stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

aurelius schreef:het karakter van een 26" hardtailtje
Bart Brentjens is er Olympisch kampioen mee geworden hoor :tong
Everybody bought a new bike!
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Ik heb mijn stuur op 68 cm als je directer wil sturen overweeg dan eventueel een kortere stuurpen
Blup blup en bagger..... i love it
PaganiProductions

Scottie2000 schreef:
PaganiProductions schreef:Ik ben van mening dat alles over 720mm niet noodzakelijk is op een xc fiets en te breed is.
Waarom 720 en niet 700 of 680 ?
Heb je die mening op basis van uitproberen, meten, wetenschap of zit er 720 op je fiets en nooit anders geprobeerd?
onder die 700mm vind ik het te smal en heb gevoel dat meer controle heb met een wat breder stuur.
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Man man nooit gedacht dat ik mijn stuur drie keer zou inkorten.
Ik ben een oudegediende die van 26 Anthem is overgestapt op 29 anthem. Ik heb ook problemen met dat brede stuur. Waar ik vroeger als een scheermes door de technische tracks knalde ram ik nu regelmatig met de uiteinden een boom of paaltje.Ik heb al ingekort naar 700mm en nog raak ik die bomen.Ik heb in de gaten dat ik niet zo scherp meer die bochtjes kan aansnijden, meer ruimte moet houden.Beetje lui door de bocht voor mijn gevoel. En dat is toch jammer.Ik snap nou ook waarom ik vroeger de boys op een 29 binnendoor kon inhalen.
Ik krijg ook pijn in mijn handen door de brede plaatsing. Ondanks fijne Ergons die ik heb geplaatst. Ik ben niet breed, maar ook niet echt smal. Ik ga toch maar naar 680.Zelfs 640 zit ik aan te denken.
Om te vergelijken weer stuk op de oude Anthem gereden .Bleek daar een voor mijn gevoel idioot smal stuur op te zitten, zo snel wen je dus aan een breed stuur.60cm! Maar nooit problemen gehad op lange zware afdalingen, rotsige tracks wortelklimmen enz.Meestal was ik de snelste van de groep.Het voelde zo smal dat ik het nut en de beweringen dat zo een groot hefboom nodig is steeds meer wantrouw. Was ik dan superman op die oude Anthem? Nou echt niet.
Ik denk dat een 760+ stuur voor echte DH wel een voordeel zal zijn, maar voor ons ,gewone doorsnee wannabee's is een 760 of meer echt niet nodig.Ik moet er wel bij zeggen dat ik over het algemeen lange afstanden rij en een goede ergonomie belangrijker is dan de looks. :)
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

Proberen, proberen, proberen.
Op mijn vorige mtb zat een vrij recht stuur (weinig backsweep) van 72 cm, hiermee kreeg ik altijd last van mijn polsen bij langere ritten. Na twee keer inkorten (totaal beide zijden bijna 2 cm eraf) geen problemen meer. Op mijn huidige fiets zit een Ritchey WCS van 74 cm en 9 graden sweep, en deze voelt geweldig en stuurt ook nog eens makkelijker...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Pas even test gereden op een bmc met een 70cm stuur... :o . Ik heb nu een 66 wat ik op 64 rijdt. Standaard breedte op mijn fiets met standaard stem van 100. Als er een breder stuur komt houd het bij 68cm echt wel op denk ik! Vind het een rare hype eigenlijk want de balhoofdhoeken zijn niet veranderd (of iedereen doet trek na met 69,5/70 graden hoekjes). Alleen de lengte van de bovenbuis zodat je een maatje groter nodig hebt, maar wel met dezelfde wielbasis.. Het zal allemaal wel, voorlopig stuurt mijn oude hok uit 2010 met zonder hype shizzle van de laatste jaartjes gewoon super :D
life starts @ 150bpm...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

g60 schreef: do 21 februari 2019, 02:07 Pas even test gereden op een bmc met een 70cm stuur... :o . Ik heb nu een 66 wat ik op 64 rijdt. Standaard breedte op mijn fiets met standaard stem van 100. Als er een breder stuur komt houd het bij 68cm echt wel op denk ik! Vind het een rare hype eigenlijk want de balhoofdhoeken zijn niet veranderd (of iedereen doet trek na met 69,5/70 graden hoekjes). Alleen de lengte van de bovenbuis zodat je een maatje groter nodig hebt, maar wel met dezelfde wielbasis.. Het zal allemaal wel, voorlopig stuurt mijn oude hok uit 2010 met zonder hype shizzle van de laatste jaartjes gewoon super :D
Die langere bovenbuis zorgt ervoor dat je een kortere stuurpen nodig hebt om identiek te kunnen zitten. En een korte stuurpen combineert niet met een smal stuur, dat geeft een zeer nerveuze combinatie.

Bredere sturen zijn geen hype maar een verschuiving die met goede redenen gedaan is. Zeker als je wat anders gaat rijden dan de Nederlandse bosrondjes kom je er snel genoeg achter dat een breder stuur (icm korte stuurpen) gewoon meer controle geeft. Het feit dat je in NL wegkomt met een smal stuurtje, smalle xc-bandjes en steile balhoofdhoeken wil niet zeggen dat dat de beste setup voor een mountainbike is.

Natuurlijk kun je ook te breed gaan, maar onder de +/- 70cm is volgens mij gewoon een kindermaat geworden ;-)
Ik ben niet groot of erg breed (1.70m met normaal postuur) maar ik zit tegenwoordig met sturen van 74 en 76cm op mijn hardtail respectievelijk (e-)fully. Wil echt niet meer terug naar de 66cm sturen die ik jaren gereden heb.

Ik heb het idee dat de meeste bezwaren tegen het overstappen naar bredere sturen voortkomen uit het moeten wennen aan iets nieuws cq het willen vasthouden aan iets bekends. Nu ben ik zeker niet iemand die klakkeloos alles omarmt wat nieuw is, integendeel. Eerst moeten spullen zich bewijzen en dan zal ik overwegen of de overstap iets voor mij is.
Maar in het geval van bredere sturen was ik na één rit al overtuigd van het nut . Toen reed ik voor het eerst met 71cm ipv 66cm. Dat is nu dus nog iets breder geworden, maar ik denk wel dat ik nu mijn max. breedte bereikt heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1.
Geen hype, maar een ontwikkeling/evolutie, en tegenwoordig gewoon de alom geaccepteerde standaard.
Meeste XC-fietsen komen al met minimaal 70-72cm, ook in de kleinste maten. Icm een wat kortere stuurpen dan 'vroeger'.
Kwestie van wennen.
En als je een boom raakt stuur je gewoon niet strak genoeg. Een 29"-er waaiert iets meer naar buiten dan een 26"-fietsje, vraagt ook om een iets andere stuurtechniek, iets meer body-work. Juist een breder stuur helpt daarbij.
Het ligt dus niet aan het stuur, niet aan de boom... je kunt beiden gaan af-/omzagen, of gewoon een beetje gaan vijlen aan je techniek :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

asphaltdude schreef: di 25 juli 2017, 19:23Bart Brentjens is er Olympisch kampioen mee geworden hoor :tong
Inclusief bar-ends. Weet je hoe fout :D
Als je kan fietsen maakt het allemaal geen raid uit, zeg maar.

Ik stam ook uit het tijdperk van de 56cm stuurtjes (minus 2x2cm bar-ends = 52cm effectief!) en nog veel meer van die foute toestanden.
Heb nog zo'n bike in de schuur staan en een jaartje geleden nog een technisch rondje daarmee gefietst maar moest toch wel weer heel erg wennen aan de (gebrek aan) controle die je daarmee hebt in bijvoorbeeld een steile mulle afdaling.
Op de fully nu een 74cm stuur, op de hardtail een flatbar 76cm; weleens een boompje aangetikt maar dat gebeurde bij die 56cm stuurtjes ook weleens.
Was in elk geval snel gewend aan >70cm.

Voor mij maakt het dus wel uit waarmee dan ook meteen gezegd is dat ik blijkbaar (nog steeds) niet kan fietsen :o
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Tsja, ik heb jaren op een 26" hardtail gereden, met 11 cm stuurpen en 54 cm breed stuur (en een balhoofdhoek die voelde als 90 graden). Hypernerveus, maar daar kwam ik bij mijn volgende bike pas achter. Die had een 9 cm stuurpen en 72 cm breed stuur. Daar pakte ik bijna elk ritje wel een boompje mee mee, met 68 cm was ie perfect. Mijn huidige bike heeft een 55mm pen en 72 cm breed stuur, en nu ben ik juist het idee dat er nog wel 2 cm bij mag aan stuur.

De beste manier om de combi stuur en stuurpen te "snappen" is om een cirkel voor te stellen, met het midden bij je vorkbuis en de cirkel door je stuur uiteinden. Stuur en pen bepalen samen hoe groot de cirkel is en waar op de cirkelbaan je het stuur beet pakt.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

kermit schreef: do 21 februari 2019, 09:19 Die langere bovenbuis zorgt ervoor dat je een kortere stuurpen nodig hebt om identiek te kunnen zitten. En een korte stuurpen combineert niet met een smal stuur, dat geeft een zeer nerveuze combinatie.

Dat begrijp ik allemaal wel

Bredere sturen zijn geen hype maar een verschuiving die met goede redenen gedaan is. Zeker als je wat anders gaat rijden dan de Nederlandse bosrondjes kom je er snel genoeg achter dat een breder stuur (icm korte stuurpen) gewoon meer controle geeft. Het feit dat je in NL wegkomt met een smal stuurtje, smalle xc-bandjes en steile balhoofdhoeken wil niet zeggen dat dat de beste setup voor een mountainbike is.

Ik zeg niet dat het een hype is, ik zeg dat Ik het een hype . Dat is iets heel anders :-q . Tuurlijk stuurt zo'n hefboom stabieler, moet ik ivm een korte stuurpen zoals je zelf al aangeeft. Maar ik denk toch echt dat er een stukje persoonlijke voorkeur mee speelt. Kun je wel zeggen het is gewenning, maar ik vind (daar is ie weer) dat gewoon te breed
life starts @ 150bpm...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

aurelius schreef: do 21 februari 2019, 10:19 En als je een boom raakt stuur je gewoon niet strak genoeg. Een 29"-er waaiert iets meer naar buiten dan een 26"-fietsje, vraagt ook om een iets andere stuurtechniek, iets meer body-work. Juist een breder stuur helpt daarbij.
Het ligt dus niet aan het stuur, niet aan de boom... je kunt beiden gaan af-/omzagen, of gewoon een beetje gaan vijlen aan je techniek :winkie: .
Dit bedoel je in de vorm van, al zou ik problemen hebben met een breed stuur? Ik vat het niet persoonlijk op want dat is niet van toepassing namelijk :-q
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jij (g60) hebt geen probleem met een breed stuur?
Vind je het heel erg als ik het niet meer kan volgen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik geef het ook op. 8) Voor wat het waard is: op mijn ROS 9 fiets ik met een flatbar van 740 mm en een stuurpen van 70 mm. En dat voelt erg goed. Het stuur heeft een backsweep van 9°.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 februari 2019, 15:41 Vind je het heel erg als ik het niet meer kan volgen?
Nee hoor 👍🏼
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie