Ligt er aan wat je wil bereiken. Als je echt je vetverbranding en effcientie wil trainen moet je toch denken aan 4+ uur.
Als je gewoon rustig tussendoor wil trainen, als in onderhoud, en licht genoeg zodat je de volgende dag wéér kan trainen dan is 1,5 a 2 uur genoeg.
Ik benader D1/duurtempo training meestal als een soort 'blowoff valve'. Ik heb x uur per week te besteden aan intervals en heel specifiek werk, maar dat houdt op op een gegeven moment omdat het anders te zwaar wordt in 1 week. De uren die ik 'over' heb maak ik dan D1/duurtempo ritjes van meestal.
EDIT: er van uit gaande dat je D1 zone een beetje correct is, waar ik dus in mijn vorige post(s) twijfels over had . In principe moet je D1 5+ uur vol kunnen houden.
Hartslag op parcours
-
- Extreme Biker
- Berichten: 707
- Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45
Topic Route de Graafschap
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Dat ligt er aan wat je wilt bereiken....
Wat is de langste afstand die je zou willen fietsen zonder kapot te gaan? En hoe lang doe je daar dan over?
Als dat een XC wedstrijd van 1 uur is, dan is het een ander verhaal dan als je een cyclo of marathon van 8 uur wilt kunnen uitrijden.
Kortom: als je serieus gaat trainen, dan volgt als snel de vraag naar je trainingsdoel.
Wat is de langste afstand die je zou willen fietsen zonder kapot te gaan? En hoe lang doe je daar dan over?
Als dat een XC wedstrijd van 1 uur is, dan is het een ander verhaal dan als je een cyclo of marathon van 8 uur wilt kunnen uitrijden.
Kortom: als je serieus gaat trainen, dan volgt als snel de vraag naar je trainingsdoel.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Als D1 te laag is, kan ik het nog langer volhouden
Maar goed, ritten van 4 uur of meer zijn doordeweeks geen optie. Dan lig ik pas na 01:00 in m`n bed en de wekker gaat vrolijk weer om 05:45.
@ Bert:
Het doel is om overall sterker en sneller te worden. Ik doe geen wedstijden of toertochten maar ik zou graag wel (duur)progressie zien.
Ik heb het gevoel dat ik op een plateau zit doordat ik ondoordacht train. (weet ff niet beter hoe ik dit moet uitleggen)
Maar goed, ritten van 4 uur of meer zijn doordeweeks geen optie. Dan lig ik pas na 01:00 in m`n bed en de wekker gaat vrolijk weer om 05:45.
@ Bert:
Het doel is om overall sterker en sneller te worden. Ik doe geen wedstijden of toertochten maar ik zou graag wel (duur)progressie zien.
Ik heb het gevoel dat ik op een plateau zit doordat ik ondoordacht train. (weet ff niet beter hoe ik dit moet uitleggen)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Misschien is het wel handig om eens te vertellen hoe lang al rijdt, hoe vaak je per week rijdt, wat voor ritten je nu doet.
Want hoe lang moet een D1 zijn? Als je al 10 jaar 10.000 per jaar fietst zal 2u niet veel zoden aan de dijk brengen, rijd je maar sporadisch dan kan je met regelmatig 3u D1 nog genoeg progressie maken.
Naast die ritten in D1 is het ook belangrijk om variatie in je trainingen te steken. Wat korte blokjes door fietsen, wat lagere blokjes, hoge cadans, lage cadans, sprints vanuit stand ... je kan van alles doen. Fietsen is niet enkel conditie maar ook souplesse en kracht.
Want hoe lang moet een D1 zijn? Als je al 10 jaar 10.000 per jaar fietst zal 2u niet veel zoden aan de dijk brengen, rijd je maar sporadisch dan kan je met regelmatig 3u D1 nog genoeg progressie maken.
Naast die ritten in D1 is het ook belangrijk om variatie in je trainingen te steken. Wat korte blokjes door fietsen, wat lagere blokjes, hoge cadans, lage cadans, sprints vanuit stand ... je kan van alles doen. Fietsen is niet enkel conditie maar ook souplesse en kracht.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ma-vr: meestal 2-3x op de weg, varieërend van 1-2,5uur (ritjes van 25-60km). In de winter wat minder, fietsen in de regen of donker is niet m`n ding.
Weekend: min 1x offroad, indien niet mogelijk dan op de weg. Meestal Brabant, ook regelmatig naar Nijmegen en UHR. Sinds dit jaar ook weer richting Ardennen.
Na 10 jaar weer terug op de MTB, nu 3 jaar bezig. 10K haal ik niet, zal dit jaar iets van 4 á 5K zijn. Merk wel dat ik steeds meer ga/wil fietsen.
Qua variatie: sprintjes van diverse lengtes staand, zittend, of vanaf een stoplicht, cadans wisselen, bruggen, tunnels (bv de Heinenoord 2-3x op en neer, die doet altijd goed zeer), dat soort dingen. En soms gewoon dom een rondje op tempo trappen.
Offroad hou ik er, ondanks de fully, een redelijk actieve rijstijl (veel uit het zadel, gooien en smijten, gewicht en momentum gebruiken, springen, manuals, etc) op na en probeer ik aan de techniek te werken en fun te hebben. Ritten zitten meestal tussen de 30-50Km in (voor mij) redelijk hoog tempo. Oh ja, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het is niet het tempo dat belangrijk voor me is, het gaat om de fun in het bos. De Km`s op de weg zijn eigenlijk een noodzakelijk kwaad.
Zoiets dus, ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Weekend: min 1x offroad, indien niet mogelijk dan op de weg. Meestal Brabant, ook regelmatig naar Nijmegen en UHR. Sinds dit jaar ook weer richting Ardennen.
Na 10 jaar weer terug op de MTB, nu 3 jaar bezig. 10K haal ik niet, zal dit jaar iets van 4 á 5K zijn. Merk wel dat ik steeds meer ga/wil fietsen.
Qua variatie: sprintjes van diverse lengtes staand, zittend, of vanaf een stoplicht, cadans wisselen, bruggen, tunnels (bv de Heinenoord 2-3x op en neer, die doet altijd goed zeer), dat soort dingen. En soms gewoon dom een rondje op tempo trappen.
Offroad hou ik er, ondanks de fully, een redelijk actieve rijstijl (veel uit het zadel, gooien en smijten, gewicht en momentum gebruiken, springen, manuals, etc) op na en probeer ik aan de techniek te werken en fun te hebben. Ritten zitten meestal tussen de 30-50Km in (voor mij) redelijk hoog tempo. Oh ja, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het is niet het tempo dat belangrijk voor me is, het gaat om de fun in het bos. De Km`s op de weg zijn eigenlijk een noodzakelijk kwaad.
Zoiets dus, ik hoop dat het een beetje duidelijk is
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Vervang voor een langere periode (tem volgende lente) éen van de trainingen hierboven door een lange, rustige duurrit in D1 van twee tot vier uur. Twee uur in het begin, oplopende tot vier uur. Om het levendig te houden tussendoor wat 'fratsen' van je 'actieve rijstijl' naar believen. En dan maar uitproberen.
In het begin is het zwaar, want het duurt lang en de tijd kruipt voorbij, maar op enig moment vergeet je de tijd en gaat het vanzelf
In het begin is het zwaar, want het duurt lang en de tijd kruipt voorbij, maar op enig moment vergeet je de tijd en gaat het vanzelf
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Thnx, daar gaan we mee aan het werk.
Eerst even zo uitproberen maar wellicht dat een muziekje zo`n rit wat aangenamer maakt?bert l. schreef:In het begin is het zwaar, want het duurt lang en de tijd kruipt voorbij, maar op enig moment vergeet je de tijd en gaat het vanzelf
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10858
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Gewoon naar de vogeltjes luisteren en zonder muziek hoor je de auto's beter aankomen.TenZNL schreef:Eerst even zo uitproberen maar wellicht dat een muziekje zo`n rit wat aangenamer maakt?