TenZNL schreef:Eerst even zo uitproberen maar wellicht dat een muziekje zo`n rit wat aangenamer maakt?
Gewoon naar de vogeltjes luisteren en zonder muziek hoor je de auto's beter aankomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Of een trainer inhuren.
Plaats reactie