Sram NX - GX 11-speed vraagjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nog plannen om voor in nld een groter voorblad te monteren? Dan heb je helemaal een ideaal verzet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien wel. Ik rijd nu met mijn double cranks met een 32 als grootste en daar heb ik genoeg aan. Dus ik denk dat ik het gewoon bij een 32 blad houd.

Als het goed is heb ik ook nog ergens een 30t Hope nw blad liggen, die kan evt. als uitwijkmogelijkheid dienen als de Cotic mee mag naar de echte bergen (meestal gaan mijn vriendin en ik naar een Alpenland en op die vakanties gaat de hardtail mee).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Kabookie schreef: Tot slot viel bij mij de ketting op de twee grote kransen bij achteruit trappen er bij de Sunrace direct af waar dit bij de XT cassette niet gebeurt (verder identieke setup).
Hier heb ik dan weer een andere ervaring mee. Met de sunrace 11-46 achteruit trappen geen probleem, de xt 11-42 cassette op de 42 achteruit trappen dan gaat de ketting van het blad.

Wel goed om te lezen dat shimano derailleurs 50t aankunnen. Dan ga ik als mijn cassette versleten is die sunrace 11-50t in overweging nemen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is wel een pizzabord in je achterwiel hoor, Herman de Biker heeft zo'n ding in zijn Snowdon en daar heb ik een week tegenaan kunnen kijken tijdens onze Alpenweek :)

Mooi is anders, maar ik heb nu eenmaal een licht verzetje nodig als het steil wordt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Helemaal vergeten, ik had nog ergens een foto online staan van mijn chief met NX drivetrain :bier:

Afbeelding

Hier ligt de ketting op de 13, het gaat echt net.
Gelukkig wordt de ketting wat langer gerekt als ik er al op ga zitten :)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

De keuze is volgens mij al gemaakt maar het verschil in de 1x en 2x derailleurs zit hem in de constructie van de derailleur en hoe dicht hij de langs de kransjes op en af beweegt. Daarnaast is de clutch bij de 1x sterker. Er zit echt wel een duidelijk verschil in hoe precies deze schakelen, waarbij de 1x serie (zowel NX als GX) dat nauwkeuriger doet dan de 2x.

Verschil tussen NX en GX is ook duidelijk te voelen, hoewel dit meer in de shifter zit. De combi gx shifter en nx derri is een prima keuze.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mmm, dan hoop ik maar dat de bestelde combinatie goed gaat werken...
Ik heb de GX derailleur voor double cranks in de versie met de langste kooi besteld, vanuit de gedachte dat een lange kooi het beste zou zijn met een dergelijke grote cassette.

Het verschil qua shifters is waarschijnlijk vooral van toepassing op de triggers? Mijn ervaring met verschillende gripshifters tot nu toe is dat daar eigenlijk geen noemenswaardig verschil qua werking in zat.

Ik heb de 10-speed periode volledig overgeslagen en ben rechtstreeks van 9-speed X0 overgestapt naar 11-speed GX en ik moet zeggen dat dat GX spul (nog) beter werkt als de oude X0... (alles met gripshifters).
De klikjes zijn een tikje minder hard geworden en het lijkt ook net iets lichter te draaien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

kermit schreef: Ik heb de 10-speed periode volledig overgeslagen en ben rechtstreeks van 9-speed X0 overgestapt naar 11-speed GX en ik moet zeggen dat dat GX spul (nog) beter werkt als de oude X0... (alles met gripshifters).
De klikjes zijn een tikje minder hard geworden en het lijkt ook net iets lichter te draaien.
De 10 speed X0 voelt ook lichter en minder hard aan maar of ik dat fijn is, is persoonlijk. Ik vond de harde klik van de 9 spd wel erg prettig eigenlijk. Ook meteen de reden dat de 9 spd gewoon nog op mijn BMC trailfox zit :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarschijnlijk gaat het nog wel even duren voordat ik daadwerkelijk de boel ombouw. Het gemonteerde 9-speed spul is nog veel te goed om al in de bin te belanden, dus dat rijd ik eerst nog wat verder op.

De 11-speed spulletjes laat ik voorlopig nog even in de dozen zitten.
(Tenzij ik mijn ongeduld niet kan bedwingen, dat komt ook weleens voor ;-) )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

kermit schreef:Waarschijnlijk gaat het nog wel even duren voordat ik daadwerkelijk de boel ombouw. Het gemonteerde 9-speed spul is nog veel te goed om al in de bin te belanden, dus dat rijd ik eerst nog wat verder op.

De 11-speed spulletjes laat ik voorlopig nog even in de dozen zitten.
(Tenzij ik mijn ongeduld niet kan bedwingen, dat komt ook weleens voor ;-) )
Wow. Bij mij is het doosje doorgaans al uiteen gerukt voordat de bezorger zich heeft omgedraaid. Ik wens je veel sterkte toe 8)
Ja, doei !
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

De Sunrace 11-42 cassette en ketting van de fatbike hebben hun beste tijd gehad. Tot op heden een prima gewerkt in combinatie met een Deore shifter/derailleur. Het geeft voor mij een mooie gelegenheid om van een 1x10 speed over te stappen naar een 1x11 speed.
Omdat ik momenteel de cassettes van Shimano niet mooi vind in de 2 kleuren heb ik gekozen voor een SRAM NX upgrade set. Mede voor de NX upgrade gekozen omdat de NX cassette gewoon op een Shimano freehub past, welke nog in prima conditie is en de prijs van deze set.
Wordt voor mij de eerste kennismaking met SRAM, tot op heden eigenlijk altijd met Shimano gereden dus ben eens benieuwd hoe dit gaat bevallen. Mocht het goed bevallen kan ik in de toekomst altijd kijken voor een XD driver mocht de cassette aan vervanging toe zijn.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sinds april heb ik de 2x11 GX in gebruik met gripshifters en een Sunrace 11-42 en ik ben er zeer tevreden over.

De 1x11 spullen liggen nog in de dozen te wachten op m'n nieuwe project... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Gisteren de SRAM NX upgrade kit binnen gehad en vanmiddag maar eens met de fatbike aan de hobby gegaan. Oude spullen waren er zo af, en ook de nieuwe spulletjes paste er allemaal netjes en zonder problemen op.
Cassette nu met een blad meer, wel iets minder ruimte tussen het kleinste blad en het frame, dus maar eens zien hoe dat zich houd. Binnenkabel door het frame was even een uitdaging, maar viel achteraf gelukkig mee.

Daarna de eindstops van de derailleur ingesteld, ketting op maat gemaakt en deze op de bladen gelegd voor en achter. Kabel aan het derailleur bevestigd en toen werd het een kwestie van afstellen...
Uiteraard eerst de verkeerde kant op :-( maar daarna de goede kant op en jawel, netjes blad voor blad, klik voor klik :-)
Al bij al een uurtje of 2 bezig geweest.

Eerste indruk is niet verkeerd, stevige klik en schakelen... Zal wel even wennen worden dat er alleen met de duim moet worden geschakelt, bij Shimano gewend dat er ook met de wijsvinger geschakeld kon worden.
Morgen de eerste test in het bos, ben eens benieuwd...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

De eerste ritjes met de 11 speed NX zijn al weer achter de rug. Omstandigheden tijdens de eerste rit waren nat en erg modderig. Maar ondanks dat bleef alles als een zonnetje schakelen.
Ook tijdens de andere ritten, onder wisselende omstandigheden een prima werkende 11 speed gehad. Ik heb zelf het gevoel dat de SRAM cassette minder last heeft van modder en vuil dan de Sunrace of Shimano cassettes, de aandrijving is stiller dan ik gewend was. Ik kan niet echt zeggen dat ik gemerkt heb dat ik een blad meer heb, al rij ik nu wel een aantal lokale klimmetjes op het 1 na grootste blad in plaats van het grootste, geen idee nog waarom.
Ondanks mijn vrees dat ik zou moeten wennen aan het opschakelen is dit in de praktijk erg meegevallen, alleen binnenkort nog even met de stand van de shifter spelen zodat ik nog makkelijk met mijn duim bij de upshifter kan.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De komende 2-3 weken zie ik me door een blessure ff niet fietsen, maar ik heb zaterdag wel een nieuwe fiets gehaald met een NX groep erop. :-D (SYS volgt als ik weer kan fietsen).

2 vraagjes daarover:
Met mijn oude Shimano 3x10 maakte het eigenlijk niet uit welke kant de trappers opdraaien, maar bij de NX valt bij "terugtrappen" de ketting al snel meerdere kransjes naar beneden.
Kwestie van beter afstellen of is dat gewoon 1x 11??

Vraag 2, als ik ipv de NX11-42 een 11-46 Sunrace monteer, zijn er dan richtlijnen voor hoeveel langer je ketting moet worden?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie