BMC Alpenchallenge AC02 Alfine 8 vs. AC01 Alfine 11

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik zou graag jullie mening willen...

Ik heb mijn oog laten vallen op de BMC Alpenchallenge AC02 IGH | Alfine 8, maar kom inmiddels berichten tegen dat zijn voorganger (de AC01 IGH | Alfine 11) beter zou presteren.

• Heeft er iemand ervaring met 1 of beiden van deze hybrids en wat is jullie mening?
Laatst gewijzigd door Prodigy1982 op zo 30 juli 2017, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
'One Aim'
ErikVm
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 13 september 2015, 10:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29 2016

Ik heb geen ervaring met de Alpenchallenge zelf, wel met de Nexus en Alfine 8 naven en sinds kort ook met de Alfine 11. De Alfine 11 heeft zeker voordelen ten opzichte van de andere twee naven, groter bereik, kleinere tussenstappen, loopt lichter, gewicht. Ik zou op een fiets als de Alpenchallenge zeker gaan voor de Alfine 11. Het prijsverschil is echter wel aanzienlijk. Cube heeft ook nog een vergelijkbare fiets, de Editor. Net als bij de mountainbikes krijg je met de Editor veel bang for the buck...

Waar ga je de fiets voor gebruiken?
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik heb een budget van maximaal 1400 euro, de Alfine 8 is 1300 euro op dit moment.
Maar als ik zo hoor dat de Alfine 11 toch wel wat duurder zal zijn, dan valt dat waarschijnlijk buiten mijn budget.

Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor verharde wegen binnen woon/werkverkeer (stadsgebruik dus).
En wat betreft banden... wat raden jullie me aan?
'One Aim'
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Cube heeft ook de Hyde in race uitvoering met een alfine 8 uitgevoerd. Lijkt veel op de editor.

Patrick
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

De Alfine 11 is de betere en duurdere naaf dan de Alfine 8, niet de voorloper ervan.
Ik heb zelf ook de Alpenchallenge AC01 met 11sp Alfine naaf en die loopt heerlijk soepel en geruisloos.
Deze naaf loopt ook in een oliebad, echter net zoals een Rohloff naaf heb je wel wat wrijvingsverlies.
Kijk eens op marktplaats, daar stond laatst een overjarige AC01 met 11sp Alfine naaf flink afgeprijsd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De stappen van de 8 speed Alfine zijn wat groot en onregelmatig.
Daardoor denk je soms dat je 2 versnellingen tegelijk hebt geschakeld.
Geen ervaring met de 11-speed Alfine, maar ik denk dat die dit probleem wel oplost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik durf het risico niet aan met 2e hands fietsen... je weet nooit hoe het zit met verborgen gebreken namelijk.
Ik ga dus voor een nieuwe.

Helaas valt de Alfine 11 toch echt buiten mijn budget met z'n 2.100 euro... en hou ik het toch maar bij de Alfine 8 van 1.300 euro.
Ik neem aan dat de 8 nog steeds een redelijk goede fiets is.
'One Aim'
ErikVm
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 13 september 2015, 10:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29 2016

Inderdaad, de AC02 is een redelijk goede fiets en voor gebruik in de stad zal de Alfine 8 ook wel voldoen. Wel vind ik het een flink bedrag voor een stadsfiets met een Alfine 8, geen achterdrager en verlichting. De Cube Editor die ik eerder noemde heeft in ieder geval de Alfine 11, echter nog geen verlichting en achterdrager.
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik heb de Cube Editor overwogen... alleen vind ik hem persoonlijk niet echt mooi, hij ziet er wat kaal uit qua ontwerp vind ik.
Als een fiets mooi is, vind ik dat toch net even wat extra's hebben. :)
(dan neem ik die 3 versnellingen maar voor lief)
'One Aim'
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

De Alpenchallenge AC01 ziet er iets dikker uit dan de AC02, met name de vork(carbon) waar de remkabel doorheen loopt en de achterbrug is wat dikker aangezet.
Design is persoonlijk, ik vind de BMC er erg goed uitzien, vergeleken met de Cube.
Maar idd een enorm prijsverschil tussen die beiden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

In mijn zoektocht naar een commuter (afhankelijk van de route 15-20 km enkele reis) kwam ik dit topic tegen. De Alpenchallenge voldoet denk ik aan mijn eisen (onderhoudsarm, geen derailleur, spatbordjes, sportieve zit, redelijk lichtgewicht), maar (ook) ik verbaas me over het verschil in prijs tussen de AC01 en AC02. Ik begrijp dat de frames verschillend zijn, maar kan nergens details vinden (iemand een idee?). En het verschil in naaf (8 vs 11); is dat alleen het aantal versnellingen (voor mij niet relevant, het liefst heb ik er geen) of is er ook een kwaliteitsverschil?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie