Sram NX - GX 11-speed vraagjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zit er nog een significant verschil tussen de werking van een NX 11-speed derailleur en een GX? Met andere woorden, is de GX de meerprijs tov een NX waard? (bij B-C kost een NX 55 euro en een GX 85 euro).
Over de werking van de GX ben ik zeer tevreden.

Verder vroeg ik me af wat het verschil tussen de GX voor single ring en voor double voorbladen is, buiten de capaciteit.

Capaciteit NX en GX 1x11: 42 tandjes
GX 2 x 11 is er in een lange en middellange kooi, capaciteit 44 tandjes en de lange wordt voor fully's en de middel voor hardtails aanbevolen.

Maar als de capaciteit voldoende is en je hebt de ketting op de goede lengte (bij fully rekening houdend met het inveren) kun je in principe toch elk van deze derailleurs gebruiken?
Ik zie geen reden waarom een achterderailleur single- of doublering specifiek zou zijn?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De capaciteit van een 1x NX/GX derailleur is geen 42 tanden, das de max grootte van de cassette volgens SRAM ;)

De kooi van een NX derailleur is ietsje langer dan die van een (1x) GX derailleur.
Een 1x GX derailleur heeft simpelweg een kleinere capaciteit dan de 2x GX derailleur.

Uit eigen ervaring weet ik overigens dat de capaciteit van een NX derailleur zo rond de 40 tanden zit :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij Bike-Discount op de site staat: total capacity 42 teeth.
En bij Bike-Components hetzelfde, maar dan in het Duits: Gezamtkapazität (max.) 42 Zähne (lang)

Tenzij ze ineens een hele andere betekenis aan het woord capaciteit hebben gegeven is dat toch gewoon het verschil tussen de grootste en kleinste mogelijkheden in je drivetrain en niet het grootste kransje op de cassette?

Maar als 42 inderdaad het maximum aantal tandjes op je cassette is dat Sram stelt, welke (Sram 11-speed) derailleurs werken dan wel met een (Sunrace) 50t cassette?

Mijn 2x GX derailleur werkt in elk geval vlekkeloos met een 42 Sunrace cassette en een capaciteit van 41 (22/32 crank en 11-42 cassette). Zowel groot-groot als klein-klein is gewoon te gebruiken (niet aan te raden, maar het werkt wel).

Achtergrond: ik denk na over een betaalbare 1x setup voor m'n hardtail, maar dan ontkom ik niet aan een 50t cassette als ik voor geen belachelijk klein blad wil monteren.
Oja, en het moet op een Shimano compatible body passen, dus XD cassettes komen niet in aanmerking.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Van 1x GX is de kooi dus te kort, een NX derailleur gaat net (zit op mijn chief). Op de 11 raakt de ketting zichzelf net niet (2cm speling ongeveer).

Een overzichtje:
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Overigens zie ik in dit overzicht dat SLX goed werkt en NX niet goed zou werken.
Mijn ervaring is juist andersom.

Door de constructie van de derailleur, staat er bij SRAM simpelweg meer spanning op de ketting op de 11. Bij mijn SLX derailleur rammelde het alle kanten op, dus ook regelmatig van de chainring af. Met mijn NX derailleur is dat pas 1 keer gelukt :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met een Sram 11-speed derailleur kun je dus geen cassette met 50 tandjes aan volgens dat schema :(

Dan moet ik er nog eens goed over nadenken, want aangezien ik met gripshifters wil/moet rijden komt een Shimano derailleur niet in aanmerking. Een 46 cassette zou nog wel kunnen zie ik...

De switch naar de GX 12-speed groep ga ik iig niet maken, dat betekent overstappen op een XD body en vervolgens de criminele prijzen voor bijbehorende cassettes moeten dokken.
(Het geeft te denken dat ik langzaamaan al bereid raak om 90 euro voor een Sunrace uit te geven... )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Volgens dat schema niet nee. Maar zoals ik al zei, mijn NX setup draait prima met de 11-50 sunrace cassette.
Zelfs op mijn chief ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, ik had niet opgemaakt uit je posts dat je een 50 cassette hebt.
Maar als het op je Chief werkt zie ik geen reden waarom het op een simpele hardtail niet ook zou werken :)

Thanks!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Op een hardtail zal het helemaal geen probleem zijn inderdaad :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hier een tevreden gebruiker van de SRAM NX groep met een Shimano XT 11-46 cassette. Heb ook kort de Sunrace 11-46 gehad, maar vond de grote stappen in het midden van de cassette veel storender dan de enorme stap van de 37 naar de 46 op de Shimano XT, welke in de praktijk prima bruikbaar is. Ik weet niet hoe de stappen van de 11-50 Sunrace verschillen tov die van de 11-46 en die van de Shimano XT, maar ik zou ze wel even naast elkaar leggen en kijken wat je zoekt. Op een rondje Dorst stoorde het mij behoorlijk dat ik of een te hoog, of een te laag cadans moest trappen met de Sunrace. Zoek je het lichtst mogelijke verzet met een 1x11, dan is de 11-50 natuurlijk de beste keus..

Tot slot viel bij mij de ketting op de twee grote kransen bij achteruit trappen er bij de Sunrace direct af waar dit bij de XT cassette niet gebeurt (verder identieke setup).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Denk dat voor de NX op gaat wat voor meer goedkopere derailleurs op gaat: levensduur. De dure SRAM derailleurs hebben zich inmiddels bewezen en ook bij GX zie ik nog geen slijtage. Alleen NX zit op een nog iets lager niveau en je voelt in nieuwstaat al een lichte vertraging met schakelen, wat op iets meer speling kan duiden. De vraag is dan alleen hoe snel de derailleur zou slijten, zeker in jouw geval.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou anders de kooi van de double GX derailleur ook lang genoeg zijn voor de 50-cassette?
Of ik moet toch eens bekijken of ik met de 46 ook uit de voeten kan. Ik weet wat ik ongeveer nodig heb qua ratio voor serieus klimwerk.

De sprongen tussen de kransjes waar Kabookie het over heeft is op zich wel iets om rekening mee te houden, kan me voorstellen dat het storender is om juist in de range die je veel gebruikt grote stappen te hebben. Op de lokale rondjes zit ik veel op de 15 en de 17.
Maar als ik voor een 50 cassette ga is daar verder weinig in te kiezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Je zou denken van wel.
Een GX is er in medium en long, maar het verschil in capaciteit is nergens terug te vinden...
De enige opmerking van de capaciteit is dat deze 44T is. Of dit in de medium of long versie is..?

De NX derailleur is een "long", dus ik zou uit gaan van een GX long cage derailleur :)

Mocht je de stapjes uit willen proberen, ik heb nog een cassette/ketting combi liggen die nog niet overslaat (maar wel versleten is volgens het tooltje). Dat is de sunrace 11-46, daarvan zijn de stappen in de kleinere helft hetzelfde.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daad bij het woord gevoegd, GX derailleur in de langste versie komt eraan :)
Evenals een NX gripshifter, twee kettingen en een Sunrace 50 cassette.

Ga ik toch aan de 1 x setup... :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Goed bezig mn dochter rijd al een jaar met de nx met de sunrace cassette zonder problemen zeer tevreden
Plaats reactie