De noobs alstublieft helpen.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mario070 schreef:Ik zou je vrouw zeker geen 29er adviseren....hoe groter de wielen hoe minder wendbaar
Dit klopt wel enigszins
Mario070 schreef: en daardoor ook snel onstabiel, en zeker nu omdat je beginnende mtb'er bent zit er ook geen snelheid in die dat eventueel zou kunnen compenseren....
Dit volstrekt niet, staat juist ook haaks op het minder wendbaar.
Een 29er is juist stabieler, rolt gemakkelijker over obstakels heen. Met minder techniek kun je ook meer dan met een klienere wielmaat.
Het gaat hier meer om het fietsen zelf dan om een krappe bocht om te kunnen.
Advies is dus een 29er.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Volgens mij zoeken deze mensen gewoon een paar mtb's om door de Nederlandse bossen te fietsen. In het gemiddelde Nederlandse bos kom je niet heel vaak een lange technische afdalingen met krappe switchbacks tegen, toch? Laten we niet (weer) een discussie voeren over wielmaten, maar de topicstarter aan een paar leuke en betaalbare fietsen helpen.
@topicstarter, als je aangeeft in welke regio je woont, dan kunnen we eventueel wat(gebruikte) fietsen daar in de buurt voorstellen. De eerder voorgestelde Specialized lijkt me sowieso het bekijken wel waard :-q
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Mario, op welke 29" reed je dan proef en op welke parcoursen beviel het niet?
Ik was lang 27,5" fan nog voor er 27,5" 100mm race/marathonfully's op de markt waren, 5-6jr geleden. Met mijn 1,68m reed ik een 26" fully met 650b wielen.
29" in maatje S rijd ik nu 3,5 jaar, een Canyon Lux. Allemaal stevig XC, Zuid-L, Voerstreek, Vise/Luik als thuisbasis. Hoe technischer en bochtiger, en hoe harder daar, hoe leuker. Drops, geen probleem. Qua wendbaarheid kom ik niets tekort. Leukste upgrade, die het allemaal nog makkelijker en vooral leuker maakte: mijn dropper! Heuvelrug: ook een en al bochtenflow, heerlijk.
Ook in de Alpen doet 'ie het prima, inzetbereik XC, marathon, de eenvoudige flowtrails in wat parken, Transalps.
Kortom: 29" gaat prima! Belangrijkste is de juiste geometrie denk ik, en gewenning, want bochten rijden doe je wel anders dan met kleinere wielen.
En het is een kwestie van smaak: 27,5" zal wat speelser aanvoelen. Mij bevallen de tractie stijl bergop, de extra reserve stijl bergaf, het overrolvermogen wortels, het doorrolvermogen los zand en modder, de stabiliteit op hoge snelheid van 29" enorm goed. En het levendige van 27,5" mis ik niet. Wat veel scheelt: lichte fiets, lichte wielset met name! En een dropper voor nog meer fun.
Maar als 29" niet je smaak is, dan is er toch niets mis met 27,5"? Kan ook prima, met je 1,80m.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef:De laatste tijd lees ik steeds meer positieve reacties op het rijden op een 29'er. Allen met dezelfde argumenten en dat het toch o zo fijn is. Zelf heb ik onlangs ook een nieuwe fiets gekocht, en veel proef gezeten en gereden op zowel de 26" als de 29" versies. En eigenlijk vond ik de 29" met mijn lengte (1:80) helemaal niks. ...
Waarschijnlijk als je een 29er gewend was en een 26" geprobeerd had, dan vond je die kleine wielen (de geometrie!!) maar helemaal niets. Het vraagt een kleine aanpassing in rijstijl, maar dat vraagt een moderne 27,5" ook. Echter, als onervaren rijder kom je vanaf meter 1 beter uit de voeten met een 29er. Je hoeft namelijk niet je rijstijl aan te passen! Voor jou had een iets langere gewnning waarschijnlijk goed geholpen.

Ik rijd al 29" sinds 2007. Toen waren het door de logge, slappe wielen echt lompe fietsen. De nieuwste generatie met lichte, brede velgen, Boost, stijve vorken en moderne geometrie doet echter niet of nauwelijks onder voor 27,5" (en biedt ook echt maar beperkt voordelen...!). Ik rijd echter voornamelijk 27,5" omdat die wat speelsheid toch echt een klein verschil maken (inertie, klein verschil in geometrie). 26" kun je met de beste wil van de wereld niet meer speels noemen, alleen nerveus. Dat ligt trouwens aan de geometrie, niet aan de wielen...



On topic: is topic starter al wat wijzer?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Die worden niet wijzer als het weer een wielmaat discussie wordt.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef:Precies....ik deel alleen mijn ervaring en belevingen, omdat ik nu nog beide wielmaten rij en dat geef ik aan en dan komen er een paar gelijk met opmerkingen...en blablabla... :-D :wink:
Mmm, je stelde het eerder als feit... En zoals iedereen het al als 'opmerking' plaatste, liggen de feiten volgens het allerovergrootste deel van de meningen (bladen, gebruikers) precies andersom...


Overig al eens je sectortijden bekeken? Veel 29er rijders denken langzamer te zijn, maar zetten ondertussen dikke pr's neer!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mario070 schreef:Precies....ik deel alleen mijn ervaring en belevingen, omdat ik nu nog beide wielmaten rij en dat geef ik aan en dan komen er een paar gelijk met opmerkingen...en blablabla... :-D :wink:
Beetje vreemde reactie.
Deelden we niet allen slechts onze ervaring met het doel een ander behulpzaam te zijn
:wink: ....?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Opgegeven budget en wensenlijst bepaalt min of meer de bandenmaat. In dit geval zou ik me daar ook niet teveel door laten leiden, fit worden en plezier hebben in de sport staat voorop. Voor meneer zou dit eventueel interessant kunnen zijn:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1" onclick="window.open(this.href);return false;


En voor mevrouw:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Altijd maar afwachten wat de werkelijke staat van beide fietsen is, maar tweedehands biedt imho meer waar voor het geld in deze budget klasse
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

japie carbon schreef:Leg eens uit waarom een 29er in een kleine maat minder wendbaar is en onstabiel wordt?

Persoonlijk vind ik het gewoon onzin wat je tikt. Ook voor kleinere personen kan een 29er een pria fiets zijn.
idd wat een onzin ik ben 1.67 en rij ook een 29er kan er prima mee uit de voeten.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Wordt alweer een mooie discussie tussen forumleden over wielmaten en fietsen hier. Degene om wie het gaat , de ts is nooit meer terug geweest. Ben benieuwd of hij er iets aan heeft gehad of snel elders is gaan kijken voor "advies"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maria070 ;) volgens mij ben jij er wel een beetje debet aan... Misschien nu maar gewoon wachten of TS zich nog meldt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie