oude smartphone als 'routewijzer' mogelijk?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Hallo,

Ik vond een 4 jaar oud (een eeuwigheid in techniekland) topic 'Smartphone met gps tracker zonder internet mogelijk?', maar wil hier nog even over navragen.
Is het mogelijk een oude(re) smartphone met gps-functie, zonder simkaart, met (thuis) geladen kaart (bv. van openstreetmaps) van het te befietsen gebied te gebruiken als 'routewijzer' voor aan de fiets/bij het fietsen?
Ik zag dat in het oude topic gesproken werd over android-telefoons en apps die de plaatjes kunnen leveren.
Misschien heeft iemand hier nog nadere info over, waarvoor dan mijn dank.

ouwetrappert
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens mij werkt dat zelfs met google maps: http://www.makeuseof.com/tag/top-3-free ... s-android/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als het jou lukt om bijvoorbeeld een pakketje als OSMand op die ouwe phone te installeren, moet dat volgens mij gewoon lukken.
OSMand installeert alle voor het navigeren benodigde dat op je toestel zodat volledig offline navigeren mogelijk is.
Zou niet weten waarom zo'n app'je na installatie, zonder SIM en zonder data dan ineens niet meer zou functioneren.
Misschien wat minder nauwkeurig doordat je A-GPS mogelijk niet gebruik kan maken van alle bronnen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPS heeft echt geen gsm ontvangst nodig hoor.
Hooguit kan je via je datanetwerk de gps-almanak makkelijker(vlotter) up to date houden en weet je telefoon ongeveer waar deze zich bevind op de aardbol, waardoor de gps fix sneller tot stand komt.
Heb je eenmaal een fix, dan is de gps veel nauwkeuriger dan plaatsbepaling via het gsm netwerk, dus je hebt het niet nodig.
Je oude telefoon moet wel een goede accu hebben, altijd lastig als je navigatie halverwege uitvalt.
En let op dat de accessoires uiteindelijk niet meer gaan kosten dan een 2e hands Edge 705 of Etrex Vista hcx of GPSmap60csx, of Etrex 20 of 30.
En niet in de zon gaan fietsen, want dan is het scherm niet leesbaar.
Zo zijn er nog wat beren op de weg, maar het kan wel.
Zelf vind ik fietsnavigatie met de smartphone minder optimaal (understatement)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

De in deze laatste post genoemde apparaten zijn volgens mijn vlugge blik allemaal Garmin producten?
Voor kaartmateriaal zit ik dan vast vast aan koopkaarten van Garmin (tenminste zolang die geleverd worden=binnen de levensduur van het toestel zoals Garmin die graag heeft)?
Voor het geval het antwoord 'ja' is: ik meen dat ik ooit een Garmin autonavigator heb teruggebracht omdat het registreren en downloaden van kaarten niet ging zonder Windhoos computer... (ik gebruik Linux), dus dat zal bij de fietsnavigator dan waarschijnlijk hetzelfde verhaal worden..

oudetrappert
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Osmand werkt goed, zelfstandig en volledig offline, je moet het er wel ff online opzetten en juiste kaarten downloaden.geheugenkaartje kan handig zijn. Met dit ding zet je hem goed vast https://getfinn.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false; (werkt echt goed!) Kan zonder Windows, het is wel handig als je online gpx-tracks kunt zoeken als je die wilt gebruiken.
Ik heb op langere tochten een battery(boost) pack bij me om te kunnen bijladen. Ik heb een Samsung s5 en dat scherm voldoet redelijk goed, behalve in felle zon.
Nadeel is wel dat Osmand geen superhandige software heeft, maar dat is wennen.
NB: gebruik intussen ook een Mio200 en dat werkt net wat handiger.....maar wel windows nodig om er iets op te zetten.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zeker dat dat kan. Ligt wel een beetje aan welke smartphone je wil gebruiken. Een low range apparaat van 4 jaar terug doet het anders dan een top range apparaat van 6 jaar bij wijze van spreken.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=129575" onclick="window.open(this.href);return false;

Een beetje de kaart zoomen en schuiven met een Garmin Edge 820 gaat erg traag. Een Galaxy S4 mini zal waarschijnlijk sneller aanvoelen. Toevallig is een S4 mini 4 jaar oud ;-) Zet je hier een app als Locus Maps op en brouter (een andere app) dan kan je zelfs offline routes creeeren.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

ouwetrappert schreef:De in deze laatste post genoemde apparaten zijn volgens mijn vlugge blik allemaal Garmin producten?
Voor kaartmateriaal zit ik dan vast vast aan koopkaarten van Garmin (tenminste zolang die geleverd worden=binnen de levensduur van het toestel zoals Garmin die graag heeft)?
Voor het geval het antwoord 'ja' is: ik meen dat ik ooit een Garmin autonavigator heb teruggebracht omdat het registreren en downloaden van kaarten niet ging zonder Windhoos computer... (ik gebruik Linux), dus dat zal bij de fietsnavigator dan waarschijnlijk hetzelfde verhaal worden..

oudetrappert
Garmin apparaten slikken ook gewoon OSM-kaarten. Je hoeft dus geen kaartmateriaal aan te schaffen.

edit: en als je gewoon de .img-bestanden gebruikt in plaats van de .exe basecamp/mapsource installers, kun je de kaarten gewoon direct naar een geheugenkaartje schrijven en in je GPS steken.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ouwetrappert schreef:De in deze laatste post genoemde apparaten zijn volgens mijn vlugge blik allemaal Garmin producten?
Voor kaartmateriaal zit ik dan vast vast aan koopkaarten van Garmin (tenminste zolang die geleverd worden=binnen de levensduur van het toestel zoals Garmin die graag heeft)?
Voor het geval het antwoord 'ja' is: ik meen dat ik ooit een Garmin autonavigator heb teruggebracht omdat het registreren en downloaden van kaarten niet ging zonder Windhoos computer... (ik gebruik Linux), dus dat zal bij de fietsnavigator dan waarschijnlijk hetzelfde verhaal worden..

oudetrappert
Welkombuiten zegt het al, Garmin kan gewoon OSM kaarten gebruiken.
Sterker nog, juist bij Garmin kan je allerlei gratis software gebruiken. Of je het nu leuk vind of niet, Garmin bepaalt toch zo'n beetje de standaard waar de rest zich aan mag conformeren.
Dat heeft geleid tot veel programma's en tooltjes die met een Garmin samenwerken, en vaak no gratis ook.
Dus door te kiezen voor een (2e hands) Garmin weet je zeker dat je verder geen bijkomende kosten hebt. Hooguit een stuurhoudertje ofzo.
Opperhoofd schreef:Zeker dat dat kan. Ligt wel een beetje aan welke smartphone je wil gebruiken. Een low range apparaat van 4 jaar terug doet het anders dan een top range apparaat van 6 jaar bij wijze van spreken.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=129575" onclick="window.open(this.href);return false;

Een beetje de kaart zoomen en schuiven met een Garmin Edge 820 gaat erg traag. Een Galaxy S4 mini zal waarschijnlijk sneller aanvoelen. Toevallig is een S4 mini 4 jaar oud ;-) Zet je hier een app als Locus Maps op en brouter (een andere app) dan kan je zelfs offline routes creeeren.
Zoek even naar een smartphone topic van Opperhoofd hier op het GPS forum.
Hij heeft namelijk een oude smartphone aangepast voor fietsnavigatie, dat is precies wat jij in gedachten had.
Mijn opmerkingen zijn (kritische) kanttekeningen, bedoeld om je scherp te houden. Komt ongeveer hier op neer:
1) Een smartphone heeft ook wat nadelen tov een dedicated GPS.
2) Let op dat je low budget oplossing uiteindelijk niet meer gaat kosten dan een (nog steeds zeer goed bruikbare) 2e hands GPS.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Werkt bij mij goed, samsung s2 mini, geroot. Laatste versie van osm erop. Ik heb wel een aparte houder moeten maken want de smartphone is niet waterdicht. Iets om ook op te letten. Mijn scherm staat 100% aan, dus ik heb ook en accu met hogere capaciteit erbij gekocht. Al met al.......tweede hand gps komt in de buurt. Telefoon was oudje, die was voor nop.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Van de week een stuurhoesje gekocht en vandaag voor het eerst mijn samsung a3 gebruikt. Werkte best goed maar na 3 uur was de batterij leeg
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Plaats reactie