Welke App staat jou bij tijdens een XC rit?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Garmin Epix en via Garmin connect naar Strava doorgezet :winkie: :-q
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Ik zie eigenlijk geen reden om dure Garmins en zo aan te schaffen als mn iphone dat eigenlijk allemaal al kan, dus ik heb em altijd om m'n arm.

Gebruik Runkeeper omdat ik al mn workouts in 1 app wil kunnen hebben, en de MTB functie ervan is prima. Doe dat in combinatie met een Polar bluetooth hartslagband, heb ik ook bij elke workout om.

Vanaf vandaag heb ik een Quadlock, dus eens kijken hoe het bevalt met de telefoon op het stuur.

Op vakantie ga ik rijden in de Alpen, daarvoor heb ik al vele routes geimporteerd in Maps.me. Wel even de .gpx bestanden converteren naar .kml maar dat is een fluitje van een cent. Maps.me werkt offline -vantevoren even de gebiedskaarten erop zetten- en de routes volgt ie keurig met GPS. Relaxt van de Quadlock is dat je em ook in landscape op je stuur kan zetten.

Zal rapporteren hoe t bevalt.
rammen met die bak
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een reden kan zijn dat de accu van de iPhone vrij snel leeg is en dat de GPS ontvangst en nauwkeurigheid van smartphones niet kan tippen aan Garmins, Suunto's e.d.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Ok. Dat moet ik nog ondervinden. De accu van m'n iphone doet het voorlopig prima, maar volgende week in de alpen gaan we het zien.
rammen met die bak
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Huggiedug schreef:Ok. Dat moet ik nog ondervinden. De accu van m'n iphone doet het voorlopig prima, maar volgende week in de alpen gaan we het zien.
Als je routes wil narijden zal je iphone wel prima zijn ding doen. De nauwkeurigheid zit em in het feit dat je gemiddelde en afstand toch behoorlijk kan afwijken van de realiteit.
Als je strava gebruikt en je zoomt in op een gereden rit dan is het verschil tussen smartphone en gps erg duidelijk, de lijn bij een smartphone gaat veel vaker bokkensprongetjes naar links en rechts maken. In extreme gevallen wijkt hij zo ver van het juiste traject af om dit bij het volgende punt te herstellen en heb je daar zogezegd 80 per uur gereden :P
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

ok- ben benieuwd!
rammen met die bak
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

NoChain schreef:...de lijn bij een smartphone gaat veel vaker bokkensprongetjes naar links en rechts maken. In extreme gevallen wijkt hij zo ver van het juiste traject af om dit bij het volgende punt te herstellen en heb je daar zogezegd 80 per uur gereden :P
Dus al die mensen die Strava (of zoiets) gebruiken baseren alles op erg onnauwkeurige data?
Dan is dat hele gedoetje nog belachelijker dan ik sowieso al dacht :D :D
:-{

Misschien eens gaan fietsen zonder enige registratievorm.
Gewoon genieten van het moment, het gaat er toch niet om of je die bocht met 18,3 of 17,4km/h genomen hebt? Het gaat om het gevoel waarmee je die bocht nam, lekker in een flow of als een natte krant de hoek om.

Een GPS is leuk om een route te zoeken of na te kunnen rijden in onbekend gebied.
Voor de rest van de tijd ligt-ie bij mij in de kast...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Goed punt Kermit. Misschien kom ik ooit zover ;) , maar ik vind het wel lekker om 'tegen mezelf' te rijden. Dan heb je toch een soort competitie element.
rammen met die bak
peter.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 21:12
Mijn mountainbike: Trek Sawyer, Salsa Spearfish, Cube Cross Race en Trek Stache.

Strava voor de trainingsritten en wedstrijdjes.
Adventure by bike
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Gemerkt dat als je meer dan 2-3 uur gaat rijden in de bergen een extra accu voor je iphone wel aan te raden is. Die tape ik gewoon met gaffertape aan m'n stuur en hop, rijden weer.

Voor de route gebruikte ik maps.me en veel mtb routes haalde in van wikiloc. Beviel uitstekend!
rammen met die bak
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik strop mijn Polar M400 (gps-horloge) om mijn stuur en gebruik die om mijn ritten bij te houden.
De Polar Flow app gebruik ik vooral om de trainingskant van het verhaal bij te houden, dan dus met hartslagmeter.
Dus hartslag, soms hartslagzones als ik een rondje over de weg doe en ik vind de herstelstatus wel grappig om te zien.
Al heb ik mijn twijfels bij de betrouwbaarheid daarvan. Uiteindelijk voel ik zelf wel aan of ik herstelt ben of niet.

Verder knalt Polar Flow elke rit direct door naar Strava. Ik beschouw Strava meer als een soort social media platform dan een ranglijst.
De meeste bikers die ik ken en die hun ritten bijhouden, doen dit in Strava.
Ik vind het leuk dat je kunt zien waar iedereen fietst, bijvoorbeeld tijdens vakanties of toertochten.
De bijgevoegde foto's werken vaak ook motiverend, soms zelfs jaloersmakend.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Ik gebruik de gratis versie ''SportsTracker''. Werk goed, simpel. Nog niet heel erg vergeleken met andere apps ect maar dit is goed genoeg voor mij om even de route te kunnen zien. Verder moet ik zeggen dat de Stava app wel erg interessant klinkt. Ik zal hier eens naar gaan kijken.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik gebruik mijn Bryton 310e voor tracken van de route. Bij thuiskomst synchroniseren via Bluetooth naar Strava. De app van Strava crashte te vaak op mijn Samsung.
PaganiProductions

Ik heb sinds ook strava naast mijn sports tracker.
Maar ik merk wel grote verschillen tussen beide kwa snelheid en gereden afstand en tijd opgenomen met een Samsung Galaxy S7.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hoe bedoel je? Niet echt zuiver op de telefoon?
Sneeuwmonster
Plaats reactie