Hartslag op parcours

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Je lichaam rijdt op 2 brandstoffen, vet en koolhydraten. Door op lage hartslag te rijden leer je je lichaam om vet als primaire brandstof te gebruiken, hoe meer je tijdens je mtb ritten op vet kan rijden hoe langer je het vol kan houden (om het vrij simplistisch voor te stellen). Dan ga je niet na 2u voelen dat het klimmen begint te minderen maar pas na 3u, of 4u etc.

Off-road is het bijna onmogelijk om ritten aan lage hartslag te doen, daarom is het wel aan te raden om soms eens met je mtb op straat te gaan. Het hangt er ook allemaal maar van af wat je wil doen, gewoon fun hebben of proberen goed te trainen. Beide gaan niet altijd hand in hand. Maar wil je vooruitgang blijven boeken zijn ritten in Z2 wel een noodzakelijk kwaad, voor je lichaam is het ook eens goed om geregeld een stapje terug te nemen.

Gewoon ter info, zo zagen mijn waardes er uit tijdens mijn laatste toertocht
Afbeelding
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TenZNL schreef:Da`s lastig, ik heb nl geen racer :wink: Maar dat kan imho toch ook gewoon op de MTB? Dus net wat je zegt op hartslag langzame of intensieve duurtrainingen of een herstelrondje rijden? Wedstrijdambities heb ik niet maar ik merk wel dat de wegtrainingen hun vruchten af werpen op het parcours. Vandaar de wens om de wegtrainingen te optimaliseren. Offroad ga ik meestal gewoon los en ligt de focus meer op techniek en fun. :)
als je heel consequent op hartslagzones rijdt, dan kun je je extensieve, lange trainingen natuurlijk ook op de MtTB doen. Misschien heeft jouw Edge de mogelijkheid om een piepje in te stellen als je boven een bepaalde waarde uitkomt?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

NoChain schreef:Je lichaam rijdt op 2 brandstoffen, vet en koolhydraten. Door op lage hartslag te rijden leer je je lichaam om vet als primaire brandstof te gebruiken, hoe meer je tijdens je mtb ritten op vet kan rijden hoe langer je het vol kan houden (om het vrij simplistisch voor te stellen). Dan ga je niet na 2u voelen dat het klimmen begint te minderen maar pas na 3u, of 4u etc.

Off-road is het bijna onmogelijk om ritten aan lage hartslag te doen, daarom is het wel aan te raden om soms eens met je mtb op straat te gaan. Het hangt er ook allemaal maar van af wat je wil doen, gewoon fun hebben of proberen goed te trainen. Beide gaan niet altijd hand in hand. Maar wil je vooruitgang blijven boeken zijn ritten in Z2 wel een noodzakelijk kwaad, voor je lichaam is het ook eens goed om geregeld een stapje terug te nemen.
Helder en goede info. :-q
Nu had ik al een paar ritten bewust in Z2 gedaan en je merkt dat je snel te hard/te hoog rijdt, het voelt echt als een bejaardentempo. Ergens had ik ook gelezen dat Z2-ritten het grootste percentage van je trainingen moeten zijn. Bestaat het gevaar dan niet dat je op den duur snelheid gaat verliezen als je steeds zo langzaam rijdt of valt dat wel mee met een wekelijks rondje offroad erbij?
bert l. schreef:Als je heel consequent op hartslagzones rijdt, dan kun je je extensieve, lange trainingen natuurlijk ook op de MtTB doen. Misschien heeft jouw Edge de mogelijkheid om een piepje in te stellen als je boven een bepaalde waarde uitkomt?
Goed idee. Volgens mij is dat idd mogelijk met de 820.
Ik heb trouwens een appje op de 820 gezet, die geeft een kleurtje per zone. Dus aan de kleur van de cijfers kan ik zien in welke zone ik zit. Daarnaast geeft ie ook aan waar je in de zone zit dmv een getal (2,5 of 3,9, zoiets)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat gaat de goede kant op. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kun je een mooie lange ronde uitzetten die over zandwegen, grindpaden, schelpenpaden loopt. Een soort eigen Strade Bianche. Op een parcours met paaltjes en strava-hunters moet je je dan wel in kunnen houden. Ook als je voortdurend ingehaald wordt en zeg maar 'in de weg' rijdt van de snelle jongens.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf doe ik duurtrainingen ook wel op de Veluwe, ideaal daarvoor.
Maar er zijn ook veel MTB parcours best geschikt.

Alles hangt volgens mee ook samen met hoeveel je fietst.
Als je een paar uur per week fietst herstel je toch wel op tijd.
Fiets je 5x per week wordt het herstellen wel een probleem, dus fiets je ook automatisch meer met een lage intensiteit.
Komt uiteraard bij dat je alles moet trainen, maar de D1 ook zeker (80 procent D1 ook wel)

Ik rijdt zelf buiten de wedstrijden bijna nooit hard, en al helemaal geen half uur in D3.
Maximaal zijn eerder seconden, en D3 enkele minuten in een interval.
Daar buiten heel veel D1, wat zeker geen straf is omdat dat tempo al best aardig is. (Wordt zelden ingehaald)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Z2 is traag, dat is een feit. Het is niet altijd gemakkelijk om je voorbij te laten fietsen :). Met de tijd begin je wel harder te fietsen hoor, mensen met écht veel conditie rijden gewoon ganse mtb-ritten in Z2 (zoals tiewrap iemand zal zijn).

Hoeveel recuperatie je hebt is inderdaad van cruciaal belang. Kan je een weekend enkel op zaterdag rijden, geef dan eens wat meer gas. Rijd je zaterdag en zondag, rijd 2x Z2.
Als je bijvoorbeeld 4x per week gaat rijden zal je wel aan lagere hartslagen moeten rijden, anders raakt je lichaam toch niet gerecupereerd. Hard trainen kan iedereen, er gerecupereerd van geraken is waar de sleutel tot succes ligt.

(Welke app is dat van die kleurtjes, lijkt me héél interessant!!)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat voorbij fietsen boeit me niet zo, hier op de weg zijn het toch alleen maar racefietsers waarbij ik sowieso in het nadeel ben met m`n 650b fully met dikke banden :)
Hier is het trouwens een en al polder (of stad) en het dichtst bijzijnde parcours is 30min met de auto. Doordeweeks is dat geen optie dus ik ben echt aangewezen op asfalt.

Qua rust zorg ik altijd wel dat er minimaal een dagje tussen zit, afhankelijk hoe hard en ver ik gereden heb. Soms ga ik de volgende dag ook nog wel eens een uurtje "losfietsen" na een zware rit.

Jullie hebben me iig een heel stuk verder geholpen, thnx :-q


@NoChain:
App is niet het goede woord, het is een dataveld: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/2e2d ... 86f9a6da62" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Z2 of D1 hoe je het wilt noemen hoeven geen langzame ritten te zijn.
Komen genoeg ritten voorbij van mensen die ik op Strava volg die gewoon boven de 30km/u rijden in D1.

Dit zijn wel goed getrainede mensen, maar waar een wil is....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gezien waar je woont, zou een Cheapo tweedehands racefiets een aanvulling kunnen zijn
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

to0n schreef:
nversteege schreef:Maar de zone waar jij 56 minuten in hebt gereden heet Anaerobic. Dat lijkt me onmogelijk, om bijna een uur BOVEN je omslagpunt te kunnen rijden. Je gemiddelde hartslag over ongeveer een uur volle bak zal in de buurt komen van je omslagpunt.
Je bent abuis :wink:
Je kunt prima 75-90 minuten (ver) boven je omslagpunt rijden. Mijn zones zijn officieel vastgesteld op verschillende manieren (zowel lactaat als ademanalyse). Mijn wedstrijddata geeft aan dat ik de hele wedstrijd (75-90 minuten) boven mijn omslagpunt rijd (met uitschieters tot maximale hartslag). Sportarts gaf aan dat dit niet ideaal is, maar prima kan!
Interessant, hoe ik het begrijp moet dat absoluut onmogelijk zijn. Maar ik rijd dan ook voornamelijk op power. http://www.hunterallenpowerblog.com/201 ... s-101.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De anaerobic en vo2max zones voor power meter training zijn duraties van een paar minuten. De LT (lactate threshold of wel lactaatgrens) is in een zone die je zo'n beetje een uur kan volhouden. Dit geld in al die boeken van coggan et. al. ook voor LTHR (dus hartslag in die zone). Je kan in zo'n rit van 75-90 gigantisch veel uitschieters hebben boven het omslagpunt, maar je kan per definitie niet 90 minuten OP je lactaat grens rijden (dacht ik). Anyway, misschien maar een apart topic openen voordat ik dit vol spam :P
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

nversteege schreef: Anyway, misschien maar een apart topic openen voordat ik dit vol spam :P
Voor mij hoeft dat niet, het is wel interessante materie.
Rayb81 schreef:Z2 of D1 hoe je het wilt noemen hoeven geen langzame ritten te zijn.
Komen genoeg ritten voorbij van mensen die ik op Strava volg die gewoon boven de 30km/u rijden in D1.

Dit zijn wel goed getrainede mensen, maar waar een wil is....
Dat haal ik niet, 25-26Km/h met niet al te veel tegenwind wil nog wel lukken (gebaseerd op die paar D1 ritten). De wil is er wel, tijd is afentoe een dingetje.
bert l. schreef:Gezien waar je woont, zou een Cheapo tweedehands racefiets een aanvulling kunnen zijn
Dat heb ik idd ook al overwogen maar deze fiets is ook nog niet af. Luxeproblemen :winkie:
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

25 km pu in d1.dat id toch best goed. Ik zou willen dat ik dat haalde. Mijn conditie was zo slecht dat ik toen ik verleden jaar besloot dat t roer echt om moest ik niet eens in d1 kon blijven eigenlijk. Nu lukt dat 2 uur maar nog heel wat trager.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Geen idee, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Voor de hartslagmeter ging ik gewoon op gevoel fietsen, als ik nu puur in D1 probeer te blijven voelt dat traag. Wss zat ik voorheen gewoon te hoog, kwestie van wennen?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TenZNL schreef:Wss zat ik voorheen gewoon te hoog, kwestie van wennen?
Ja, je zat waarschijnlijk te hoog en ja het is een kwestie van wennen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oke, helder :)
Nog een vraagje, hoe lang moet een D1 training minimaal zijn om effect te hebben? De ene site zegt minimaal 90min, een ander zegt 120min minimaal.
Plaats reactie